تاثیر استرس در مغز زنان و مردان

محققان تاثیر سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول را با کوچک شدن مغز و اختلال حافظه در بزرگسالان سالم میانسال مرتبط دانسته اند. و این تاثیر استرس در مغز در زنان بیشتر از مردان بود. شکاف استرس جنسیتی بر سلامت زنان تأثیر می گذارد، اما راه های موثری برای مقابله با آن وجود دارد. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. میگرن و علائم آن ، کبودی بدن ، سندرم PMS یا سندرم پیش از قاعدگی ، چربی اشباع شده و غیر اشباع ، سیستم ایمنی (دفاعی) بدن چگونه کار میکند ، دوپامین چیست؟ ، ۱۰ روش طبیعی بالابردن سطح دوپامین مغز ، نقش سروتونین هورمون شادی آور در بدن ، فواید بادکش درمانی و …

این تحقیق جدید بر یک نکته مهم تاکید دارد. اگرچه استرس بر کل بدن شما تأثیر می گذارد ، اما نقطه صفر مغز شما است. این فقط اثرات کورتیزول نیست، بلکه این است که دندان قروچه‌هایی مانند راه بندان، بی‌حوصلگی‌های شخصی و نگرانی‌های مالی توسط ماده خاکستری شما درک و تفسیر می‌شوند. خوشبختانه، تحقیقات متمرکز بر مغز به راه‌های جدید و مؤثرتری برای کاهش تنش اشاره می‌کنند.

تاثیر استرس بر مغز

تاثیر استرس بر مغز /مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
تاثیر استرس بر مغز /مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

دکتر آمیت سود، می‌گوید: جنبه‌هایی از طراحی مغز که هزاران سال پیش به خوبی به ما کمک می‌کرد، اکنون ما را مستعد احساسات منفی و خستگی ذهنی می‌کند، که هر دو استرس ما را افزایش می‌دهند. اگرچه مغز ما در طول زمان تکامل یافته است، “سرعت زندگی امروزه عامل اصلی استرس است. این سرعت بسیار سریع‌تر از توانایی مغز ما برای سازگاری است.” و این بدان معناست که ما اغلب وقت و منابع بسیار کمی برای پرداختن به آنچه که زندگی هر روز به ما می اندازد، در اختیار داریم، که به کاهش احساس کنترل بر زندگی ما می افزاید. عدم کنترل درک شده منبع بزرگی از استرس است.

مشکلات تمرکز در ایجاد استرس

هنگامی که شکارچیان غول پیکر در زمین پرسه می زدند، یک تمرکز روبشی به سمت بیرون به خوبی برای ما مفید بود. اما امروزه این تمرکز به سمت داخل است. در حال حاضر، 80 درصد مواقع، ذهن ما سرگردان است، حتی اگر از آن آگاه نباشیم، در حالت غیرمتمرکز گیر کرده است.

سرعت زندگی امروزه عامل اصلی استرس است. این سرعت بسیار سریعتر از توانایی مغز ما برای سازگاری است.

مطالعات نشان داده‌اند که این حالت ما را کمتر خوشحال می‌کند و هر چه ناخشنودتر باشیم، توجه‌مان بیشتر می‌شود و افکارمان انباشته می‌شوند. این مانند داشتن مجموعه عظیمی از فایل‌های باز روی کامپیوتر شما است، فقط آنها در مغز شما هستند و حواس شما را پرت می‌کنند و توجه شما را می‌طلبند. وابستگی به فناوری ما ، منبع حواس پرتی دائمی، بر ناتوانی ما در تمرکز می افزاید.

رابطه ترس و استرس

بقای ما به توانایی مغز (بیشتر آمیگدال) برای تشخیص تهدیدات فیزیکی و عاطفی بستگی دارد. لحظات یا رویدادهایی که باعث ترس می شوند. ضربان قلب ما را افزایش می دهند و مغز آن را به عنوان اطلاعاتی ذخیره می کند. که ممکن است ما را از خطرات آینده محافظت کند. این به اصطلاح سوگیری منفی ما را مستعد توجه بیشتر به اخبار بد می کند تا خوب. ما به راحتی چیزهای بدی را که برایمان اتفاق می‌افتد به یاد می‌آوریم. زیرا مغز ما نیز هورمون‌هایی ترشح می‌کند که آن خاطرات خاص را تقویت می‌کنند و این باعث می‌شود آنها بیشتر در ذهن ما جاسازی شوند. نتیجه؟ استرس بیشتر

رابطه خستگی و استرس

در حالی که تعدادی از اعضای بدن (مانند قلب و کلیه ها) می توانند مانند خرگوش انرجایزر به کار خود ادامه دهند، مغز یکی از آنها نیست. بعد از کار سخت نیاز به استراحت دارد. هرچه یک فعالیت خسته‌کننده‌تر و شدیدتر باشد، مغز شما سریع‌تر خسته می‌شود. و این می‌تواند در کمتر از چهار دقیقه یا تا یک یا دو ساعت اتفاق بیفتد. می توانید بفهمید که چه زمانی مغز شما خسته است. (باید به طور غیرمستقیم این را نشان دهد، زیرا گیرنده های درد ندارد) زیرا چشمان شما احساس خستگی می کنند و اتفاقاتی می افتد، شروع به اشتباه کردن می کنید، ناکارآمد می شوید، اراده خود را از دست می دهید، یا کاهش می یابد. حالت خستگی مغز منجر به استرس و استرس منجر به خستگی می شود، در یک حلقه بسته پیوسته است.

چرا استرس به زنان بیشتر از مردان ضربه می زند؟

چرا استرس به زنان بیشتر از مردان ضربه می زند؟/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
چرا استرس به زنان بیشتر از مردان ضربه می زند؟/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

به نظر می رسد که استرس تقریباً برای زنان برطرف شده است. در یک نظرسنجی سالانه توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا، زنان بارها و بارها سطوح بالاتر تنش را نسبت به مردان گزارش کرده‌اند و گاهی اوقات حتی علائم فیزیکی و عاطفی مرتبط با استرس از جمله سردرد ، ناراحتی معده، خستگی، تحریک‌پذیری و غمگینی را گزارش کرده‌اند.

علاوه بر این، طبق یک مطالعه در حال انجام توسط دانشگاه ویسکانسین-مدیسون در مورد پیری ، مشخص شده است که زنان میانسال بیشتر از مردان و زنان در هر سن دیگری حوادث استرس زا را تجربه می کنند . فشار بیش از حد استرس حتی ممکن است منجر به بیماری مزمن شود. طبق مطالعه اخیر در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، فشارهای طولانی مدت در خانه و محل کار به علاوه استرس ناشی از حوادث آسیب زا تقریباً خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در زنان مسن دو برابر می کند. زنان همچنین بیشتر در معرض مشکلات سلامت روانی ناشی از استرس مانند افسردگی و اختلالات اضطرابی هستند .

دلیل آن این است: 

یک ضربه سه‌گانه باعث می‌شود زنان به‌طور منحصر به‌ فردی در برابر فشار آسیب‌پذیر باشند. اول اینکه مغز زنان آنها را نسبت به مردان نسبت به عوامل استرس زا و فقدان کنترل حساس تر می کند. نواحی لیمبیک مغز زنان، که به کنترل احساسات و خاطرات کمک می کند، بسیار فعال است و باعث می شود آسیب ها و خفیف ها را راحت تر به خاطر بسپارند. خوردن بیش از اینها و داشتن مشکل در رها کردن آنها، مدارهای مغزی آن احساسات منفی را تقویت می کند. نمونه دیگری از سوگیری منفی در کار، که همچنین استرس زنان را افزایش می دهد.

علاوه بر این، خواسته های متعدد والدین و مسئولیت پذیری در رفاه خانواده به این معنی است که تمرکز زنان بیشتر پراکنده است. و همانطور که قبلا ذکر شد، مغز بدون تمرکز منبع دیگری از استرس است. رادار محافظ مادر همیشه برای بچه‌هایش نیز آماده است، و این باعث می‌شود که او سریع‌تر یک تهدید را احساس کند، و احتمال اینکه او بیشتر از شوهرش گیر کند و روی آن تمرکز کند، بیشتر است.

زنان معمولاً درگیر پردازش استرس خود می شوند و آن را بارها و بارها در ذهن خود می چرخانند.

تفاوت تاثیر استرس بر مغز مردان و زنان

مطالعات جدید به بررسی چگونگی پردازش استرس جنسی توسط جنسیت در لحظه و یافتن دلایلی برای قطع ارتباط می پردازند. اخیراً، با استفاده از fMRI برای اندازه‌گیری فعالیت مغز، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ییل دریافتند که هنگام تصور یک رویداد شخصی‌شده و بسیار استرس‌ زا، بخش‌های عمل‌گرا و برنامه‌ریزی مغز مردان به طور فعال درگیر هستند، در حالی که مغز زنان مشغول تجسم و تجسم است. همچنین به صورت شناختی و عاطفی تجربه را پردازش می کند.

در بخش دوم مطالعه، زمانی که مردان و زنان اضطراب شدیدی را تجربه می کردند، مناطق مغزی که در زنان فعال بود، در مردان غیرفعال بود. راجیتا سینها، Ph.D.، مدیر مرکز استرس میان رشته ای ییل ، می گوید: این نشان می دهد که زنان تمایل دارند در پردازش استرس خود گرفتار شوند، آن را بارها و بارها در ذهن خود تغییر دهند و دوباره آن را تصور کنند .

او می‌گوید: «زن‌ها با صحبت در مورد مضطرب بودن و توصیف احساسات و عوامل استرس‌زا کنار می‌آیند. این می تواند آنها را در معرض خطر نشخوار فکری در مورد مسائل قرار دهد. به نظر می‌رسد مردان به آن بخش پردازش شناختی مغز خود دسترسی ندارند و «به احتمال زیاد به سرعت به انجام کاری فکر می‌کنند، اقدامی را انجام می‌دهند، نه اینکه ناراحتی خود را به صورت کلامی بیان کنند. این فقط تفاوت در نحوه سیم کشی ما است.»

این ممکن است توضیح دهد که چرا زنان تمایل دارند از فردی که استرس دارد حمایت عاطفی کنند، در حالی که مردان ممکن است توصیه یا چیزهای ملموسی مانند پول یا کمک فیزیکی ارائه دهند. از قضا، آنچه هر دو جنس می‌خواهند، حمایت عاطفی در هنگام تنش است. بنابراین مردان و زنانی که استرس دارند ترجیح می دهند از زنان حمایت کنند.

چگونه استرس را کنترل کنیم و مغز خود را آرام کنیم

چگونه استرس را کنترل کنیم و مغز خود را آرام کنیم/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
چگونه استرس را کنترل کنیم و مغز خود را آرام کنیم/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

برای کنترل استرس، مطمئناً باید سالم غذا بخورید، به طور منظم ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید تا خلق و خوی، احساسات و شناخت خود را بهبود ببخشید. اما اینها فقط اصول اولیه هستند. و انجام آنها همیشه آسان نیست، به خصوص زمانی که زندگی تنش زیادی را به سمت شما وارد می کند. به طور کلی برای کمتر کردن تاثیر استرس بر مغز راههای ذیل و زندگی سالم پیشنهاد میشود.

ورزش کنید

غذای سالم بخورید

به اندازه و در زمان مناسب بخوابید

تمرین سپاسگزاری صبحگاهی را شروع کنید

مدیتیشن یک کاهش دهنده استرس عالی است

روی مهربانی تمرکز کنید

با خود با شفقت رفتار کنید

فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا