جوش شیرین یا بی کربنات سدیم

خواص و کاربردهای جوش شیرین یا بی کربنات سدیم - فروشگاه اینترنتی مستر آزما

خواص و کاربردهای جوش شیرین 

بی کربنات سدیم که معمولاً به عنوان جوش شیرین یا بی کربنات سودا شناخته می شود. یک ترکیب شیمیایی با فرمول NaHCO 3 است. که از یک کاتیون سدیم و یک آنیون بی کربنات تشکیل‌ شده‌ است. بی کربنات سدیم یک جامد سفید رنگ کریستالی است. اما اغلب به صورت پودر ریز ظاهر می شود. طعم کمی شور و قلیایی دارد. این ماده جزء ماده معدنی ناترون است و به صورت محلول در بسیاری از چشمه های معدنی یافت می شود. از خواص و کاربردهای جوش شیرین میتوان به استفاده در صنایع غذایی، محصولات مراقبتی شخصی، و محصولات پاک‌کننده و حلال ها اشاره نمود. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. فهرست افزودنی های مجاز سازمان FDA ، چگونه دهانشویه خانگی درست کنیم؟ ، خواص زردچوبه برای سلامتی ، پروبیوتیک یک باکتری مفید برای گوارش ، شیر گیاهی یا شیر حیوانی؟ ، علائم شایع کمبود ید و …

هزاران سال است که مردم از بی کربنات سدیم استفاده می کنند. مصریان باستان از رسوبات طبیعی این ماده معدنی برای تمیز کردن دندان های خود و ساختن رنگ برای نوشتن استفاده می کردند. در دهه 1830 ، نانوایان نیویورکی شروع به اضافه کردن بی کربنات سدیم و شیر ترش به خمیر کردند تا نان درست کنند.

سدیم هیدروژن کربنات چیست؟

سدیم هیدروژن کربنات که به آن جوش شیرین نیز می گویند و در واقع نوعی نمک است. برخی از خواص و کاربردهای رایج جوش شیرین عبارتند از: کمک به رشد محصولات پخته‌شده. به عنوان یک ضد اسید برای درمان سوءهاضمه. و به عنوان یک پاک کننده عمومی خانگی.

بی کربنات سدیم معمولاً به عنوان جوش شیرین شناخته می شود. میتوان از آن به عنوان یک ماده خمیرکننده برای محصولات پخته‌شده، یک پاک‌کننده لکه در خمیر دندان استفاده کرد. و در صورت مخلوط شدن با سرکه می تواند یک پاک کننده خانگی عالی باشد.

استفاده از جوش شیرین یا بی کربنات سدیم در پخت و پز- مقالات علمی-فروشگاه مسترآزما
استفاده از جوش شیرین یا بی کربنات سدیم در پخت و پز- مقالات علمی-فروشگاه مسترآزما

استفاده از جوش شیرین در مواد غذایی و غذاها

جوش شیرین موجود در فروشگاه مواد غذایی خالص و خالص بی کربنات سدیم است. نانواها مقدار کمی جوش شیرین را به مخلوط آرد، شکر، تخم مرغ، کره و سایر مواد موجود در کیک، کلوچه و سایر محصولات پخته‌شده اضافه می کنند. سپس واکنش شیمیایی حاصل به انبساط یا بلند شدن خمیر در داخل اجاق داغ کمک می کند. بدون جوش شیرین و این واکنش شیمیایی، کلوچه ها، کیک ها و نان ها صاف می شوند.

بیکینگ پودر که برای پخت و پز نیز فروخته می شود. حاوی حدود 30 درصد بی کربنات و مواد اسیدی مختلف است که با افزودن آب، بدون نیاز به اسیدهای اضافی در محیط پخت، فعال می شوند. بسیاری از اشکال بیکینگ پودر حاوی بی کربنات سدیم یا جوش شیرین همراه با اسید فسفات کلسیم ، فسفات آلومینیوم سدیم یا کرم تارتار هستند. جوش شیرین قلیایی است. اسید مورد استفاده در بکینگ پودر زمانی که تغییر شیمیایی در طی پخت باعث ایجاد کربنات سدیم می شود از طعم فلزی جلوگیری می کند.

محصولات مراقبت شخصی و داروها

در محصولات مراقبت از پوست و مراقبت شخصی مانند لوسیون ها و نمک های حمام، بی کربنات سدیم به کنترل تعادل اسید و باز محصول کمک می کند تا از خراب شدن آن جلوگیری کند. در خمیردندان، بی کربنات سدیم با از بین بردن ذرات ریز غذا یا نوشیدنی هایی که می‌توانند مینای دندان را لکه دار کنند. به از بین‌بردن لکه ها از روی دندان کمک می کند. همچنین یک عنصر رایج در دئودورانت است زیرا می تواند به خنثی کردن رایحه های بدبو و اسیدی کمک کند.

بی کربنات سدیم نیز یک ماده فعال در محصولات ضد اسید است. که برای تسکین سوزش سر دل و درمان سوء هاضمه اسیدی استفاده می شود. این دارو با خنثی کردن سریع اسید معده و تسکین موقت علائم رفلاکس اسید عمل می کند.

جوش شیرین در محصولات پاک کننده و حلال ها

بی کربنات سدیم یک عنصر رایج در محصولات پاک کننده، شوینده و چربی زدایی است. در محصولات پاک کننده، بی کربنات سدیم می‌تواند با سرکه واکنش‌داده و محلولی ایجاد کند. که به بازکردن زهکشی ها یا از بین بردن کثیفی در اجاق ها کمک می کند. سایندگی جزئی آن برای از بین بردن بقایای سوخته یا چربی بسیار کارآمد است.

از کاربردهای جوش شیرین یا بی کربنات سدیم همچنین می تواند با افزایش سطح pH آب به افزایش کارایی مواد شوینده لباس کمک کند. که به دفع کثیفی از الیاف کمک می کند و منجر به لباسشویی تازه تر می شود.

استفاده از جوش شیرین در محصولات بهداشتی و خمیر دندان ها برای تمیز کردن دندانها-مقالات علمی فروشگاه مسترآزما
استفاده از جوش شیرین در محصولات بهداشتی و خمیر دندان ها برای تمیز کردن دندانها-مقالات علمی فروشگاه مسترآزما

تفاوت جوش شیرین با بیکینگ پودر

در حالی که این دو ماده دارای اشتراکات زیادی هستند، اما یکسان نیستند. هر دو در پخت و پز استفاده می شوند و به ایجاد واکنش شیمیایی کمک می کنند که نان و کیک را بلند می کند. تفاوت این است که بیکینگ پودر از جوش شیرین ساخته‌شده است. اما حاوی یک اسید پودری است. ( اغلب کرم تارتار) که مستقیماً با آن مخلوط شده است. این بدان معنی است که تمام بیکینگ پودر مورد نیاز رطوبت برای ایجاد واکنش است، برخلاف جوش شیرین، اسید اضافه ای لازم نیست.

پس چرا اصلاً از جوش شیرین استفاده کنیم؟

 پاسخ این است که دستور العمل ها از نظر سطح اسیدی و طعم بسیار متفاوت هستند. و برای پیچیده تر شدن اوضاع، در برخی دستور العمل ها هم جوش شیرین و هم بکینگ پودر نیاز است! این دستور العمل ها معمولا حاوی برخی مواد اسیدی مانند انواع توت ها هستند. اما دی اکسید کربن ایجاد‌شده در واکنش جوش شیرین با اسید برای خمیرشدن (به معنی افزایش) مقدار خمیر کافی نیست. اینجاست که بیکینگ پودر بسیار مفید است، برای افزودن آن بالابر اضافی لازم.

خواص و کاربردهای جوش شیرین یا بی کربنات سدیم

جوش شیرین فوایدی برای سلامتی دارد. به عنوان مثال می تواند با خنثی کردن اسید معده به درمان سوزش معده کمک کند. و همچنین می تواند به سفیدی دندان ها کمک کند.

عوارض مصرف زیاد جوش شیرین

جوش شیرین بی کربنات سدیم است. بلع این ماده به مقدار زیاد سمی است. بهتراست جوش شیرین را دور از دسترس کودکان قرار دهید. اگر از جوش شیرین برای جذب بوهای داخل یخچال استفاده می‌شود. والدین باید ظرف را تا حد امکان دور از دسترس کودکان در یخچال قرار دهند.

فروش مواد شیمیایی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck, سیگما Sigma Aldrich میباشد. برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید. در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 5]

One thought on “جوش شیرین یا بی کربنات سدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا