سولفات مس با آب استخر چه می کند؟

جلبک زدایی آب استخر با سولفات مس

امروزه استخرهای خانگی و استخرهای شنا و حتی برکه ها با محلول سولفات مس ضدعفونی و جلبک زدایی میشوند.سولفات مس به عنوان بهترین جلبک کش در نظر گرفته می شود. می توان از آن در  آب استخر به عنوان یک ضد عفونی کننده استفاده کرد که می تواند مزایای زیادی را برای افراد استفاده کننده ایجاد کند.

یک استخر میتواند مزایای زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد. در حالی که با داشتن یک شنای تنبل در آب سرد استخر می توانید اوقات خوبی را در کنار خانواده و دوستان خود سپری کنید.

اما برای لذت بردن طولانی مدت از استخر خود باید روی چند چیز از جمله حفظ خلوص آب استخر تمرکز کنید. شما می توانید با خرید جلبک کش مناسب استخر، آب خالص را در استخر خود به دست آورید و از آن به درستی استفاده کنید. 

بر اساس توصیه های مجله سلامت عمومی در آمریکا، copper sulfate با نام مستعار بلو استون (کات کبود) می تواند به عنوان یک جلبک کش در استخرها برای تصفیه آب آن با کنترل رشد جلبک ها در استخر استفاده شود.

جلبک زدایی آب با سولفات مس (کات کبود)

اگرچه این ماده می تواند به عاری بودن استخر از انواع جلبک ها کمک کند، اما باید با دقت استفاده شود. این یکی از موثرترین انواع جلبک کش است، اما اگر به درستی استفاده نشود می تواند باعث ایجاد لکه شود. هنگام افزودن محلول، باید به خاطر داشته باشید که اگر سیستم ضدعفونی کننده در استخر خود نصب کرده اید، نباید از آن استفاده کنید. علاوه بر این، نباید از آن به عنوان یک ماده شیمیایی برای تصفیه منظم آب استخر استفاده کنید زیرا می تواند سطح قلیایی آب را افزایش دهد .

بنابراین، قبل از افزودن سولفات مس، باید قلیایی بودن آب، میزان جلبک موجود در آن و میزان آب موجود در استخر را بررسی کنید تا بتوانید میزان مناسبی از این ماده شیمیایی را به آن اضافه کنید. بنابراین برای کنترل رشد جلبک ها باید مراحل زیر را به دقت رعایت کنید.

مراحل افزودن کات کبود به آب استخر

مرحله اول:

ابتد شما باید قلیایی بودن آب استخر را با آزمایش آن ارزیابی کنید. همچنین باید دستورالعمل های سازنده کات کبود را که روی برچسب آن چاپ شده است، دنبال کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. با ارزیابی قلیایی بودن آب می توانید مقدار مناسب سولفات مس مورد نیاز برای تصفیه آب را تعیین کنید.

مرحله دوم:

برای تعیین مقدار مواد مورد نیاز، می توانید از نمودار موجود در وب سایت دانشگاه کنتاکی استفاده کنید. این نمودار به شما این امکان را می دهد که بدانید بر اساس قلیایی بودن آن چه مقدار سولفات مس باید اضافه کنید.

  • اگر میزان قلیائیت کل آب استخر شما کمتر از 50 پی پی ام یا بیشتر از 200 پی پی ام است، باید از افزودن هر مقدار سولفات مس به آن خودداری کنید. با این حال، اگر قلیاییت کل آب در جایی بین این محدوده باشد، می توانید 2 تا 6 پوند به آن اضافه کنید.
  • اندازه استخر شما نیز می تواند بر میزان این جلبک کش که باید به آب استخر اضافه شود، تاثیر بگذارد. همچنین هنگام استفاده باید دستورالعمل های شرکت سازنده را رعایت کنید.

مرحله سوم:

اکنون پس از تعیین مقدار سولفات مس اضافه شده، باید از عینک و دستکش محافظ استفاده کنید.

مرحله چهارم:

کات کبود در کیسه ها و همچنین در شیشه ها موجود است. اکنون می توانید از این شیشه، یک سطل گالن یا یک ظرف شیشه ای دیگر برای مخلوط کردن کریستال های آبی آن در مقدار کافی آب برای حل شدن آنها استفاده کنید. می توانید آب بیشتری به این مخلوط اضافه کنید تا کاملا حل شود.

مرحله پنجم:

هنگامی که مواد شما به طور کامل در آب حل شد، می توانید آن را در یک بطری پمپ با اسپری پلاستیکی بریزید. شما می توانید از این بطری برای اضافه کردن سولفات مس به آب استخر خود استفاده کنید، همانطور که از آن در باغ خود برای استفاده از کودهای مایع استفاده می کنید.

مرحله ششم:

در حین اسپری کردن این مخلوط در استخر، باید آب را به طور یکنواخت و کامل با آن بپوشانید.

به این ترتیب سولفات مس می تواند به تصفیه آب استخر شما کمک کند. اما باید با دقت و در مقادیر دقیق استفاده شود در غیر این صورت ممکن است برای استخر و کاربران آن مضر باشد.

فروش سولفات مس (کات کبود)

مواد شیمیایی برای آزمایشات خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا