انواع پلاستیک های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت

انواع پلاستیک های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت

پلاستیک یک ماده شگفت آور همه کاره با منشاء عنصری است.که شامل پلاستیک های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت میشود. عناصر جدول تناوبی مانند کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و گوگرد، بلوک های سازنده انواع پلاستیک هستند. که برای ساخت بسیاری از محصولاتی که ما هر روز استفاده می کنیم، استفاده می شوند. 

برخی از پلاستیک ها برای استفاده در عینک ایمنی شفاف و بادوام هستند. سایر پلاستیک ها قوی و سبک هستند. این امکان را به ما می دهند محصولات بیشتری را با بسته بندی کمتر ارسال کنیم. پلاستیک ها حتی برای استفاده در بسته بندی مواد غذایی و تجهیزات پزشکی در برابر باکتری ها مقاوم هستند.

پلاستیک ها در بسیاری از انواع بسته بندی و ظروف مواد غذایی به دلایل مختلفی استفاده می شوند. آنها به محافظت از مواد غذایی در برابر آسیب کمک می کنند. ایمنی غذا را تامین می کنند و تازگی غذا را افزایش می دهند.

انواع پلاستیک های مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی

ممکن است شماره 1 تا 7 را در پایین یا کنار یک ظرف بسته بندی پلاستیکی دیده باشید. این شماره “کد شناسایی رزین” پلاستیکی است که به عنوان “شماره بازیافت” نیز شناخته می شود. این شماره همچنین می تواند راهنمایی برای مصرف کنندگانی باشد که می خواهند ظروف پلاستیکی را بازیافت کنند.

بسیاری از انواع اصلی رزین های پلاستیکی مورد استفاده در بسته بندی (شماره 1 تا 7) قابل بازیافت هستند. اغلب، برنامه‌های بازیافت اجتماعی، بطری‌های پلاستیکی ساخته شده از PET (#1) و HDPE (#2) را جمع‌آوری می‌کنند. اما بسیاری از جوامع برنامه‌های خود را برای جمع‌آوری انواع پلاستیک‌های اضافی گسترش می‌دهند. اگرچه اکثر جوامع به ساکنین دستور می‌دهند که با شکل یک آیتم (به عنوان مثال، بطری‌ها، ظروف، درپوش‌ها، درب‌ها) بازیافت کنند، اما برخی از جوامع به کد شناسایی رزین نیز اشاره می‌کنند.

عدد روی پلاستیک های قابل بازیافت به چه معناست؟

کد شناسایی رزین یا شماره بازیافت

کد شناسایی رزین یا شماره بازیافت روی پلاستیک، نوع پلاستیک های قابل بازیافت یا غیرقابل بازیافت را مشخص می کند. در زیر اطلاعات بیشتر و نمونه‌هایی از رایج‌ترین پلاستیک‌های مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی، موجود در انجمن مهندسین پلاستیک (SPE) و انجمن صنعت پلاستیک (PIA) به همراه اطلاعات ایمنی از FDA آمده است.

شماره بازیافت 1 – PETE یا PET

یکی از انواع پلاستیک های مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی و پلاستیک قابل بازیافت PETE یا PET با شماره بازیافت 1 - میباشد.

پلی اتیلن ترفتالات (PETE یا PET) یک پلاستیک سبک وزن است که به صورت نیمه سفت یا سفت ساخته شده است که آن را در برابر ضربه مقاوم تر می کند و به محافظت از مواد غذایی یا مایعات داخل بسته بندی کمک می کند.

PET معمولا در بسته بندی مواد غذایی برای نوشابه ها، نوشیدنی های ورزشی، آب یک بار مصرف، سس کچاپ، سس سالاد، ویتامین ها، بطری های روغن نباتی و ظروف کره بادام زمینی استفاده می شود.

برای تماس با غذا تایید شده است؟  بله

قابل بازیافت است؟  بله

شماره بازیافت 2 – HDPE 

یکی از انواع پلاستیک های مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی و پلاستیک قابل بازیافت HDPE  با شماره بازیافت 2 - میباشد.

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یک پلاستیک سخت و مات است که سبک وزن و همچنین محکم است. به عنوان مثال، یک ظرف پارچ شیر HDPE می تواند تنها دو اونس وزن داشته باشد، اما همچنان به اندازه کافی قوی است که بتواند یک گالن شیر را حمل کند.

HDPE معمولاً در بسته بندی مواد غذایی برای آبمیوه ها و پارچ های شیر، بطری های کره و سرکه و ظروف شربت شکلات و همچنین کیسه های مواد غذایی استفاده می شود.

برای تماس با غذا تایید شده است؟  بله

قابل بازیافت است؟ بله

شماره بازیافت 3 – PVC 

یکی از انواع پلاستیک های مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی و پلاستیک قابل بازیافت PVC با شماره بازیافت 3 - میباشد.

عنصر  کلر ماده اولیه مورد استفاده برای ساخت پلی وینیل کلراید (PVC) است، نوعی پلاستیک معمولی که از نظر بیولوژیکی و شیمیایی مقاوم است. این دو ویژگی به ظروف پی وی سی کمک می کند تا یکپارچگی محصولات داخل آن از جمله داروها را حفظ کنند.

وینیل شفاف به عنوان بسته بندی برای داروهای بدون نسخه مقاوم در برابر دستکاری و همچنین بسته بندی بسته بندی برای انواع محصولات استفاده می شود. وینیل همچنین در بسته بندی های تاول (بسته بندی هایی که دارای حفره یا جیب پلاستیکی است) مانند بسته بندی برای نعناع های تنفسی یا آدامس استفاده می شود.

برای تماس با غذا تایید شده است؟  بله

قابل بازیافت است؟ بله

شماره بازیافت 4 – LDPE 

یکی از انواع پلاستیک های مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی و پلاستیک قابل بازیافت LDPE  با شماره بازیافت 4 - میباشد.

پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) نازک تر از برخی رزین های دیگر است و همچنین دارای مقاومت حرارتی بالایی است. با توجه به چقرمگی و انعطاف‌پذیری، LDPE عمدتاً در برنامه‌های کاربردی فیلم استفاده می‌شود که در آن آب‌بندی حرارتی مورد نیاز است، اما در کاربردهای صلب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 LDPE معمولا در بسته بندی مواد غذایی برای تهیه درب قوطی قهوه، کیسه های نان، حلقه های قوطی نوشابه شش بسته و همچنین کیسه های میوه و سبزیجات مورد استفاده در فروشگاه های مواد غذایی استفاده می شود.

برای تماس با غذا تایید شده است؟  بله

شماره بازیافت 5 – PP 

یکی از انواع پلاستیک های مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی و پلاستیک قابل بازیافت PP با شماره بازیافت 5 - میباشد.

پلی پروپیلن (PP) تا حدودی سفت است اما نسبت به سایر پلاستیک ها شکننده تر است. هنگام تولید می توان آن را شفاف، مات یا رنگ دیگری ساخت. PP به طور کلی دارای نقطه ذوب بالایی است و به ویژه برای محصولات بسته بندی مواد غذایی که در مایکروویو استفاده می شوند یا در ماشین ظرفشویی تمیز می شوند، مناسب است.

PP معمولا در بسته بندی مواد غذایی برای ساخت ظروف ماست، ظروف شربت افرا، ظروف پنیر خامه ای و ظروف خامه ترش و همچنین بطری های داروهای تجویزی استفاده می شود.

برای تماس با غذا تایید شده است؟  بله

قابل بازیافت است؟ بله

شماره بازیافت 6 – PS 

یکی از انواع پلاستیک های مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی و پلاستیک قابل بازیافت PS با شماره بازیافت 6 - میباشد.

پلی استایرن (PS)  یک پلاستیک بی رنگ و سخت و بدون انعطاف پذیری زیاد است. می‌توان آن را به صورت فوم درآورد یا در قالب ریخته و در هنگام تولید جزئیات دقیقی را در شکل آن به‌عنوان مثال به شکل قاشق یا چنگال پلاستیکی درآورد.

در بسته بندی مواد غذایی، PS معمولا برای ساخت فنجان های پلاستیکی، سینی های اغذیه فروشی و نانوایی، ظروف و درب های فست فود، فنجان های داغ و کارتن های تخم مرغ استفاده می شود.

برای تماس با غذا تایید شده است؟  بله

قابل بازیافت است؟ بله

شماره بازیافت 7- Other یا O

یکی از انواع پلاستیک های مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی و پلاستیک قابل بازیافت Other یا O با شماره بازیافت 7 - میباشد.

“other” یا علامت شماره 7 روی بسته بندی پلاستیکی نشان می دهد که بسته بندی با رزین پلاستیکی غیر از شش نوع رزین ذکر شده در بالا ساخته شده است. برای مثال بسته بندی می تواند با  پلی کربنات  یا پلی لاکتید زیست پلاستیک (PLA) ساخته شود. یا می توان آن را با بیش از یک ماده رزین پلاستیکی ساخت.

در بسته بندی مواد غذایی، پلاستیک نوع شماره 7 معمولاً برای ساخت کوزه های 5 گالنی کولر آبی و برخی بطری های آب مرکبات و سس کچاپ و همچنین فنجان ها، درب قهوه و ظروف صدفی استفاده می شود.

برای تماس با غذا تایید شده است؟ بله

قابل بازیافت است؟ بله

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی

برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.

در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا