کلرامین ها دلیل بوی آب استخر ها هستند

کلرامین ها دلیل بوی آب استخر ها هستند / فروشگاه اینترنتی مستر آزما

بوی آب استخر که اغلب به عنوان بوی کلر توصیف می شود می تواند افکار شاد تابستان را برانگیزد. با این حال، اگر به اندازه کافی قوی باشد، “بوی استخر” می تواند منبع تحریک چشم ها، ریه ها و پوست شناگران باشد. بوی استخر به دلیل کلر نیست ، بلکه به دلیل کلرامین ها (کلرامین تی)، ترکیبات شیمیایی است که می تواند در آب استخر ایجاد شود. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.

کلرامین چیست؟

کلرامین ها از ترکیب ضدعفونی کننده های کلر و تعریق، مواد آرایشی و ادراری که از بدن شناگران وارد استخرهای می شوند، به وجود می آیند. ضدعفونی‌ کننده‌های کلر به آب استخر اضافه می‌شوند تا میکروب‌هایی را که می‌توانند باعث اسهال، گوش شناگر و پای ورزشکار شوند، از بین ببرند. تعریق، روغن ها و ادرار افزودنی های ناخواسته به آب استخر هستند. با دوش گرفتن قبل از ورود به استخر برای شستشوی این مواد از پوست، شناگران میتوانند بوی استخر را به حداقل برسانند.

عملکرد کلرامین در آب استخر چگونه است؟

هنگامی که ضدعفونی کننده های کلر به آب اضافه می شوند. دو ماده شیمیایی آزاد میکنند که به از بینبردن میکروب های موجود در آب کمک می کند. هیپوکلرو اسید و یون هیپوکلریت

این دو ماده شیمیایی با هم به عنوان “کلر رایگان در دسترس” یا FAC شناخته می شوند. اپراتورهای استخر سطح FAC آب استخر را برای ایمنی شناگران مدیریت می کنند. چالش آنها از این واقعیت ناشی می شود که FAC هنگامی که با عرق، روغن و ادرار شناگران واکنش نشان می دهد و کلرامین ها را تشکیل می دهد کاهش می یابد.

یکی از راه‌هایی که کلرامین‌ها در آب استخر تشکیل می‌شوند، واکنش هیپوکلرو اسید با آمونیاک است که جزء عرق و ادرار است. هنگامی که اسید هیپوکلرو با آمونیاک واکنش می دهد، سه واکنش شیمیایی می تواند رخ دهد که هر کدام شامل جایگزینی یون های هیدروژن با یون های کلر است. هنگامی که یکی از یون های هیدروژن آمونیاک با کلر جایگزین می شود، مونوکلرامین تشکیل می شود. جایگزینی یک یون هیدروژن دیگر با کلر دی کلرامین تولید می کند . 

همچنین می توان هر سه یون هیدروژن آمونیاک را با کلر جایگزین کرد تا  تری کلرامین که به نام تری کلرید نیتروژن نیز شناخته می شود تشکیل شود.

مونوکلرامین گاهی اوقات عمداً به آب اضافه می شود زیرا در واقع یک ضد عفونی کننده مفید آب است. به عنوان مثال، آب آشامیدنی گاهی اوقات با مونوکلرامین تصفیه می شود. دی کلرامین و به خصوص تری کلرامین بیشترین عامل ایجاد بوی استخر هستند. دوش گرفتن قبل از ورود به استخر می تواند، تشکیل این دو کلرامین را به حداقل برساند.

دلیل قرمزی و سوزش چشم در استخر

شناگرانی که چشم‌های قرمز و تحریک‌شده دارند شکایت دارند که «کلر بیش از حد در استخر وجود دارد». با این حال، هنگامی که آب استخر تحریک کننده است، می تواند به این معنی باشد که کلر  کافی در آن وجود ندارد .

استخری که به خوبی مدیریت می شود نباید بو داشته باشد. کلرامین ها که مسئول بوی استخر هستند را می توان با استفاده از کلر از بین برد. “تصفیه شوک” یا “سوپرکلره” عملی است. برای افزودن کلر اضافی به استخرها برای از بینبردن آمونیاک و ترکیبات آلی که با کلر ترکیب میشوند. و کلرامین می سازند. برای از بین بردن موثر کلرامین از طریق عملیات شوک، غلظت FAC آب استخر باید حدود ده برابر CAC باشد.

قوانین استخر و میزان کلرامین در آب

دلیل اصلی آلودگی و سوزش چشم در استخر به وجود آمدن کلرامین ها هستند نه کلر ضدعفونی کننده-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
دلیل اصلی آلودگی و سوزش چشم در استخر به وجود آمدن کلرامین ها هستند. نه کلر ضدعفونی کننده-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

ضدعفونی مناسب آب استخر برای سلامت و ایمنی شناگران ضروری است. مدیران استخر مسئولیت تنظیم شیمی آب استخر را برای کاهش خطر عفونت برای شناگران دارند.

این چک لیست روش دیگری است که شناگران می توانند به تعیین اینکه آیا یک استخر برای شنا ایمن است یا خیر کمک می کند:

  • آیا آب استخر شفاف و آبی به نظر می رسد؟ شما باید از میان آب، زهکشی یا نوارهای نقاشیشده روی کف استخر را ببینید. اگر آب کدر و رنگی است داخل استخر نروید زیرا ممکن است جلبک در آن باشد.
  • اگر دیواره استخر اطراف خط آب لزج می شود، داخل استخر نروید. احتمالا میکروب هایی روی دیوار زندگی می کنند.
  • در صورت وجود بوی شدید شیمیایی در اطراف استخر، داخل استخر نروید. در صورت وجود بوی شدید شیمیایی، مدیر استخر ممکن است نیاز به تصفیه آب داشته باشد.

برای کمک به تمیز نگه داشتن استخر، به یاد داشته باشید که قبل از ورود به استخر دوش بگیرید تا موادی که می توانند به تشکیل کلرامین کمک کنند را از بین ببرید و کودکان خردسال را تشویق کنید که به طور منظم استراحت کنند.

فروش کلرامین تی و هیپوکلریت کلسیم

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 11 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا