گرمازدگی در تابستان

گرمازدگی در تابستان \ فروشگاه اینترنتی مستر آزما

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی که به عنوان سکته خورشیدی نیز شناخته می‌شود، یک بیماری گرمایی شدید است که منجر به بالارفتن دمای بدن بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد (۱۰۴ درجه فارنهایت) میشود. علائم گرمازدگی با قرمزی پوست،سردرد، سرگیجه و گیجی همراه است. عرق کردن به طور کلی در گرمازدگی ناشی از فعالیت وجود دارد، اما در گرمازدگی معمولی وجود ندارد. شروع گرمازدگی می تواند ناگهانی یا تدریجی باشد. که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است به دلیل احتمال اختلال عملکرد چند اندام، با عوارض معمولی از جمله تشنج ،رابدومیولیز یا نارسایی کلیه. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.(خواب آلودگی در فصل بهار، SPF در ضدآفتاب چیست؟ …)

گرمازدگی به دلیل دمای بیرونی بالا و یا فعالیت فیزیکی رخ می دهد. معمولاً در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرمای شدید محیطی یا فشاری رخ می دهد. با این حال، برخی از شرایط سلامتی می تواند خطر گرمازدگی را افزایش دهد و بیماران، به ویژه کودکان، با استعدادهای ژنتیکی خاص، تحت شرایط نسبتاً خفیف در معرض گرمازدگی هستند.

اقدامات پیشگیرانه شامل نوشیدن مایعات کافی و اجتناب از گرمای بیش از حد است. درمان با خنک کردن سریع فیزیکی بدن و مراقبت های حمایتی است. روش‌های توصیه‌شده عبارتند از اسپری کردن فرد با آب و استفاده از فن، قرار دادن فرد در آب یخ، یا دادن مایعات داخل وریدی سرد . افزودن کمپرس یخ در اطراف یک فرد معقول است اما به خودی خود به سریع ترین خنک شدن ممکن دست نمی یابد.

 

علائم و نشانه های گرمازدگی در تابستان/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
علائم و نشانه های گرمازدگی در تابستان/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

علائم و نشانه های گرمازدگی

گرمازدگی عموماً با هیپرترمی بیش از 40.6 درجه سانتیگراد (105.1 درجه فارنهایت) همراه با عدم جهت گیری ظاهر می شود. با این حال، دمای بدن بالا لزوماً نشان دهنده وجود گرمازدگی نیست. مانند افرادی که در ورزش‌های استقامتی با عملکرد بالا یا افرادی که تب دارند. گرمازدگی ناشی از فعالیت با دقت بیشتری بر اساس مجموعه ای از علائم تشخیص داده می شود و نه فقط یک آستانه دمایی خاص. به طور کلی در گرمازدگی کلاسیک کمبود تعریق وجود دارد. در حالی که عرق کردن به طور کلی در گرمازدگی ناشی از فعالیت وجود دارد.

علائم اولیه گرمازدگی شامل تغییرات رفتاری،گیجی،هذیان، سرگیجه، ضعف، بی قراری، ستیزه جویی، گفتار نامفهوم تهوع و استفراغ است. علاوه بر این،در گرمازدگی ناشی از فعالیت،فرد مبتلا ممکن است بیش از حد عرق کند. اگر درمان به تعویق بیفتد، بیماران ممکن است دچار آسیب اندام حیاتی، بیهوشی و حتی نارسایی اندام شوند . در صورت عدم درمان سریع و کافی، گرمازدگی می تواند کشنده باشد.

علت های گرمازدگی

گرمازدگی زمانی رخ می دهد که تنظیم حرارت با ترکیبی از تولید متابولیک بیش از حد گرما (تلاش)، گرمای بیش از حد در محیط فیزیکی و اتلاف حرارت ناکافی یا مختل شده و در نتیجه دمای بدن به طور غیرعادی بالا می رود. موادی که خنک کننده را مهار می کنند و باعث کم آبی بدن می شوند مانند الکل ، محرک ها ، داروها و تغییرات فیزیولوژیکی مرتبط با افزایش سن ، مستعد به اصطلاح گرمازدگی “کلاسیک” یا بدون فشار (NEHS) هستند. که اغلب در افراد مسن و ناتوان در شرایط تابستانی و تهویه ناکافی اتفاق می افتد. 

گرمازدگی فشاری (در اثر ورزش/کار سنگین)

 

گرمازدگی در اثر ورزش یا فشار کار سنگین/مقالات علی/فروشگاه مسترآزما
گرمازدگی در اثر ورزش یا فشار کار سنگین/مقالات علی/فروشگاه مسترآزما

این نوع از گرمازدگی می‌تواند در افراد جوان بدون مشکلات سلامتی یا دارو اتفاق بیفتد. اغلب در ورزشکاران، کارگران  در فضای باز، یا پرسنل نظامی که درگیر فعالیت‌های شدید در هوای گرم هستند یا در اولین واکنش‌دهنده‌هایی که از  تجهیزات حفاظت شخصی سنگین استفاده می‌کنند. در محیط‌هایی که نه‌تنها گرم، بلکه مرطوب نیز هستند، مهم است که بدانیم رطوبت میزان خنک شدن بدن با تعریق و تبخیر را کاهش می‌دهد. برای انسان و سایر خونگرم هادر حیوانات، دمای بیش از حد بدن می تواند آنزیم های تنظیم کننده واکنش های بیوشیمیایی را که برای تنفس سلولی و عملکرد اندام های اصلی ضروری هستند، مختل کند.

گرمازدگی در اتومبیل

هنگامی که دمای بیرون 21 درجه سانتیگراد (70 درجه فارنهایت) باشد، دمای داخل خودروی پارک شده در زیر نور مستقیم خورشید می تواند به سرعت از 49 درجه سانتیگراد (120 درجه فارنهایت) فراتر رود. کودکان خردسال یا سالمندانی که تنها در وسیله نقلیه رها می شوند در معرض خطر تسلیم شدن در برابر گرمازدگی هستند. گرمازدگی در کودکان و افراد مسن ممکن است در عرض چند دقیقه رخ دهد، حتی اگر شیشه ماشین کمی باز شود. از آنجایی که این گروه از افراد ممکن است نتوانند درهای خودرو را باز کنند یا ناراحتی خود را به صورت شفاهی (یا به صورت شنیداری در داخل یک ماشین بسته) ابراز کنند، ممکن است وضعیت اسفبار آنها بلافاصله توسط دیگران در مجاورت متوجه نشود.

سگ‌ها حتی بیشتر از انسان‌ها در معرض گرمازدگی در اتومبیل‌ها هستند. زیرا نمی‌توانند برای خنک کردن خود عرق کل بدن تولید کنند. رها کردن سگ در خانه با آب فراوان در روزهای گرم به جای آن توصیه می‌شود. یا اگر سگی باید همراه داشته باشید، می‌توان آن را در سایه خارج از مقصد بسته و برای آن یک کاسه آب کامل تهیه کرد.

پیشگیری از گرمازدگی در تابستان

خطر گرمازدگی را می توان با رعایت نکات احتیاطی برای جلوگیری از گرمازدگی و کم آبی کاهش داد. لباس های سبک و گشاد باعث می شود که عرق تبخیر شده و بدن را خنک کند. کلاه های لبه پهن در رنگ های روشن به جلوگیری از گرم شدن سر و گردن توسط خورشید کمک می کند. دریچه های روی کلاه به خنک شدن سر کمک می کند. همانطور که عرق گیرها با آب خنک خیس می شوند. در هوای گرم، به ویژه در ساعات اوج آفتاب و همچنین پرهیز از فضاهای بسته (مانند اتومبیل) بدون تهویه هوا یا تهویه مناسب، باید از ورزش شدید اجتناب شود.

در هوای گرم، افراد برای جایگزینی مایعات از دست رفته در اثر تعریق ، نیاز به نوشیدن مایعات خنک و نمک های معدنی فراوان دارند . تشنگی نشانه قابل اعتمادی نیست که فرد به مایعات نیاز دارد. شاخص بهتر رنگ ادرار است. رنگ زرد تیره ممکن است نشان دهنده کم آبی بدن باشد.

 

درمان گرمازدگی در تابستان/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
درمان گرمازدگی در تابستان/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

درمان گرمازدگی در تابستان

برای درمان گرمازدگی بایستی ابتدا با خنک کردن سریع مکانیکی همراه با اقدامات استاندارد احیاء همراه باشد. دمای بدن باید به سرعت از طریق هدایت، همرفت یا تبخیر کاهش یابد. فرد باید به یک منطقه خنک، مانند داخل خانه یا یک منطقه سایه دار منتقل شود. برای افزایش اتلاف گرما از طریق خنک کننده غیرفعال، لباس ها باید حذف شوند. در صورت امکان باید از روش های خنک کننده رسانا مانند غوطه وری در آب یخ نیز استفاده کرد. خنک‌کننده تبخیری و همرفتی با ترکیبی از اسپری آب خنک یا کمپرس‌های سرد با جریان هوای ثابت روی بدن، مانند فن یا واحد تهویه مطبوع نیز یک جایگزین موثر است. فرد را نباید در حوله یا لباس خیس بپیچید زیرا می تواند به عنوان عایق عمل کند و دمای بدن را افزایش دهد.

غوطه وری تهاجمی در آب یخ همچنان استاندارد طلایی برای گرمازدگی تهدید کننده زندگی است. این روش ممکن است به تلاش چندین نفر نیاز داشته باشد و فرد باید در طول فرآیند درمان به دقت تحت نظر باشد. برای یک فرد بیهوش باید از غوطه ور شدن اجتناب شود، اما اگر جایگزینی وجود نداشته باشد، سر فرد باید بالای آب نگه داشته شود.

غوطه ور شدن در آب

زمانی تصور می شد که غوطه ور شدن در آب بسیار سرد با کاهش جریان خون در پوست و در نتیجه جلوگیری از خروج گرما از هسته بدن مضر است. با این حال، تحقیقات نشان داده است که این مکانیسم نقش غالبی در کاهش دمای مرکزی بدن ناشی از آب سرد ندارد. دانترولن ، شل کننده عضلانی که برای درمان سایر اشکال هایپرترمی استفاده می شود، درمان موثری برای گرمازدگی نیست.

هیدراتاسیون در خنک کردن فرد مهم است. در موارد خفیف کم آبی همزمان، این امر می تواند با نوشیدن آب حاصل شود یا نوشیدنی های ورزشی ایزوتونیک تجاری به عنوان جایگزین استفاده شوند. در کم‌آبی ناشی از ورزش یا گرما، عدم تعادل الکترولیت می‌تواند منجر شود و با مصرف بیش از حد آب بدتر شود. هیپوناترمی را می توان با مصرف مایعات هیپرتونیک اصلاح کرد . جذب در اکثر افراد سریع و کامل است، اما اگر فرد گیج، بیهوش یا قادر به تحمل مایعات دهانی نباشد، قطره داخل وریدی ممکن است برای آبرسانی مجدد و جایگزینی الکترولیت لازم باشد.

وضعیت فرد باید توسط پرسنل پزشکی آموزش دیده ارزیابی و تثبیت شود . ضربان قلب و تنفس فرد باید کنترل شود و اگر فرد دچار ایست قلبی شود ، احیای قلبی ریوی (CPR) ممکن است ضروری باشد.

 

فروش مواد شیمیایی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck, سیگما Sigma Aldrich میباشد. برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید. در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.7]

One thought on “گرمازدگی در تابستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا