کاربرد متیلن بلو در آکواریوم

کاربردهای متیلن بلو در آکواریوم

هنگامی که جان ماهی شما در خطر است، انتخاب داروی مناسب یک تصمیم حیاتی و دشوار است. متیلن بلو یکی از کود های آکواریومی است که می تواند بیماری های مختلفی از جمله بیماری های باکتریایی و آلودگی انگل را درمان کند. در حالی که این ماده شیمیایی نسبتاً ایمن است، کاربرد آن خطرات مرتبطی دارد و درمان همیشه مؤثر نیست. در انتها به سوالات متداول در رابطه با خطر متیلن بلو برای ماهی و گیاهان آبزی،و درمان شپش ماهی، انگل ماهی و پوسیدگی باله با متیلن بلو پاسخ داده خواهد شد.

قبل از هر گونه درمان برای آکواریوم خود، فهرستی دقیق از تمام آبزیان ساکن آن تهیه کنید. به اندازه، گونه و مقدار هر حیوان در مخزن توجه کنید. مشخصات مخزن از جمله اندازه کل و نوع فیلتر را بنویسید. مطمئن شوید که ظاهر علائم بیماری یا وجود ارگانیسم های خارجی در مخزن خود را ثبت کنید. هنگامی که در مورد وضعیت خود با یک متخصص صحبت می کنید که می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد استفاده از متیلن بلو در ماهی خود کمک کند، به یادداشت ها مراجعه کنید. همچنین از پتاسیم برمید به عنوان قرص جلبک برای کنترل رشد باکتری ها و جلبک ها در اسپاها وتصفیه آب آکواریوم ها به کار می رود.

تانک های قرنطینه آکواریوم

متیلن بلو به طور کلی به عنوان یک حمام یا آب درمانی توصیه می شود، آن را مستقیماً در آکواریوم خود قرار ندهید مگر اینکه دامپزشک شما این کار را توصیه کند. این یک فیتوتوکسین قوی است، به این معنی که به اکثر انواع باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها، حتی میکروارگانیسم های مفید، بی رویه حمله می کند. این یک دلیل اصلی است که چرا استفاده از آکواریوم به جای مخزن قرنطینه یک خطر است. این ماده شیمیایی داخل مخزن شما را لکه دار می کند. قبل از انجام حمام یا غوطه وری، ماهی های خود را به یک مخزن نگهداری موقت منتقل کنید.

درمان بیماری آکواریوم

ممکن است در برخی موارد درمان آکواریوم اصلی تنها راه حل مشکل موجود است. در صورت استفاده از متیلن بلو، یک متخصص ممکن است به شما دستور دهد که مخزن اولیه خود را مستقیماً برای معکوس کردن مسمومیت های شیمیایی یا مبارزه با انگل های خارجی درمان کنید. در این حالت باید فیلتر کربن زنده را جدا کنید تا باکتری های داخل آن حفظ شود و بعداً آن را تعویض کنید. یک فیلتر مکانیکی موقت در طول فرآیند تصفیه نصب کنید.

اضافه کردن متیلن بلو

متیلن بلو را طبق دستورالعمل روی بسته بندی محصول به مخزن خود بمالید، اگر طبق توصیه متخصص ماهی محلی شما نیست. به تفاوت بین دستورالعمل های مربوط به آب شیرین و آب شور توجه کنید. این ماده شیمیایی به شکل مایع در داخل یک بطری قطره چکان و یا به شکل پودر خشک غلیظ موجود است. قانون کلی برای کاربرد مستقیم آکواریوم این است که به ازای هر 10 گالن آب 1 قطره متیلن بلو مایع یا 1 قاشق چایخوری مخلوط پودری اضافه کنید. 1 قاشق چایخوری از دارو را به ازای هر 5 گالن آب مخلوط کنید تا محلول های غوطه وری دریایی برای ماهی های آب شور ایجاد کنید. پودر متیلن بلو را قبل از افزودن به مخزن با مقدار کمی آب حل کنید.

مراقبت پس از پاکسازی آکواریوم

مانند هر روش دیگری، پس از استفاده از متیلن بلو(کود آکواریوم)، مخزن خود را نزدیک نگه دارید. حدود یک چهارم آب آکواریوم خود را تعویض کنید و پس از سه تا پنج روز فیلتر کربن را تعویض کنید. متیلن بلو اغلب در کاهش پاتوژن ها موثر است، اما ممکن است انگل ها را به طور کامل ریشه کن نکند. برای از بین بردن بیماری یا انگلی که آکواریوم شما را آزار می دهد، آماده باشید تا به دنبال درمان خاص تری باشید. به دنبال علائم بازگشت بیماری در هفته های بعد باشید.

سوالات متداول در رابطه با متیلن بلو و آکواریوم

  • آیا متیلن بلو برای ماهی بی خطر است/ می تواند ماهی را بکشد؟
    • استفاده از متیلن بلو بسیار ایمن است و به ماهی آسیب نمی رساند یا از بین نمی برد، مشروط بر اینکه در دوز محدود استفاده شود و از مصرف بیش از حد ماهی خودداری شود.
  •  آیا متیلن بلو برای گیاهان بی خطر است؟
    • مگر اینکه از مقدار زیادی متیلن بلو استفاده کنید، نباید به گیاهان شما آسیب برساند. تا زمانی که دستورالعمل های دوز را دنبال کنید، باید خوب باشید. این به گیاهان زنده آسیب می رساند و باید در چنین شرایطی با احتیاط رفتار کرد و اطمینان حاصل کرد که گیاهان فقط برای مدت کوتاهی در معرض قرار می گیرند.
  • آیا متیلن بلو می تواند شپش ماهی را از بین ببرد؟
    • متیلن بلو در برابر انگل ها موثر است بنابراین می تواند به از بین بردن شپش ماهی کمک کند.
  • آیا متیلن بلو انگل های ماهی را از بین می برد؟
    • متیلن بلو می تواند به کشتن تک یاخته ها و دیگر انگل های آبزی در ماهی کمک کند.
  • آیا متیلن بلو پوسیدگی باله را درمان می کند؟
    • استفاده از متیلن بلو برای ماهی می تواند پوسیدگی باله را به دلیل خواص ضد قارچی و ضد انگلی آن درمان کند. متیلن بلو همچنین برای محافظت از تخم ماهی در برابر رشد بیش از حد قارچ استفاده می شود. قبل از استفاده از محصول، لطفاً اطمینان حاصل کنید که محصولی که استفاده می کنید برای آب شیرین یا شور است.

فروش مواد شیمیایی و شیشه آلات آزمایشگاهی

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا