چگونه اسلایم خانگی درست کنیم؟

روش‌های جذاب و عالی ساخت اسلایم

میتوانید اسلایم خانگی خود را به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده یادگیری و بازی درست کنید. مایعات غیر نیوتنی برای همه سنین جذاب هستند و فرصت یادگیری عالی در مورد شیمی را فراهم می کنند.


اولین دستور تهیه اسلایم ساده در لیست زیر به شما نشان داده شده است، که چگونه اسلایم خانگی را با چسب درست کنید و چگونه اسلایم را با بوراکس درست کنید.

دومین دستور آسان اسلایم “Super Slime” نام دارد و به شما یاد می دهد که چگونه با بوراکس و بدون چسب اسلایم درست کنید.

در نهایت، دستور العمل های اسلایم Glooze و Oobleck نحوه درست کردن اسلایم بدون بوراکس و بدون چسب را نشان می دهد. در عوض، آنها از مواد خانگی مانند شیر بدون چربی و نشاسته ذرت استفاده می کنند تا به مواد شگفت انگیزی تبدیل شوند. 

چه به دنبال دستور العمل اسلایم بدون بوراکس یا با آن باشید، چه دستور تهیه اسلایم با شیر بدون چربی، یا یک دستور اسلایم با نشاسته ذرت، ما گزینه هایی برای شما داریم.

اسلایم ساده دارای (بافت بتونه مانند) و سوپر اسلایم (شفاف و بی رنگ)است. برای درست کردن گلوز (مثل لزج و تراوش) و اوبلک (شبیه ماسه روان) به سادگی مواد اصلی آشپزخانه مانند نشاسته ذرت، شیر بدون چربی، سرکه و جوش شیرین را اضافه کنید.

دستور العمل اسلایم ساده (آسان)

در این دستور به شما یاد میدهد چگونه با چسب و بوراکس یک اسلایم خانگی ساده و آسان داشته باشید. مواد موردنیاز به شرح زیر است:

  • چسب شفاف (چسب المر یا چسب مدرسه)
  • بوراکس (سدیم تترابورات)
  • رنگ خوراکی ( اختیاری است)
  • آب

1/2فنجان از چسب را در یک لیوان یا کاسه بریزید. اگر اسلایم رنگی می خواهید رنگ خوراکی را به محلول اضافه کنید و با یک چوب همزن هم بزنید.

2 قاشق چایخوری از محلول سدیم تترابورات (بوراکس) را به محلولتان اضافه کنید و به آرامی هم بزنید.

سعی کنید برخی از محلول ها را با چوب همزن بلند کنید و توجه داشته باشید که چه اتفاقی می افتد. پس از تشکیل مایع نرم، می توانید با آن بازی کنید. فقط آن را نخورید!

اگر محلولتان را در کیسه پلاستیکی ببندید و در یخچال نگهداری کنید ماندگاری بیشتری خواهد داشت، در غیر این صورت خشک می شود یا کپک می زند.

در جریان ساخت چه اتفاقی افتاد؟

پلی وینیل الکل (PVA) یک پلیمر مایع است و بنابراین از زنجیره های طولانی مولکول های متصل تشکیل می شود. تترابورات سدیم (بوراکس) با اکسیژن موجود در زنجیره های PVA ​​پیوندهای هیدروژنی ایجاد می کند. پیوندهای هیدروژنی زمانی اتفاق می‌افتد که بار مثبت اتم‌های هیدروژن، بار منفی اتم‌های اکسیژن درون ترکیب را جذب کند. 

پیوندهای هیدروژنی تک رشته‌های PVA ​​را به یکدیگر متصل می‌کنند و «لکه‌ای» از لجن ایجاد می‌کنند. از آنجایی که پیوندهای هیدروژنی ضعیف هستند، با نگه داشتن لجن یا اجازه دادن به آن بر روی سطح صاف، شکسته و اصلاح می شوند.

دستور العمل سوپر اسلایم

1/2 فنجان از محلول پلی وینیل الکل (PVA) را در یک لیوان یا کاسه بریزید. اگر اسلایم رنگی می خواهید، رنگ خوراکی را به محلول PVA اضافه کنید و با یک چوب همزن هم بزنید.

2 قاشق چایخوری از محلول سدیم تترابورات (بوراکس) را به محلولتان اضافه کنید و به آرامی هم بزنید.

سعی کنید برخی از محلول ها را با چوب همزن بلند کنید و توجه داشته باشید که چه اتفاقی می افتد. پس از تشکیل لجن، می توانید با آن بازی کنید. فقط آن را نخورید!

اگر محلولتان را در کیسه پلاستیکی ببندید و در یخچال نگهداری کنید ماندگاری بیشتری خواهد داشت، در غیر این صورت خشک می شود یا کپک می زند.

دستور العمل گلوز اسلایم

اگر نمی‌دانید چگونه اسلایم خانگی بدون بوراکس درست کنید، این دستور اسلایم گلوز یک گزینه عالی است. این ماده لزج از شیر بدون چربی، سرکه و جوش شیرین ساخته شده است.

  • شیر بدون چربی
  • سرکه
  • جوش شیرین
  • یک فیلتر قهوه

7 قاشق غذاخوری شیر بدون چربی را به یک فنجان اضافه کنید و 1 قاشق غذاخوری سرکه را به شیر اضافه کنید. مخلوط را به آرامی هم بزنید تا مواد جامد تشکیل شود.

اجازه دهید مواد جامد به کف مخلوط بروند و سپس مایع را با استفاده از یک فیلتر تخلیه کنید (فیلتر قهوه بهترین کار را دارد). اجازه دهید چند دقیقه مواد جامد خارج شوند.

1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین را به مواد جامد اضافه کنید و با هم ورز دهید تا مخلوطی لزج از شیر تشکیل شود.

وقتی سرکه را به شیر اضافه می‌کنید، باعث می‌شود پروتئین شیر، کازئین، که یک پلیمر است، از قسمت مایع شیر جدا شود و به هم بچسبد و مواد جامد تشکیل دهد. از کازئین در چسب ها، رنگ ها و حتی پلاستیک ها استفاده می شود. که در آن جوش شیرین اسید اضافه شده را خنثی می کند و به کازئین اجازه می دهد تا به حالت مایع خود برگردد.

دستور العمل اسلایم اوبلک Oobleck 

این یکی دیگر از دستور العمل های اسلایم خانگی بدون بوراکس یا چسب است. با استفاده از نشاسته ذرت مایعی غیر نیوتنی درست کنید که شبیه ماسه روان باشد.

  • نشاسته ذرت
  • آب
  • یک کاسه بزرگ

طرز تهیه:

در یک کاسه همزن پلاستیکی مقدار کمی آب سرد و نشاسته ذرت را با هم ترکیب کنید تا مخلوطی به نظر برسد که شبیه خامه فرم گرفته و قوام عسل است. نسبت تقریبی مخلوط نشاسته ذرت به آب 2 فنجان نشاسته ذرت به 1 فنجان آب است. بهتر است با آب کمتر شروع کنید، و به آرامی آن را اضافه کنید تا به غلظت مورد نظر برسد.

پس از درست کردن مخلوط، دست خود را به آرامی روی سطح مخلوط نشاسته ذرت و آب قرار دهید. باید توجه داشته باشید که دست شما در مخلوط فرو می رود همانطور که انتظار دارید. دست خود را در مخلوط حرکت دهید، ابتدا به آرامی و سپس سعی کنید آن را خیلی سریع حرکت دهید. حرکت دادن آهسته دست از میان آن راحت تر بود یا سریع؟

اگر مخلوط شما به اندازه ای عمیق است که تمام دست خود را در آن فرو ببرید، سعی کنید یک مشت از مخلوط را بگیرید و سریع دست خود را بیرون بکشید. سپس دوباره سعی کنید، این بار دست خود را شل کرده و به آرامی بیرون بکشید. متوجه فرقی میشوید؟

سعی کنید مخلوط نشاسته ذرت و آب را پانچ کنید.مطمئن شوید که محکم به ماده ضربه بزنید و مشت خود را سریع به عقب بکشید. آیا این ماده همه جا پاشیده شده یا در کاسه باقی مانده است؟ (اگر پاشید، نشاسته ذرت بیشتری اضافه کنید.)

هر گاه دست خود را به آرامی و به آرامی از میان مخلوط نشاسته ذرت و آب حرکت دهید، مانند یک مایع رفتار می کند. اما وقتی می خواهید دست خود را به سرعت از داخل آن حرکت دهید یا به شدت به ماده برخورد کنید، مانند یک جامد رفتار می کند. این مخلوط نشاسته ذرت و آب رفتاری مشابه ماسه روان دارد.

چه اتفاقی در جریان ساخت اوبلک افتاد؟

جریان و حرکت سیال تحت تأثیر ویسکوزیته یا چسبندگی و ضخیم بودن آن است. ماسه روان و مخلوط نشاسته ذرت و آب هر دو مایعات غیر نیوتنی هستند. ویسکوزیته غیر نیوتنی با نوع نیروی اعمال شده به آن تغییر می کند. ویسکوزیته سیالات نیوتنی (مانند آب و عسل که از قانون ویسکوزیته آیزاک نیوتن پیروی می کنند) فقط به دما و فشار سیال بستگی دارد نه نیروی وارد شده به آن. به عنوان مثال، عسل گرم بسیار آزادتر از عسل سرد ( چسبناک تر) جریان دارد.

از آنجایی که توانایی حرکت یک سیال غیرنیوتنی به نیرو یا تنش اعمال شده به آن بستگی دارد، این سیالات مانند سیالاتی که بیشتر با آنها آشنا هستیم عمل نمی کنند (مثلاً عسل یا آب). به این صورت که یک فشار سبک، مانند ریختن یا فشار ملایم مخلوط نشاسته ذرت و آب، به آن اجازه می دهد مانند یک مایع حرکت کند.

فروش مواد آزمایشگاهی

مواد شیمیایی برای آزمایشات خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا