حلال های آلی و غیرآلی

حلال های آلی و غیرآلی / فروشگاه اینترنتی مستر آزما

حلال ماده ای (معمولاً مایع) است، که برای حل کردن سایر مواد بدون تغییر شیمیایی آنها استفاده میشود. صدها نوع مختلف پاک کننده حلال وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. حلال های صنعتی عمدتاً از مواد اولیه شیمیایی مشتق از نفت مانند پروپیلن، اتیلن، گاز طبیعی و فنل تولید می شوند. باید گفت که حلال های صنعتی برای هر کاربرد تمیزکاری صنعتی ضروری هستند. انواع حلال های شیمیایی می توانند هم آلی و هم غیر آلی باشند. هنگامی که یک حلال آلی است، حاوی کربن است.  تقریباً همه محلول‌های رایج تمیز کردن فلزات صنعتی را شامل می‌شوند. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. ( محصولات پاک کننده و ترکیبات شیمیایی آنها، استون چیست و چه کاربردهایی دارد، ضدعفونی کننده ایزوپروپیل الکل و …)

انواع مختلفی از حلال ها وجود دارند که دارای خواص فیزیکی و شیمیایی متضاد در یکدیگر هستند. این بدان معنی است که آنها برای مصارف مختلف قابل استفاده هستند و می توانند در محصولات مختلف از پاک کننده ها، چربی زداها، رنگ ها و چسب ها گرفته تا محصولات مراقبت شخصی مانند کرم صورت یا شامپو و داروها یافت شوند.

انواع حلال های آلی و غیرآلی/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
انواع حلال های آلی و غیرآلی/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

انواع حلال ها

حلال های آلی بر اساس ساختار شیمیایی طبقه بندی می شوند. سه نوع اصلی وجود دارد، از جمله:

حلال های هیدروکربنی:

حلال های هیدروکربنی  اینها حلالهای نفتی هستند که ساختار شیمیایی آنها حاوی اتمهای هیدروژن و کربن است. این نوع از حلال‌ها می توانند ساختارهای شیمیایی پیچیده ای داشته باشند. دو نوع اصلی حلال هیدروکربنی وجود دارد که عبارتند از:

  • حلال های آلیفاتیک  اینها ساختار هیدروکربنی با زنجیره مستقیم دارند و به عنوان حلال های تمیزکننده فلزات و همچنین در ساخت استفاده می شوند. برخی از نمونه‌های حلال‌های آلیفاتیک عبارتند از: بنزین، نفت سفید و هگزان.
  • حلال های آروماتیک معطر این حلال ها که به طور گسترده به عنوان عوامل چربی زدا و همچنین در ساخت رنگ، جوهر و مواد شیمیایی کشاورزی استفاده می شوند، دارای ساختار حلقه ای بنزن هستند. به عنوان مثال می توان به بنزن، زایلن و تولوئن اشاره کرد.

ترکیب پیچیده حلال های هیدروکربنی به این معنی است که آنها می توانند برای برآوردن نیازهای صنعتی بسیار خاص فرموله شوند. ایجاد حلال های هیدروکربنی سفارشی غیر معمول نیست. برخی از عوامل تمایز بین حلال های هیدروکربنی مختلف عبارتند از نقطه اشتعال، چگالی، محدوده تقطیر و عطر.

حلال های اکسیژن دار:

حلال های اکسیژن دار همانطور که از نام آنها پیداست، این حلال ها در ساختار مولکولی خود حاوی اکسیژن هستند. آنها که از فرآورده های نفتی به دست می آیند، معمولا سمیت کم و قدرت حلال بالایی دارند.

حلال های اکسیژن دار به طور گسترده ای به عنوان افزودنی در تولید محصولات متنوع از لوازم آرایشی گرفته تا رنگ و همچنین برای تمیز کردن استفاده می شود. بسیاری از این کاربردها به درجه خلوص بالایی نیاز دارند، بنابراین مشخصات این حلال ها اغلب بر سطوح ناخالصی ها متمرکز است و این محصولات معمولاً برای حفظ سطح خلوص بالا تصفیه می شوند. با این حال، فرآیند تولید این مواد گران نیست، بنابراین آنها نسبتاً مقرون به صرفه هستند.

نمونه هایی از حلال های اکسیژن دار عبارتند از الکل ها، اترها، استرها، گلیکول اترها، استرهای گلیکول اتر و کتون ها.

حلال های هالوژنه:

هیدروکربن های کلردار و برومه دار.

حلال های هالوژنه این حلال ها دارای اتم های هالوژن (مانند فلوئور، برم، ید یا کلر) در ساختار مولکولی خود هستند. از آنجایی که آنها معمولاً پایدار، غیر قابل اشتعال و تبخیر سریع با ظرفیت حلال بالا هستند، آنها به طور گسترده در صنعت برای تمیز کردن دقیق و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شوند. با این حال، بسیاری از انواع حلال های هالوژنه به دلایل زیست محیطی حذف شده اند یا در حال حذف هستند

. برخی از نمونه ها عبارتند از پرکلرواتیلن، فلوروکربن های کلردار و تری کلرواتان

کاربردهای خاص حلال‌های آلی عبارتند از:

استفاده در خشک‌شویی (به عنوان مثال تتراکلر اتیلن)، به عنوان مواد رقیق کننده رنگ (به عنوان مثال تولوئن و تربانتین)، به عنوان پاک کننده‌های لاک ناخن و حلال‌های چسب (استون، متیل استات، و اتیل استات)، در مواد پاک کننده لکه‌ها (مانند هگزان، و اتر بنزن)، در مواد شوینده (ترپین مرکبات) و در عطرها (اتانول).

کاربردهای معمولی حلال ها

طیف گسترده ای از حلال ها وجود دارد که خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوتی دارند. هنگامی که شما اشکال مشابهی از مواد دارید، آنها می توانند یکدیگر را حل کنند. استفاده از ترکیبی از حلال ها اغلب برای به دست آوردن تعادل مناسب در یک برنامه کاربردی استفاده می شود.

انواع حلال های آلی،غیرآلی،صنعتی،شیمیایی/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
انواع حلال های آلی،غیرآلی،صنعتی،شیمیایی/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

کاربردهای حلال معمولی عبارتند از:

  • داروسازی
  • لوازم آرایشی
  • مواد شیمیایی کشاورزی
  • رنگ و پوشش
  • پاک کننده ها و چربی گیرها
  • جوهرها
  • خودرو

داروسازی

از پنی سیلین گرفته تا ویاگرا، تولید کنندگان مقادیر زیادی از محصولات دارویی روزمره بدون گنجاندن حلال ها در عملیات تولید آنها غیرممکن خواهد بود. با توجه به اینکه آنها مواد فعال را در داخل عملیات حل می کنند و همچنین ناخالصی های تشکیل شده در واکنش ها را حذف می کنند، حلال ها در هنگام کمک به تولید داروها اهداف زیادی دارند. از طریق حذف آنها، این تنها شکل خالص محصولاتی را که ما برای درمان استفاده می کنیم باقی می ماند.

لوازم آرایشی

همانطور که قبلا ذکر شد، بسیاری از محصولاتی که ما می بینیم و در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم، در نتیجه حلال ها تولید می شوند. این شامل مواد آرایشی مانند روغن بچه و کرم های صورت، لاک ناخن، لوسیون پوست و انواع دیگر مرطوب کننده ها می شود.

مواد شیمیایی کشاورزی 

برای کشاورزی مدرن، حفاظت از محصول بخش جدایی ناپذیری است که باید بر آن تاکید کرد، زیرا برای کمک به تغذیه جمعیتی که به رشد خود ادامه می‌دهند، نیاز به تولید مقدار زیادی مواد غذایی مورد نیاز است. حلال ها برای تولید و کاربرد هم برای کودها و هم برای فرمول های حفاظت از محصول بسیار مفید هستند. 

صنایع رنگ و پوشش

هنگامی که به رنگ ها یا پوشش ها نگاه می کنیم، حلال ها تمایل دارند اجزای مختلف فرمولاسیون آن مانند رنگدانه و رزین را حل کرده یا پراکنده کنند و به محصول نهایی اجازه می دهند قوام مورد نیاز را داشته باشد. پس از استفاده از رنگ، حلال‌ها تبخیر می‌شوند و به رزین‌ها و رنگدانه اجازه می‌دهند تا یک پوشش یا فیلم محافظ تشکیل دهند و در نهایت خشک شوند.

چاپ و جوهر

هنگامی که به جوهرهای چاپی مورد استفاده در روزنامه ها و مجلات روزانه نگاه می کنیم، حتی برچسب ها و بسته بندی های مورد استفاده برای کالاهای سفارش داده شده از آمازون و به طور کلی غذاها، برای اینکه متون و طرح ها به درستی اعمال شوند و به درستی اعمال شوند، بسیار به حلال ها بستگی دارد.

از طریق کنترل ویسکوزیته در فرمولاسیون جوهر، حلال ها می توانند جوهر به اندازه کافی جریان یابد تا چاپ روی مجلات/برچسب ها/روزنامه ها به میزان مناسب قابل مشاهده باشد تا موثر باشد. در مورد فرمول‌های رنگ، حلال‌ها کارآمدترین زمان‌های خشک شدن را فراهم می‌کنند، که امکان استفاده از آنها را بدون عملکرد ماشین‌های چاپ پرسرعت امروزی فراهم می‌کند.

خودرو

حلال ها با کمک آنها در مورد وسایل نقلیه موتوری به روش های بیشتری که معمولاً انتظار دارید بسیار مفید هستند. حلال‌ها معمولاً بخش‌هایی از فرمولاسیون‌ها را تشکیل می‌دهند که در خنک‌سازی موتورها و حفظ شکستگی‌ها وجود دارند، همچنین نقش مهمی در اطمینان از قابل مشاهده بودن آنها برای دیدن مسیرشان بازی می‌کنند. این حلال‌ها حتی توانایی مفید بودن در میان فصول مختلف را نشان داده‌اند، با توجه به اینکه در طول ماه‌های زمستان که دما شروع به کاهش می‌کند، معمولاً فرمولاسیون فقط بر اساس آب و یک سورفکتانت آزاد می‌شود.

برخی از انواع مواد شیمیایی که به عنوان حلال در صنایع مختلف استفاده میشوند.عبارتند از

تری کلرو اتیلن TCE ، دی متیل دی سولفید ، تری بوتیل فسفات ، استون ، دی متیل سولفوکساید ، دی متیل فرمامید ، 1و2 پروپاندیول ، تولوئن ، کلروبنزن ، پروپاندیول ، ان متیل پیرولیدون .

فروش انواع حلال های صنعتی/شیمیایی/آلی و غیرآلی

مواد شیمیایی و حلال های آلی و غیرآلی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا