مواد نگهدارنده چیست؟

مواد نگهدارنده چیست؟

اصطلاح مواد نگهدارنده یک نام کاربردی برای انواع ترکیبات طبیعی یا مصنوعی است. که به کند کردن یا جلوگیری از رشد باکتری در طیف گسترده ای از محصولات، از جمله غذاها، داروها و محصولات مراقبت شخصی کمک می کند. استفاده از مواد نگهدارنده برای مبارزه با فساد ناشی از باکتری ها، کپک ها، قارچ ها و مخمرها به غذا اضافه می شوند. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.

مواد نگهدارنده معمولاً در داروهایی مانند استامینوفن، انسولین و شربت سرفه برای کمک به جلوگیری از آلودگی میکروبی استفاده می‌شوند. در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی، نگهدارنده ها از آلودگی و رشد باکتری های مضر جلوگیری می کنند.

مواد نگهدارنده برای مبارزه با فساد ناشی از باکتری ها، کپک ها، قارچ ها و مخمرها به غذا اضافه می شوند. نگهدارنده ها همچنین به تازه نگه داشتن غذا برای مدت طولانی تری کمک می کنند.

مواد نگهدارنده برای جلوگیری از فساد ناشی از باکتری ها در صنایع غذایی/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
مواد نگهدارنده برای جلوگیری از فساد ناشی از باکتری ها در صنایع غذایی/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

ساختار تشکیل دهنده مواد نگهدارنده

نگهدارنده ها معمولا از مواد شیمیایی طبیعی مانند نمک یا الکل ساخته میشوند. آنها همچنین می توانند ساخته دست بشر یا مواد شیمیایی مصنوعی باشند. مواد شیمیایی “طبیعی” یا “ارگانیک” لزوما سالم تر از مواد شیمیایی مصنوعی نیستند. در واقع، نگهدارنده‌های مصنوعی مانند نیتریت سدیم ، بنزوات سدیم و پروپیونات از دیرباز در تهیه غذا استفاده می‌شوند.

نیتریت سدیم چیست؟

نیتریت ها مانند نیتریت سدیم جزء نگهدارنده ها هستند. که برای جلوگیری از تشکیل باکتری ها در انواع گوشت پخته استفاده می شوند. در رژیم غذایی یک فرد معمولی، 80 درصد نیتریت ها از سبزیجاتی مانند اسفناج، تربچه و کاهو تامین می شود. نیتریت ها نیز تا حدودی از بوتولیسم جلوگیری می کنند. FDA اعلام کرده است که نیتریت سدیم نگهدارنده مواد غذایی را می توان با خیال راحت در غذاهای مشخص استفاده کرد.

بنزوات سدیم چیست؟

در نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه ها و آب میوه ها، بنزوات سدیم یک ماده نگهدارنده و طعم دهنده ضد میکروبی است که می تواند از رشد باکتری ها، کپک ها و مخمرها جلوگیری کند. به طور طبیعی در زغال اخته، آلو، سیب و برخی ادویه ها یافت می شود. بنزوات سدیم همچنین می تواند برای روان کردن قرص ها و قرص های دارویی استفاده شود.

سولفیت ها یا متابی سولفیت سدیم چیست؟

سولفیت هایی مانند متابی سولفیت سدیم از انواع نمک هایی هستند که به دلیل خواص نگهدارنده و آنتی اکسیدانی خود به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند . در غذا، اینها عمدتاً در میوه‌ها و سبزیجات خشک، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های الکلی یافت می‌شوند.

پارابن ها چیست؟

پارابن ها مواد نگهدارنده ای هستند که به محافظت در برابر رشد باکتری ها، قارچ ها و مخمرها کمک می کنند. همچنین پارابن ها از پارا هیدروکسی بنزوئیک اسید (PHBA) مشتق شده اند. که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد. 

فرمالدهید چیست؟

فرمالدئید یک ترکیب شیمیایی است. که از هیدروژن، اکسیژن و کربن تشکیل شده است. همه اشکال حیات – باکتری ها، گیاهان، ماهی ها، حیوانات و انسان ها – به طور طبیعی فرمالدئید تولید می کنند. فرمالدئید به دلیل خواص ضد باکتریایی خود شناخته شده است. به جلوگیری از رشد باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا کمک می کند و زمانی که به عنوان یک ماده تشکیل دهنده محصول اضافه می شود، عمر مفید را افزایش می دهد.

کاربردهای مواد نگهدارنده

کاربردهای مواد نگهدارنده در صنایع غذایی/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
کاربردهای مواد نگهدارنده در صنایع غذایی/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

مواد نگهدارنده برای مبارزه با فساد ناشی از باکتری ها، کپک ها، قارچ ها و مخمرها به غذا اضافه می شوند. نگهدارنده ها همچنین به تازه نگه داشتن غذا برای مدت طولانی تری کمک می کنند. در اینجا به برخی از کاربرد های مواد نگهدارنده اشاره میکنیم.

استفاده از مواد نگهدارنده در صنایع غذایی

مواد نگهدارنده برای مبارزه با فساد ناشی از باکتری ها، کپک ها، قارچ ها و مخمرها به غذا اضافه می شوند. نگهدارنده ها می توانند غذا را برای مدت طولانی تری تازه نگه دارند و عمر مفید آن را افزایش دهند. نگهدارنده های مواد غذایی نیز برای کند کردن یا جلوگیری از تغییرات رنگ، طعم یا بافت و به تاخیر انداختن ترش خوردگی استفاده می شوند.

استفاده از مواد نگهدارنده در پزشکی و داروسازی

نگهدارنده ها معمولا در داروهایی مانند استامینوفن، انسولین و شربت سرفه برای کمک به جلوگیری از آلودگی میکروبی استفاده می شوند. به سادگی، نگهدارنده ها به جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها، به ویژه باکتری ها و قارچ ها، که ممکن است باعث بیماری یا عفونت شوند، کمک می کند.

مواد نگهدارنده در لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی

نگهدارنده هایی که در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی موجود است. به جلوگیری از آلودگی و رشد باکتری های مضر در محصولاتی از کرم های ضدآفتاب، لوسیون و شامپوها و پاک کننده ها، خمیر دندان و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی کمک می کنند.

نگهدارنده های ضد میکروبی در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی به جلوگیری از رشد کپک ها، مخمرها و باکتری ها کمک می کنند و از آلودگی هایی که می توانند باعث تحریک یا عفونت شوند محافظت می کنند. نگهدارنده های آنتی اکسیدانی همچنین می توانند به جلوگیری از خراب شدن محصولات مراقبت شخصی با سرکوب واکنش هایی که ممکن است در هنگام ترکیب برخی مواد در یک محصول آرایشی یا مراقبت شخصی با اکسیژن در حضور نور، گرما و برخی فلزات رخ دهد، کمک کنند.

استفاده از مواد نگهدارنده در چوب

یکی دیگر از کاربرد های مواد نگهدارنده در صنایع چوب است. از چوب های تصفیه شده با مواد نگهدارنده می توان برای ساخت تیرهای تلفن، علائم جاده و شمع های دریایی استفاده کرد. و همچنین عرشه ها، سازه های بازی و تخت های باغ بلند استفاده کرد.

برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع به عنوان مواد نگهدارنده در صنایع مختلف عبارتند از

سالیسیلیک اسید ، روی سولفات 7 آبه ، فرمالدهید ، سدیم بنزوات ، روی سولفات مونوهیدرات ، نیتریت سدیم ، اسید فرمیک ، اکسید مس ، تری اتانول آمین ، تری سدیم فسفات 12 آبه ، محلول بافر 2 ph ، گلایسین  ، تری پتاسیم سیترات مونوهیدرات ، پتاسیم سوربات ، سوربیک اسید ، مونو کلرو استیک ، آلومینیوم کلرید ، پتاسیم استات ، متابی سولفیت سدیم ، کلسیم کلرید خشک ، پتاسیم دی سولفیت ، مس (II) کلرید ، آلومینیوم پتاسیم سولفات 12 آبه ، تیتری پلکس 2 ظرفیتی ، EDTA ، آلومینیوم سولفات ، پپسین .

فروش مواد نگهدارنده

مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده گرید دارویی و غذایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا