رنگ آمیزی گیمسا و کاربردهای آن

رنگ آمیزی گیمسا و کاربردهای آن

مالاریا وقتی در اواسط قرن بیستم در سراسر جهان شایع بود. مشخص شد که مالاریا توسط یک انگل ایجاد می‌شود. و می‌توان آن را با مشاهده اسمیر خون تشخیص داد. اما یک تکنیک معتبر برای رنگ‌آمیزی و مشاهده لام‌های خونی در مقیاس بزرگ در دسترس نبود. در سال 1902، گوستاو گیمسا رنگ گیمسا را ​​فرموله کرد. تا لکه های خونی را با اطمینان بیشتری مشاهده کند. رنگ آمیزی گیمسا آنقدر کارآمد بود که برای اسمیر خون استفاده می شود. و به عنوان یک استاندارد طلایی در آزمایش مالاریا عمل می کند. اگرچه این تکنیک برای مالاریا ابداع شد. از کاربردهای رنگ گیمسا به طور گسترده میتوان در زمینه های هماتولوژی، سیتولوژی، بافت‌شناسی، باکتری‌شناسی و در سیتوژنتیک نام برد.میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.

رنگ گیمسا چیست؟

Giemsa رنگی متشکل از ائوزین و متیلن بلو است. این محلول رنگی در تشخیص هیستوپاتولوژیک استفاده می شود. در رنگ آمیزی فیلم های خون استفاده می شود. به دلیل رنگ‌های بازی و اسیدی موجود در آن در تمایز گرانول‌های اسیدی و بازی در گرانولوسیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در تعیین وجود اجسام نگری ، گونه های تونگا، اسپیروکت ها و سایر تک یاخته های انگلی در خون ضروری است. همچنین می تواند هیستوپلاسما را رنگ آمیزی کند(یک قارچ) و کلامیدیا (یک باکتری ).

از رنگ آمیزی گیمسا در باندبندی کروموزومی نیز استفاده می شود. باند کروموزومی یک روش سیتوژنتیک است که برای رنگ آمیزی کروموزوم ها به منظور شناسایی ناهنجاری های کروموزومی استفاده می شود. و باند کروموزومی که گیمسا را ​​پس از هیدرولیز آماده سازی سیتولوژیک در اسید هیدروکلریک داغ به کار می برد، باندینگ گیمسا (یا باند G) نامیده می شود. نوارهای تیره رنگ شده در کروموزوم نشان دهنده پیوندهای آدنین-تامین بالا است زیرا لکه خود را به این مناطق می چسباند.

Giemsa همچنین در محلول بافر گلیسرول متانول استفاده می شود.

کاربردهای رنگ گیمسا

تعدادی از کاربردهای رنگ گیمسا در ذیل عنوان شده است.

رنگ گیمسا در انگل شناسی

تریپانوزوما رنگ آمیزی شده با گیمسا-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
تریپانوزوما رنگ آمیزی شده با گیمسا-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

اسمیر خون (هم نازک و هم ضخیم) برای تشخیص مالاریا مشاهده می شود. یا تریپانوزوم (شکل 1) می تواند برای نتیجه گیری وجود عفونت مشاهده شود. انگل ها به دلیل اسیدهای نوکلئیک بنفش رنگ می شوند، در حالی که گلبول های قرمز یا بی رنگ هستند یا به رنگ صورتی کم رنگ هستند. تکنیک رنگ‌آمیزی برای هیستوپلاسما، لیشمانیا، توکسوپلاسما و پنوموسیستیس نیز استفاده می‌شود.

رنگ گیمسا در سیتوژنتیک 

G-banding نر انسان با استفاده از رنگ آمیزی Giemsa.
G-banding نر انسان با استفاده از رنگ آمیزی Giemsa-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

یکی از کاربردهای شناخته شده گیمسا در سیتوژنتیک، کاریوتایپ کردن کروموزوم ها است. stian برای باند G (Giemsa banding) و R باند (Reverse Giemsa banding) استفاده می شود. در رنگ‌آمیزی G، کروموزوم‌ها نوارهای بنفش رنگی را در توالی DNA غنی از AT نشان می‌دهند. این رنگ به دلیل مهاجرت سریع Azure B (بار مثبت) به شیارهای کوچک DNA است که رنگ آبی به DNA می دهد. اتصال Azure B همچنین تایید DNA را تغییر می دهد به طوری که ائوزین Y بزرگ، با بار منفی و آهسته منتشر (قرمز/صورتی) را در خود جای می دهد. در DNA، Azure B و Eosin Y به ترتیب یک رسوب تیازین-ائوزین را در نسبت 2:1 تشکیل می دهند. یک محیط آبگریز به نفع بارندگی است.

از آنجایی که توالی‌های غنی از AT معمولاً از نظر رونویسی غیرفعال هستند و پروتئین‌های آبگریز را در خود جای می‌دهند، تشکیل کمپلکس در اینجا در مقایسه با سایر مناطق کروموزوم‌ها ترجیح داده می‌شود. کاربردها شامل تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی (تریزومی، ترانسورژن‌ها و جابه‌جایی‌ها) است، اما محدود به آن نیست.

رنگ گیمسا در هماتولوژی

اسمیرهای نازک خون را می توان برای اهداف هماتولوژیک نیز تهیه کرد. هر نوع از WBC ها به طور متفاوتی رنگ می گیرند و از نظر مورفولوژیکی قابل تشخیص هستند. ویژگی های هر نوع سلول پس از رنگ آمیزی عبارتند از:

  • ائوزینوفیل ها – هسته بنفش آبی، سیتوپلاسم صورتی کم رنگ با گرانول های سیتوپلاسمی قرمز.
  • بازوفیل ها – هسته بنفش و گرانول های مایل به آبی.
  • نوتروفیل ها – هسته بنفش قرمز و سیتوپلاسم صورتی کم رنگ.
  • لنفوسیت ها – هسته آبی سرمه ای و سیتوپلاسم آبی کم رنگ.
  • مونوسیت ها – بنفش.
  • پلاکت ها – کوچک، آبی تیره بدون سیتوپلاسم مشخص.

Giemsa همچنین می تواند برای رنگ آمیزی بیوپسی های مغز استخوان برای تعیین هر گونه آسیب شناسی یا شرایط بیماری استفاده شود.

بافت شناسی / سیتولوژی 

رنگ آمیزی گیمسا می تواند به عنوان جایگزینی برای رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ائوزین در اکثر معاینات بافت شناسی عمل کند و تقریباً یک پروتکل مشابه دارد. یک وضعیت پاتولوژیک زمینه ای را می توان با مقایسه یک بافت سالم با یک بافت بیمار تشخیص داد. به عنوان مثال، در برخی از تومورها و سرطان ها، بافت های بیمار تعداد سلول های ایمنی یا WBC بیشتری را نشان می دهند. این را می توان به وضوح مشاهده و مشخص کرد. شناخته شده است که روش رنگ آمیزی جزئیات واضحی از لوزالمعده غدد درون ریز، غدد غدد جنسی مردانه و غدد بولبورترال (رنگ آمیزی اجزای سیتوپلاسمی) و فیبرهای غدد اکرین و سباسه را نشان می دهد.

باکتری شناسی

تعدادی از باکتری ها را می توان با رنگ آمیزی گیمسا روی بافتی که آنها آلوده کرده اند شناسایی کرد. به عنوان مثال می توان به رنگ آمیزی برای بیوپسی معده برای یافتن عفونت هلیکوباکتر پیلوری اشاره کرد (سلول های هلیکوباکتر در مقایسه با بافت صورتی بنفش تیره به نظر می رسند). مثال دیگر Yersinia pestis است که می تواند در بیوپسی کبد، ریه و کلیه به عنوان ساختارهای تیره ریز در برابر سلول هایی که عمدتاً به رنگ صورتی یا آبی کم رنگ هستند دیده شود.

فروش رنگ گیمسا

محلول رنگ گیمسا و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا