کود کشاورزی چیست؟

کود کشاورزی چیست؟ / فروشگاه اینترنتی مستر آزما

به هر ماده ای با منشاء طبیعی یا مصنوعی کود گفته می شود. که برای تأمین مواد مغذی گیاه به خاک یا بافت های گیاهی اعمال می شود. کودها ممکن است از مواد آهکی یا سایر اصلاحات غیر مغذی خاک متمایز باشند. انواع زیادی از کود کشاورزی وجود دارد، چه طبیعی و چه صنعتی.  برای اکثر روش‌های کشاورزی مدرن، کوددهی روی سه ماده مغذی اصلی متمرکز است: نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K). در ادامه این مقاله به بررسی مواد مغذی در کودها، درشت مغذی ها، ریزمغذی ها، عملکرد انواع کودهای کشاورزی، کودهای NPK میپردازیم. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.

کشاورزان این کودها را به روش های مختلف اعمال می کنند: از طریق فرآیندهای استفاده خشک یا گلوله ای یا مایع، با استفاده از تجهیزات بزرگ کشاورزی یا روش های دستی.

تاریخچه کودها

لقاح از نظر تاریخی از منابع طبیعی یا ارگانیک حاصل میشد. مانند: کمپوست، کود حیوانی، کود انسانی، مواد معدنی برداشتشده، چرخش زراعی و محصولات جانبی صنایع انسانی-طبیعت (مانند ضایعات پردازش ماهی ، یا آرد خون حاصل از کشتار حیوانات ). با این حال، با شروع قرن نوزدهم، پس از نوآوری در تغذیه گیاهان ، صنعت کشاورزی حول کودهای مصنوعی ایجاد شد. این انتقال در دگرگونی سیستم غذایی جهانی مهم بود و امکان کشاورزی صنعتی در مقیاس بزرگتر با بازده محصولات زیاد را فراهم کرد.

فرآیندهای شیمیایی تثبیت نیتروژن مانند فرآیند هابر در آغاز قرن بیستم، که با ظرفیت تولید ایجادشده در طول جنگ جهانی دوم تقویت شد. منجر به رونق استفاده از کودهای نیتروژنی شد. در نیمه دوم قرن بیستم، افزایش استفاده از کودهای نیتروژن (افزایش 800 درصدی بین سال‌های 1961 و 2019) جزء حیاتی افزایش بهره‌وری سیستم‌های غذایی متعارف (بیش از 30 درصد سرانه) بوده است. انقلاب موسوم به ” انقلاب سبز “. استفاده از کود کشاورزی مصنوعی و صنعتی موجب اثرات زیست محیطی، ایجاد آلودگی آب و اوتروفیکاسیون شده است. انواع مختلفی از شیوه های کشاورزی پایدار را می توان برای کاهش اثرات زیست محیطی مصرف کود در کنار سایر اثرات زیست محیطی کشاورزی به کار برد.

مکانیسم عملکرد کود کشاورزی در خاک

مواد مغذی مورد نیاز گیاه موجود در کود کشاورزی/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
مواد مغذی مورد نیاز گیاه موجود در کود کشاورزی/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

کود کشاورزی باعث افزایش رشد گیاهان می شوند. این هدف از دو طریق انجام می شود، یکی از روش های سنتی، افزودنی هایی است که مواد مغذی را فراهم می کند. دومین حالتی که برخی از کودها با آن عمل می کنند، افزایش کارایی خاک با اصلاح حفظ آب و هوادهی آن است.

مواد مغذی مورد نیاز برای زندگی سالم گیاه بر اساس عناصر طبقه بندی می شوند. اما عناصر به عنوان کود استفاده نمی شوند. در عوض ترکیبات حاوی این عناصر اساس کودها هستند. درشت مغذی ها در مقادیر بیشتری مصرف می شوند و در بافت گیاه به مقدار از 0.15٪ تا 6.0٪ بر اساس ماده خشک (DM) (0٪ رطوبت) وجود دارند.

 گیاهان از چهار عنصر اصلی تشکیل شده اند: هیدروژن، اکسیژن، کربن و نیتروژن. 

کربن، هیدروژن و اکسیژن به طور گسترده ای به عنوان آب و دی اکسید کربن در دسترس هستند. اگرچه نیتروژن بیشتر جو را تشکیل می دهد، اما به شکلی است که برای گیاهان در دسترس نیست. نیتروژن مهمترین کود است زیرا نیتروژن در پروتئین ها ، DNA و سایر اجزاء موجود است (به عنوان مثال،کلروفیل ). برای اینکه برای گیاهان مغذی باشد، نیتروژن باید به شکل «ثابت» در دسترس باشد. فقط برخی از باکتری ها و گیاهان میزبان آنها (به ویژه حبوبات ) می توانند نیتروژن اتمسفر (N2 ) را با تبدیل آن به آمونیاک تثبیت کنند . فسفات برای تولید DNA و ATP ، حامل اصلی انرژی در سلول ها و همچنین لیپیدهای خاص مورد نیاز است.

مواد مغذی موجود در انواع کودهای کشاورزی

سه درشت مغذی اصلی:

  • نیتروژن (N): رشد برگ
  • فسفر (P): رشد ریشه، گل، دانه، میوه
  • پتاسیم (K): رشد قوی ساقه، حرکت آب در گیاهان، تقویت گلدهی و باردهی.

سه درشت مغذی ثانویه:

  •  کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg) و گوگرد (S).

ریز مغذی ها: 

  • مس (Cu)، آهن (Fe)، منگنز (Mn)، مولیبدن (Mo)، روی (Zn)، بور (B). سیلیکون (Si)، کبالت (Co) و وانادیوم (V) از اهمیت گاه به گاه برخوردارند .
مواد مغذی موجود در انواع کودهای کشاورزی/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
مواد مغذی موجود در انواع کودهای کشاورزی/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

طبقه بندی کودهای کشاورزی

انواع کودهای کشاورزی بر اساس اینکه آیا یک ماده مغذی واحد را فراهم می کنند (مانند K، P یا N) طبقه بندی می شوند. در این صورت آنها به عنوان “کودهای مستقیم” طبقه بندی می شوند.

 “کودهای چند مغذی” یا “کودهای پیچیده” دو یا چند ماده مغذی را فراهم می کنند. برای مثال N و P. کودها نیز گاهی اوقات به عنوان غیر آلی در مقابل آلی طبقه بندی می شوند. 

کودهای غیر آلی از مواد حاوی کربن به جز اوره حذف می شوند. کودهای آلی معمولاً مواد (بازیافتی) مشتق شده از گیاه یا حیوان هستند. گاهی اوقات به غیر آلی کودهای مصنوعی نیز گفته می شود زیرا برای تولید آنها به درمان های شیمیایی مختلفی نیاز است.

کودهای تک ماده مغذی (مستقیم)

اصلی ترین کود مستقیم مبتنی بر نیتروژن آمونیاک یا محلول های آن است. نیترات آمونیوم نیز به طور گسترده استفاده می شود. اوره یکی دیگر از منابع محبوب نیتروژن است که به ترتیب برخلاف آمونیاک و نیترات آمونیوم، جامد و غیر قابل انفجار است. چند درصد از بازار کود نیتروژن توسط نیترات کلسیم آمونیوم تامین شده است.

کودهای مستقیم فسفاته اصلی سوپر فسفات ها هستند . “سوپر فسفات منفرد” (SSP) و سوپر فسفات تریپل (TSP) تشکیل شده است. مخلوط سوپر فسفات منفرد و سوپر فسفات تریپل سوپر فسفات مضاعف نامیده می شود. بیش از 90 درصد کود سوپر فسفات معمولی محلول در آب است.

اصلی ترین کود مستقیم مبتنی بر پتاسیم موریات پتاس (MOP) است. موریات پتاس شامل 95-99٪ KCl است و معمولاً به عنوان کود 0-0-60 یا 0-0-62 در دسترس است.

کودهای چند مغذی

این کودها رایج هستند. آنها از دو یا چند جزء مغذی تشکیل شده اند.کودهای باینری (NP، NK، PK).

کودهای دو جزئی عمده نیتروژن و فسفر را برای گیاهان فراهم می کنند. به این کودها در طبقه بندی کود کشاورزی NP می گویند. کودهای اصلی NP عبارتند از مونوآمونیم فسفات (MAP) و دی آمونیوم فسفات (DAP). حدود 85 درصد از کودهای MAP و DAP محلول در آب هستند.

کود NPK

کودهای NPK کودهای سه جزئی هستند که نیتروژن، فسفر و پتاسیم را تامین می کنند. دو نوع کود NPK وجود دارد: ترکیبی و مخلوط. کودهای NPK ترکیبی حاوی مواد شیمیایی متصل هستند، در حالی که کودهای NPK ترکیبی مخلوط‌های فیزیکی از اجزای یک ماده مغذی هستند.

رتبه بندی NPK یک سیستم رتبه بندی است که مقدار نیتروژن، فسفر و پتاسیم در کود را توصیف می کند. رتبه بندی NPK شامل سه عدد است که با خط تیره (مثلاً 10-10-10 یا 16-4-8) از هم جدا شده اند. که محتوای شیمیایی کودها را توصیف می کند. عدد اول نشان دهنده درصد نیتروژن در محصول است. عدد دوم فسفر P 2 O 5 ، و سوم پتاسیم K 2 O. این سیستم مختصر معمولی برای مقدار فسفر (P) یا پتاسیم (K) در یک کود است.

ریزمغذی ها در کودهای کشاورزی /مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
ریزمغذی ها در کودهای کشاورزی /مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

ریزمغذی ها

ریزمغذی‌ها در مقادیر کمتر مصرف می‌شوند و در بافت گیاه به ترتیب قسمت در میلیون (ppm) وجود دارند که از 0.15 تا 400 ppm یا کمتر از 0.04 درصد ماده خشک است. این عناصر اغلب برای آنزیم های ضروری برای متابولیسم گیاه مورد نیاز هستند. از آنجا که این عناصر کاتالیزورها (آنزیم ها) را فعال می کنند، تأثیر آنها بسیار بیشتر از درصد وزنی آنها است. 

ریز مغذی های معمولی در انواع کودهای کشاورزی عبارتند از بور ، روی ، مولیبدن ، آهن و منگنز . این عناصر به صورت نمک های محلول در آب ارائه می شوند. آهن مشکلات خاصی را ایجاد می کند زیرا در pH خاک و غلظت فسفات متوسط ​​به ترکیبات نامحلول (غیر قابل دسترس زیستی) تبدیل می شود. به همین دلیل، آهن اغلب به عنوان یک کمپلکس کلات ، به عنوان مثال، مشتقات EDTA یا EDDHA تجویز می شود. نیازهای ریز مغذی به گیاه و محیط بستگی دارد. به عنوان مثال، به نظر می رسد چغندر قند به بور نیاز دارد، و حبوبات به کبالت نیاز دارند. در حالی که شرایط محیطی مانند گرما یا خشکی باعث می شود بور کمتر برای گیاهان در دسترس باشد.

برخی از مواد شیمیایی که در تهیه انواع کودهای کشاورزی مصنوعی استفاده میشود عبارتند از:

اسید سولفوریک 97 درصد ، منیزیم هیدروکسید ، کلسیم نیترات ، آمونیوم سولفات ، کلرید آهن 6 آبه ، نیترات منیزیم ، دی اتانول آمین ، نیترات کبالت ، نیترات آهن ، مونو پتاسیم فسفات ، روی سولفات ، آمونیوم کلرید ، منگنز سولفات ، روی نیترات ، اسید فسفریک ، روی سولفات 7 آبه ، آمونیوم نیترات ، سولفات آهن 7 آبه ، هیدروکسیل آمین هیدروکلراید ، اسید سولفوریک ، جوهر گوگرد ، پلی وینیل الکل ، آمونیوم مولیبدات 4 آبه ، بوریک اسید ، گلوکونات سدیم ، نیترات سدیم ، آمونیاک 25 درصد ، پتاسیم کربنات ، پتاسیم کلراید ، سولفات پتاسیم ، اسید نیتریک ، دی سدیم تترابورات 10 آبه ، اوره  ، آمونیوم بی کربنات ، سولفات منیزیم خشک ، زینک استات ، ال پرولین ، سولفات منیزیم 7 آبه ، پتاسیم نیترات ، پتاسیم دی هیدروژن فسفات ، آمونیوم دی هیدروژن فسفات ، کلرید روی ، کلسیم فسفات ، آمونیوم پروکسی دی سولفات ، کلسیم هیدروکسید .

فروش مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 11 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا