آب های زمین همه در یک چرخه به هم متصل هستند

آب های زمین همه در یک چرخه به هم متصل هستند

آب در یک حلقه بی پایان به نام چرخه آب به طور مداوم در حال حرکت است. باران تنها بخشی از اتصال چرخه آب های سیاره زمین است. آب در سیاره می چرخد ​​و بین یخ، مایع و بخار در حال گذار است.

این یک روز تابستانی در دریاچه است. نهرها به آب زلال می ریزند. ابرهای پف کرده در آسمان می چرخند. در افق، یک پرده خاکستری از باران، قله های پوشیده از برف دوردست را می پوشاند.

این چرخه آب زمین در عمل است. آب، تغییر شکل از طریق سه فاز – مایع، بخار و یخ در حال حرکت است. همانطور که حرکت می کند، هر محیط و موجود زنده روی این سیاره را به هم متصل می کند. بدون چرخه آب برای دوباره پر کردن، تمیز کردن و انتقال آب، زندگی روی زمین نمی توانست وجود داشته باشد.

چرخه آب توسط یک سری فرآیندهای مرتبط در یک حلقه بی پایان هدایت می شود.

تبخیر و چرخه آب های زمین

بیایید با تبخیر شروع کنیم . گرمای خورشید باعث می‌شود که آب مایع اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به بخار نامرئی تبدیل شود. از آنجایی که بخار سبکتر از هوا است، به جو بالا می رود.

بخار آب نیز از طریق تعرق وارد چرخه آب می شود . این فرآیند حرکت آب از میان گیاهان و رها شدن از برگ های گیاه به صورت بخار در جو است. تعرق حدود 10 درصد از بخار آب موجود در جو را تشکیل می دهد.

تراکم و تشکیل ابر

بعدی تراکم است . با بالا آمدن بخار آب سرد می شود. خنک شدن باعث می شود بخار متراکم شود یا دوباره سازماندهی شود و به قطرات ریز تبدیل شود. ما آن قطرات را به صورت ابر می بینیم. تراکم و تبخیر دائماً ابرها را شکل داده و تغییر شکل می دهد. یک ابر را تماشا کنید و خواهید دید که حتی با تبخیر و ناپدید شدن برخی از قسمت های آن، قسمت های دیگر در جایی که تراکم در حال وقوع است رشد می کنند.

انتقال آب زمانی اتفاق می‌افتد که بخار آب از جایی به مکان دیگر با باد، جریان‌های جریان و ابرها جابه‌جا می‌شود.

بارش زمانی اتفاق می افتد که قطرات ابر به قطرات بزرگتر تبدیل شوند. آنها ممکن است در اطراف ذراتی مانند یخ، گرد و غبار یا دود جمع شوند یا ممکن است به کریستال های یخ منجمد شوند. وقتی قطرات به اندازه کافی سنگین هستند، به صورت باران، تگرگ، برف یا برف می آیند. همه ی بارش ها به زمین نمی رسند. برخی از آن‌ها تبخیر می‌شوند یا حتی با ریزش قطرات دیگر توسط جریان هوا به سمت بالا منتقل می‌شوند.

هنگامی که بارش به زمین می رسد، چندین اتفاق می تواند رخ دهد. آب ممکن است به خاک نفوذ کند یا در خاک خیس شود و به عمق زمین نفوذ کند. ممکن است فوراً بپرد و در سراشیبی در سراسر سطح به صورت چکه ها و سیلاب ها جمع شود. یا ممکن است توسط گیاهان رهگیری شود، در برگها جمع شود یا توسط ریشه آنها گرفته شود.

ذخیره سازی آب های سطح زمین

ممکن است یک آرامش در عمل وجود داشته باشد، به نام ذخیره سازی . آب ممکن است در دریاچه ها، یخ، برف یا زیر زمین (به عنوان آب زیرزمینی) جمع شود. اما در نهایت، برف ها ذوب می شوند. دریاچه ها تخلیه یا تبخیر می شوند و یخ به مایع یا بخار تبدیل می شود. حتی آب‌های زیرزمینی به آرامی حرکت می‌کنند و به سطح آب بازمی‌گردند.

سپس چرخه آب تکرار می شود و بار دیگر با تبخیر شروع می شود.

چرخه آب به قدمت خود زندگی است. با این حال دانشمندان هنوز در حال بررسی جزئیات مهم نقش این فرآیندهای مختلف هستند. مردم می توانند نقش بزرگی در این چرخه آب ایفا کنند.

کاری که ما با زمین اطراف خود انجام می‌دهیم. مانند قطع کردن تعداد زیادی درخت یا کاشت محصولات در مکان‌ های خشک می‌تواند منجر به تغییرات عظیمی در تبخیر و تعرق، قسمت‌های نامرئی چرخه آب شود. این تغییرات در زمین گاهی اوقات می تواند منجر به تغییرات بزرگی در میزان بارش باران در یک مکان در جهت باد شود.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی

برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.

در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا