انواع اشعه های فرابنفش

انواع اشعه های فرابنفش

اشعه های UVA و UVB و UVC

اشعه های UVA و UVB و UVC انواع مختلفی از انرژی به نام اشعه فرا بنفش خورشید (UV) هستند. که معمولاً به عنوان نور خورشید دیده می شوند. هر دو اشعه UVA و UVB می توانند به پوست آسیب برسانند. اما برخی از مزایای سلامتی در دسترس از اشعه های UVA و UVB وجود دارد. تاثیر اشعه UVA و UVB با قدرت انرژی آنها با یکدیگر تفاوت دارند. 

آنها همچنین از نظر عمقی که به لایه های مختلف پوست شما وارد می شوند با یکدیگر متفاوت هستند. پوست شما دارای سه لایه است، یک لایه بیرونی به نام اپیدرم، یک لایه میانی به نام درم، و یک لایه درست در پایین به نام لایه چربی زیر جلدی.

اشعه UVC این اشعه قوی ترین و مرگبارترین اشعه ای است که از خورشید ساطع می شود. که خوشبختانه لایه ازون از رسیدن اشعه UVC به سطح زمین جلوگیری میکند. و لازم نیست نگران آن باشیم.

تفاوت اشعه های UVA و UVB

پرتوهای UVA نسبت به پرتوهای UVB انرژی کمتر و طول موج بیشتری دارند. آنها می توانند وارد لایه میانی پوست شما به نام درم شوند. اشعه UVA 95 درصد از اشعه UV را تشکیل می دهد که به زمین می رسد. آنها در شکل گیری برخی از انواع سرطان های پوست نقش دارند .

انرژی اشعه UVB کمی بیشتر از اشعه UVA است. آنها طول موج کوتاهی دارند که فقط می تواند به لایه خارجی پوست شما به نام اپیدرم برسد. اشعه UVB با سوزش پوست مرتبط است. آنها همچنین نقش مهمی در شکل گیری سرطان های پوست به ویژه نوع خطرناک سرطان پوست به نام ملانوم بدخیم دارند.

اشعه‌های UVA و UVB می‌توانند روی پوست شما تأثیر متفاوتی بگذارند، اما هر دو می‌توانند آسیب‌های جدی ایجاد کنند. اشعه ماوراء بنفش، به طور کلی، همچنین می تواند به چشم آسیب برساند و سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند.

تاثیر اشعه UVA و UVB بر سلامت پوست

خطرات اشعه UVA

  • پیری زودرس پوست

اشعه UVA با پیری پوست مرتبط است زیرا در سطح عمیقی به پوست نفوذ می کند. یکی از علت های رایج پیری زودرس پوست، ناشی از اشعه UVA میباشد. که ایجاد چین و چروک پوست است و پیری نوری نامیده می شود.

  • برنزه شدن پوست و سرطان پوست

اشعه UVA می تواند باعث برنزه شدن پوست شما شود. برنزه کردن روشی است که بدن شما برای محافظت از پوست شما، در برابر آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه UVA ایجاد می کند. برنزه شدن ایمن یا سالم نیست زیرا اشعه UVA با تشکیل سرطان پوست مرتبط است. 

خطرات اشعه UVB

  • آسیب های پوستی
    • اشعه های UVB به لایه بالایی پوست شما وارد می شود و می تواند آسیب هایی را به شکل آفتاب سوختگی و برنزه شدن ایجاد کند. 
  • تاول زدن پوست
    • اشعه UVB می تواند باعث ایجاد یک بیماری جدی به نام تاول شود. تاول یک بیماری پوستی است که در آن مایع فضای بین لایه‌های مختلف پوست را پر می‌کند. تاول ها می توانند دردناک باشند.
  • سرطان های پوست 
    • قرار گرفتن در معرض اشعه UVB می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست به خصوص کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی را افزایش دهد. همچنین می تواند باعث یک نوع جدی سرطان پوست به نام ملانوم شود. 

همیشه در برچسب ضدآفتاب خود به دنبال عبارت «طیف گسترده» برای ضد آفتابی باشید که از شما در برابر تاثیر اشعه UVA و UVB محافظت می‌کند. اشعه UVA می تواند درست از شیشه و ابر عبور کند. فیلم پنجره UV یکی از روش هایی است که می توانید برای جلوگیری از ورود اشعه UVA به پنجره های خانه یا ماشین خود استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب معمولا در برابر اشعه UVB محافظت می کنند. اشعه UVB قادر به عبور از شیشه نیست. 

فواید اشعه فرا بنفش خورشید

پرتوهای UVA و UVB فوایدی برای سلامتی دارند. اشعه UVB می تواند به پوست کمک کند ویتامین D3 بسازد که برای سلامت ماهیچه ها و استخوان ها مهم است . 

اشعه های UVB و UVA هر دو در نوعی نور درمانی به نام فتوتراپی استفاده می شوند. فتوتراپی می تواند برای موارد جدی مفید باشد.

  • راشیتیسم . وضعیتی که در کودکان دیده می شود که در آن استخوان ها به دلیل کمبود ویتامین D نرم تر و ضعیف تر می شوند. 
  • پسوریازیس ، اگزما . شرایط پوستی که در آن پوست شما می تواند قرمز، پوسته پوسته یا خارش شود. 
  • ویتیلیگو . وضعیتی که در آن لکه‌های پوست شما رنگ از دست می‌دهند.

فتوتراپی همچنین مزایای احتمالی را برای تسکین درد نشان داده است.

محافظت در برابر اشعه های فرا بنفش خورشید

در حالی که تاثیر اشعه UVA و UVB بر پوست می‌توانند باعث بیماری‌های جدی و تهدیدکننده زندگی شوند، می‌توانید با انجام اقداماتی برای محافظت از خود، خطرات را به حداقل برسانید:

  • همیشه از ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید.
  • از لباس‌های ضد آفتاب مانند لباس‌های آستین بلند، عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.
  • از یک محافظ پنجره UV برای پنجره های خود استفاده کنید. 
  • در گرمترین زمان روز که از ساعت 10 صبح تا 16 بعد از ظهر است تا حد امکان از نور خورشید دوری کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا