ضدعفونی کننده ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپانول چیست؟

کنترل عفونت بخشی ضروری از محیط های بیمارستانی و محیط های پزشکی است. انواع مختلفی از ضدعفونی کننده ها در بازار موجود است که هر کدام دارای یک جزء فعال متفاوت در نسبت ها و غلظت های متغیر هستند. ایزوپروپیل الکل IPA یا ایزوپروپانول به عنوان ماده ضدعفونی کننده در مطب های دندانپزشکی، بیمارستان ها و تاسیسات بهداشتی آزمایشگاه های پزشکی استفاده می شود. در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.( محصولات پاک کننده و ترکیبات شیمیایی آنها، استون چیست و چه کاربردهایی دارد، حلال های آلی و غیرآلی و …)

ایزوپروپیل الکل با غلظت بین 60 تا 90 درصد به دلیل خاصیت ضد باکتری، ویروس کشی و قارچ کشی (CDC) اغلب در آزمایشگاه ها استفاده می شود.  ضدعفونی منظم تضمین می کند که سطوح کار تمیز نگه داشته می شوند و عوامل بیماری زا بالقوه مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها از بین می روند. بنابراین خطر انتقال آلودگی بین بیماران و کارکنان کلینیک یا بیمارستان کاهش می یابد.

انتخاب ضدعفونی کننده به طیف فعالیت ضد میکروبی، دسترسی، عوامل ایمنی، عوامل جابجایی، زمان تماس و سهولت استفاده بستگی دارد. با این حال، ایزوپروپیل الکل نمی تواند هاگ های باکتری را از بین ببرد، بنابراین یک عامل استریل کننده محسوب نمی شود. غلظت 99٪ به عنوان ایزوپروپانول خالص شناخته می شود.

کاربردهای ضدعفونی کننده ایزوپروپیل الکل-فروشگاه مسترآزما
کاربردهای ضدعفونی کننده ایزوپروپیل الکل/مقالات علمی / فروشگاه مسترآزما

تفاوت الکل ایزوپروپیل و الکل معمولی

اصطلاحات ایزوپروپیل الکل و الکل معمولی به جای یکدیگر در گفتار روزمره استفاده می شوند، اما در واقعیت، آنها دو محصول متفاوت هستند. الکل مالشی یک ضد عفونی کننده است که معمولاً از الکل ایزوپروپیل ساخته می شود.

مواد الکل معمولی از 70٪ ایزوپروپانول و 30٪ آب تشکیل شده است. الکل مالشی دارای افزودنی هایی مانند عطرها، اسانس ها و تثبیت کننده های مخلوط شده با آب است که آن را از ایزوپروپانول خالص متمایز می کند. علاوه بر این، مواد دناتوره کننده را نیز اضافه کرده است تا برای مصرف انسان نامناسب شود. این الکل نیز در مخلوط اتیل الکل/آب 97.5 تا 100% دناتوره شده موجود است.

دستمال مرطوب ایزوپروپیل الکل برای ضدعفونی

دستمال مرطوب ایزوپروپیل الکل استاندارد صنعتی که به عنوان دستمال مرطوب ضد عفونی کننده نیز شناخته می شود. این نوع دستمال در کشتن میکروب ها در محیط های دندانپزشکی و سرویس بهداشتی بسیار موثر است. با این حال، باکتری‌های موجود بر روی سطوح دندانپزشکی نسبت به میکروب‌ها در حالت‌های آزاد (مانند آب) در برابر عوامل ضد باکتری مقاوم‌تر هستند. بنابراین، قبل از استفاده از مواد ضد عفونی کننده، تمیز کردن سطوح با مواد شوینده ضروری است. متعاقبا، هم روش دوبل پاک کردن و هم عمل فیزیکی پاک کردن برای ضدعفونی مناسب حیاتی هستند.

دستمال مرطوب ایزوپروپیل و الکل اتانول به دلیل استفاده راحت، یکبار مصرف بودن و نیاز کمتری به فضای ذخیره سازی نسبت به ظروف مایع یا اسپری، گزینه بسیار خوبی در فضاهای پزشکی و دندانپزشکی است. علاوه بر این، آنها حاوی مقادیر دقیق الکل مورد نیاز برای ضد عفونی هستند و از ایجاد زباله جلوگیری می کنند.

دستمال‌های الکلی از قبل اشباع شده در کیسه‌های پلاستیکی، ظروف یا کیسه‌هایی در دسترس هستند که می‌توان دستمال‌ها را به‌صورت جداگانه از بالا بیرون کشید. آنها همچنین در بسته های جداگانه موجود هستند که به دلیل ذخیره سازی و دسترسی آسان برای استفاده ایده آل هستند. غلظت های بالا (بیش از 91٪) ایزوپروپیل الکل به دلیل تبخیر سریع و خلوص بالا برای پاک کردن قطعات تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود.

کاربردهای رایج ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپانول سریع الاثر است و دارای طیف وسیعی از خواص ضد میکروبی است. به همین دلیل، اغلب برای ضدعفونی دماسنج های دهان، ابزار پزشکی و سطوح خارجی برای ضدعفونی تجهیزات مطب دندانپزشکی در کلینیک ها و آزمایشگاه ها استفاده می شود. IPA را می توان با اتانول برای استفاده در آزمایشگاه های مرطوب و تجهیزات دندانپزشکی جایگزین کرد. علاوه بر این، ایزوپروپیل و اتانول را می توان برای افزایش کارایی محصول ضدعفونی کننده ترکیب کرد، زیرا IPA در برابر باکتری ها و اتانول در برابر ویروس ها مؤثرتر است.

ضدعفونی کننده ایزوپروپیل الکل/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
ضدعفونی کننده ایزوپروپیل الکل/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

تفاوت 70٪ IPA و 90٪ IPA در کشتن باکتری ها

غلظت های پایین تر IPA خاصیت بیوسیدال را نشان نمی دهد. غلظت های بالاتر نیز ضدعفونی بهبود یافته ای را نشان نمی دهد. IPA 70% وقتی صحبت از ضدعفونی می شود، به ویژه در محیط های دندانپزشکی به نقطه مطلوبی می رسد. چندین جزء در ترکیب شیمیایی به این کارایی کمک می کند.

دلیل شماره یک IPA 70% برای از بین بردن باکتری ها این است که با آب رقیق شده است. آب نقش مهمی در فرآیند دناتوره شدن پروتئین باکتری ایفا می کند، باعث آسیب دیواره سلولی، افزایش نفوذپذیری غشاء، انعقاد پروتئین و در نهایت مرگ سلولی می شود.

علاوه بر این، وجود آب زمان تبخیر را کاهش می‌دهد و در نتیجه تماس بین IPA و سلول‌های باکتریایی افزایش می‌یابد و باعث لیز می‌شود. در مقابل، 90 درصد الکل قبل از اینکه بتواند به دیواره سلولی باکتری نفوذ کند تبخیر می شود. 

بنابراین، IPA 90٪ در مقایسه با IPA 70٪ به عنوان یک ضد عفونی کننده کمتر موثر است. غلظت IPA بیش از 91 درصد باعث می شود که پروتئین های دیواره سلولی باکتری بلافاصله منعقد شوند و زمان کافی برای حرکت الکل به داخل سلول و کشتن پاتوژن وجود ندارد. غشای خارجی منعقد شده یک لایه محافظ در اطراف سلول میکروبی تشکیل می دهد. از قضا، باکتری ها را حتی نفوذناپذیرتر می کند. بنابراین، آسیب سطحی ارگانیسم را از IPA محافظت می کند و آن را برای استفاده ضعیف و بی اثر می کند.  

فروش مواد شیمیایی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck, سیگما Sigma Aldrich میباشد. برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید. در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا