استون چیست و چه کاربردهایی دارد

استون چیست و چه کاربردهایی دارد/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

در پاسخ به سوال استون چیست باید گفت: در شیمی، یک ترکیب شیمیایی خالص، یک ماده شیمیایی است که فقط شامل یک ماده و مجموعه خاصی از مولکول ها یا یون ها است. استون خالص فقط حاوی مولکول ها یا یون های استون است که کاربردهای بسیاری دارد. استون یک مایع بی رنگ است که به نام 2پروپانول یا ایزوپروپیل الکل نیز شناخته می شود. به طور کلی به عنوان ایمن (GRAS) در غلظت های خاص، با سمیت کم، اما قابلیت اشتعال بالا شناخته می شود.میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.( محصولات پاک کننده و ترکیبات شیمیایی آنها ، حلال های آلی و غیرآلی ، ضدعفونی کننده ایزوپروپیل الکل و…)

این ماده شیمیایی حلالی است که به خوبی با آب مخلوط می شود و به سرعت تبخیر می شود. استون رقیق برای بسیاری از مصارف خانگی و تولیدی مناسب است.

استون حلالی است که می تواند مواد خاصی را تجزیه کند.این مایع شفاف و بی رنگ معمولاً به عنوان پاک کننده رنگ استفاده می شود و جزء بسیاری از پاک کننده های لاک ناخن است. استون همچنین می تواند لاک و گریس را تجزیه کند.

یکی از کاربردهای استون در این زمینه این است که به سرعت تبخیر می شود. این امر می‌تواند مدیریت برخی کارها را آسان‌تر کند، زیرا مقادیر کم استون معمولاً تا زمانی که به سطحی برخورد نمی‌کند نیازی به پاک‌سازی فعال زیادی ندارد، می‌تواند به آن آسیب برساند.

استون ممکن است به عنوان 2پروپانول نیز شناخته شود. از کاربردهای استون میتوان در آزمایشگاههای شیمی و در برخی از محصولات خانگی و آرایشی، محیطهای تجاری، صنایع چوب، کارگاهها و همچنین معمولاً به عنوان رقیق کننده برای لاک ها یا برای ساخت پلاستیک استفاده می شود.

استون به دلیل اختلاط با آب بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، به این معنی که می تواند به راحتی با آب مخلوط شود و به سرعت در هوا تبخیر شود.

کاربردهای استون

این ماده عمدتاً به عنوان یک ماده دارویی فعال (API) و به عنوان یک حلال در محصولات مختلف دارویی استفاده می شود. در واقع، این ماده به عنوان یک واسطه شیمیایی در تولید قرص ها و داروهای مایع برای داشتن تراکم مناسب استفاده می شود.

استون معمولاً به عنوان حلال برای تولید پلاستیک و سایر محصولات صنعتی استفاده می شود. همچنین ممکن است به میزان محدودی در محصولات خانگی، از جمله لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی استفاده شود. جایی که بیشترین کاربرد آن در فرمولاسیون پاک کننده های لاک ناخن است.

  • استون در صنعت نساجی برای چربی زدایی پشم و صمغ زدایی ابریشم استفاده می شود
  • استون غالباً در سیستم‌های حلال یا «مخلوط‌ها» گنجانده می‌شود که برای ساخت لاک‌های تزئینی خودرو و مبلمان استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای کاهش ویسکوزیته یا ضخامت محلول های لاک استفاده شود.
  • استون یک عنصر اصلی در بسیاری از پاک کننده های ناخن است. لاک ناخن را از بین می برد و به راحتی با یک سواب پنبه ای یا پارچه پاک می شود.

خطرات و ایمنی استفاده از استون

استون بسیار قابل اشتعال است اما به طور کلی سمیت حاد و مزمن پایینی دارد. در صورت استنشاق، استون می تواند باعث گلودرد یا سرفه شود.

این ماده به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و به طور کلی سمیت حاد و مزمن پایینی دارد.

این ماده اگر به درستی دفع نشود. می تواند به آب های زیرزمینی و خاک راه پیدا کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، آلودگی منابع غذایی و آب با استون ممکن است اتفاق بیفتد و باعث شود افراد یا حیوانات مقادیر خطرناکی از این ماده شیمیایی را بخورند.

به عنوان مثال، استون معمولاً به پلاستیک های FEP، PFA، پلی پروپیلن یا TFE آسیب نمی رساند. با این حال، می تواند PVC را با سرعت شگفت انگیزی آسیب برساند.

محل های کاری که در آن استون استفاده می شود، مانند سالن های ناخن، می توانند با استفاده از تهویه مناسب و پیروی از دستورالعمل های سازنده، سطح قرار گرفتن در معرض را کمتر از سطح ایمنی نگه دارند.

اگر مقدار کمی استون در اختیار دارید، می توانید از نظر فنی به تنهایی آن را دفع کنید، بهترین راه برای دفع استون این است که به یک مرکز زباله های خطرناک بروید. این تضمین می کند که با آن به درستی رفتار شود و افراد، حیوانات خانگی یا محیط زیست در طول مسیر آسیبی نبینند.

فروش استون آزمایشگاهی

استون آزمایشگاهی مرک و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا