تترا متیل آمونیوم هیدروکسید چیست؟

تترا متیل آمونیوم هیدروکسید چیست؟ / مقالات علمی مستر آزما

هیدروکسید تترا متیل آمونیوم (TMAH یا TMAOH) یک نمک آمونیوم چهارتایی با فرمول مولکولی N(CH 3 ) +  OH  است. معمولاً به صورت محلول های غلیظ در آب یا متانول دیده می شود. TMAH در حالت جامد و محلول های آبی آن همگی بی رنگ هستند. اما در صورت ناخالصی ممکن است مایل به زرد باشند. اگرچه TMAH در حالت خالص عملاً هیچ بویی ندارد. نمونه ها اغلب بوی ماهی قوی دارند به دلیل وجود تری متیل آمین که یک ناخالصی رایج است. TMAH چندین کاربرد صنعتی و تحقیقاتی متنوع دارد. در این مقاله به خواص شیمیایی، ایمنی، فروش و کاربردهای تترا متیل آمونیوم هیدروکسید میپردازیم. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.

خواص شیمیایی تترا متیل آمونیوم هیدروکسید

TMAH معمولاً به صورت محلول آبی با غلظت های 25-2 درصد و کمتر به صورت محلول در متانول دیده میشود. این راه حل ها با شماره CAS 75-59-2 شناسایی می شوند. چندین هیدرات مانند N(CH 3 ) 4 OH·xH 2 O متبلور شده اند. این نمک ها حاوی کاتیون های Me 4 N آنیون های هیدروکسید هستند ( Me مخفف گروه متیل است ). گروه های هیدروکسید توسط پیوندهای هیدروژنی به آب تبلور متصل می شوند . TMAH بدون آب جدا نشده است.

آماده سازی

یکی از اولین آماده‌سازی‌ها، آماده‌سازی واکر و جانستون است. که آن را با واکنش متاتز نمک کلرید تترمتیل آمونیوم و هیدروکسید پتاسیم در متانول خشک ساخته‌اند، که در آن TMAH محلول است. اما کلرید پتاسیم نه. NMe + Cl  + KOH → NMe OH  + KCl 

جایی که Me مخفف گروه متیل، -CH 3 است.

این گزارش همچنین جزئیاتی را برای جداسازی هیدروکسید تترا متیل آمونیوم به عنوان پنتا هیدرات آن، با اشاره به وجود یک تری هیدرات ارائه می‌کند. و بر تمایلی که حتی اولی برای رطوبت جو و دی اکسید کربن نشان می‌دهد، تأکید می‌کند . این نویسندگان نقطه ذوب 62-63 درجه سانتیگراد را برای پنتا هیدرات گزارش کردند و حلالیت در آب به طور متوسط ​​حدود 220 گرم در 100 میلی لیتر در دمای 15 درجه سانتیگراد اندازه گیری شد.

واکنش ها 

TMAH ناهموار است. نیمه عمر آن در 6 مولار NaOH در دمای 160 درجه سانتیگراد بیش از 61 ساعت است.

TMAH برای تولید نمک های تترمتیل آمونیوم (TMA) که آنیون آن از اسید مذکور مشتق می شود، تحت واکنش های اسید- باز ساده قرار می گیرد. نمونه آن تهیه فلوراید تترا متیل آمونیوم است : NMe OH  + HF → NMe 4 + F  + H2O

محلول‌های TMAH ممکن است برای ساختن نمک‌های تترمتیل آمونیوم دیگر در واکنش‌های متاتز با نمک‌های آمونیوم (NH + ) استفاده شوند. به عنوان مثال، تترا متیل آمونیوم تیوسیانات ممکن است از تیوسیانات آمونیوم به شرح زیر تهیه شود.

NMe OH  + NH + SCN  → NMe + SCN  + NH 3 + H 2 O 

TMAH و بسیاری دیگر از نمک های TMA حاوی آنیون های ساده از نظر حرارتی به تری متیل آمین تجزیه می شوند . دی متیل اتر یک محصول تجزیه اصلی به جای متانول است. معادله ایده آل شده عبارت است از:

2 NMe OH  → 2 NMe 3 + MeOMe + H 2 O 

کاربردهای تترا متیل آمونیوم هیدروکسید

یکی از کاربردهای صنعتی تترا متیل آمونیوم هیدروکسید برای اچ کردن ناهمسانگرد سیلیکون است . از آن به عنوان یک حلال اساسی در توسعه فوتوریست های اسیدی در فرآیند فوتولیتوگرافی استفاده می شود. و در از بین بردن نور مقاوم ها بسیار موثر است. TMAH دارای برخی خواص کاتالیزور انتقال فاز است. همچنین به عنوان یک سورفکتانت در سنتز فروسیال ها و برای مهار تجمع نانوذرات استفاده می شود.

TMAH یکی از متداول‌ترین معرف‌هایی است که در ترموکمولیز استفاده می‌شود.

ایمنی و سمیت

یون تترا متیل آمونیوم  بر اعصاب و ماهیچه ها تأثیر می گذارد و باعث مشکلات تنفسی، فلج عضلانی و احتمالاً مرگ می شود.  از نظر ساختاری با استیل کولین ، یک انتقال دهنده عصبی مهم در اتصال عصبی عضلانی و گانگلیون های اتونوم مرتبط است . هنگامی که به عنوان آگونیست عمل می کند، این شباهت ساختاری در مکانیسم سمیت آن منعکس می شود . به گیرنده های استیل کولین نیکوتین متصل می شود و آنها را فعال می کند. اگرچه ممکن است در حضور مداوم آگونیست حساسیت زدایی شوند. عمل تترمتیل آمونیوم در گانگلیون های اتونوم بارزتر است و بنابراین تترمتیل آمونیوم به طور سنتی به عنوان یک داروی محرک گانگلیون طبقه بندی می شود.

اثرات گانگلیونی ممکن است در مرگ و میر ناشی از قرار گرفتن در معرض تصادفی صنعتی نقش داشته باشد. سوختگی های شیمیایی ناشی از این پایه قوی نیز شدید است. شواهدی وجود دارد که مسمومیت می تواند از طریق تماس پوستی با محلول های غلیظ TMAH رخ دهد.

فروش هیدروکسید تترا متیل آمونیوم

تترا متیل آمونیوم هیدروکسید و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 11 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا