اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک در انواع مرکبات و لیموها موجود میباشد

اسید سیتریک در انواع میوه ها و سبزیجات، به ویژه مرکبات ، وجود دارد. لیمو و لیموترش دارای غلظت بالایی از اسید هستند. می تواند تا 8 درصد وزن خشک این میوه ها را تشکیل دهد. مانند اکثر اسیدهای آلی، اسید ضعیفی است و سطح pH آن بین 3 تا 6 است.

از این ماده معمولاً به عنوان یک افزودنی غذایی برای طعم دهنده طبیعی استفاده می شود. اغلب به عنوان یک عامل امولسیون کننده و نگهدارنده اضافه می شود. اسیدسیتریک همچنین به بسیاری از غذاهای کنسروی و شیشه ای اضافه می شود تا از بوتولیسم جلوگیری کند.

اسید سیتریک در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی برای کمک به روشن شدن پوست، اصلاح لکه های تیره استفاده می شود. همچنین می توان از آن به عنوان نگهدارنده و برای کمک به تنظیم سطح pH محصولات استفاده کرد.

این اسید برای کمک به کشتن باکتری‌های مضر و کمک به جلوگیری از عفونت‌های سطح پوست استفاده می‌شود که می‌تواند در افراد دیابتی، افراد مسن و افراد سیگاری شایع باشد.

اسید سیتریک به طور طبیعی در انواع میوه ها و سبزیجات، به ویژه لیمو و لیمو ترش وجود دارد
اسید سیتریک به طور طبیعی در انواع میوه ها و سبزیجات، به ویژه لیمو و لیمو ترش وجود دارد. مانند اکثر اسیدهای آلی، اسید سیتریک اسید ضعیفی است و سطح pH آن بین 3 تا 6 است.

موارد استفاده و مزایای اسید سیتریک

اسید سیتریک معمولا به عنوان یک افزودنی غذایی برای طعم دهنده طبیعی و به عنوان نگهدارنده استفاده می شود. همچنین در تولیدات لوازم آرایشی، در صنایع پزشکی و داروسازی به عنوان یک آنتی اکسیدان و در محصولات پاک کننده استفاده می شود.

استفاده در علم پزشکی

این اسید برای کمک به کشتن باکتری‌های مضر و عفونت‌های سطح پوست استفاده می‌شود که می‌تواند در افراد مبتلا به دیابت، افراد مسن و افراد سیگاری شایع باشد. همچنین می تواند با سیترات سدیم و سیترات پتاسیم ترکیب شود تا سطح اسید در ادرار را کاهش دهد تا از حملات نقرس کمک کند.

اسید سیتریک به عنوان یک آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها که از این نوع اسید به دست می آیند می توانند به ماندگاری غذا در مدت طولانی تری کمک کنند. به عنوان مثال، ریختن آب لیمو روی سیب یا موز می تواند به جلوگیری از قهوه ای شدن آنها کمک کند. اسکوربیک اسید که بیشتر به عنوان ویتامین C شناخته می شود، در اسید سیتریک نیز یافت می شود و اغلب برای کمک به محافظت و حفظ نوشابه ها و گوشت ها استفاده می شود.

به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده غذا

اسید سیتریک را می توان به غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده و بسته بندی شده مانند بستنی، شربت، نوشابه و شراب اضافه کرد. به عنوان نگهدارنده، عامل امولسیون کننده و طعم دهنده اضافه می شود. همچنین به بسیاری از غذاهای کنسروی و شیشه ای اضافه می شود تا از بوتولیسم جلوگیری کند.

لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی

اسید سیتریک به عنوان یک ماده تشکیل دهنده محصولات مراقبت شخصی می تواند به روشن شدن پوست، اصلاح لکه های تیره کمک کند.

محصولات حاوی اسید سیتریک را می توان برای استفاده در نزدیکی چشم ها، لب ها، دهان و مجرای بینی و همچنین برای استفاده ایمن روی پوست نوزاد فرموله کرد. اسیدسیتریک و نمک های آن ممکن است در اسپری های مو، دئودورانت ها و اسپری های بدن نیز استفاده شود.

سیترات سدیم، نمک اسید سیتریک، در رژ لب و صابون استفاده می شود. اسید سیتریک و نمک های آن را می توان برای حفظ لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی و برای کمک به تنظیم سطح pH آنها استفاده کرد.

محصولات پاک کننده

اسید سیتریک ممکن است به محصولات پاک کننده تجاری اضافه شود ، زیرا می تواند به حذف تجمع آب سخت روی ظروف و ظروف شیشه ای کمک کند. همچنین می‌توان از این اسید برای تمیز کردن لکه‌ های قهوه و چای، لکه های رنگ‌ های زرد و قهوه‌ ای، لکه‌های آب و ادرار استفاده کرد.

برخی از محصولات تجاری که حاوی اسید سیتریک هستند بر پایه آب هستند و می توانند باعث خوردگی فلزات شوند. برای به حداقل رساندن و جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی، پس از تمیز کردن فلز، آن را خشک کنید.

نکات ایمنی

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)  بیان می کند که اسید سیتریک به طور کلی به عنوان یک افزودنی مستقیم غذایی به عنوان ایمن (GRAS) شناخته می شود.

مقادیر زیاد اسیدسیتریک ممکن است به مرور زمان باعث حل شدن مینای دندان شود. آکادمی دندانپزشکی عمومی توصیه می کند غذاهای حاوی این اسید در حد اعتدال مصرف شوند. همچنین شستشوی دهان پس از خوردن یا نوشیدن غذا و نوشیدنی های حاوی اسید توصیه میشود. استفاده از نی هنگام استفاده از نوشیدنی های حاوی اسید نیز می تواند به کاهش پوسیدگی دندان کمک کند. 

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی

برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.

در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا