SPF در ضدآفتاب چیست؟

SPF در ضدآفتاب چیست؟

بهترین مقدار مناسب SPF برای ضدآفتاب (15، 30، 50) و یا حتی بالاتر چیست؟ به نظر می رسد که پاسخ در واقع بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که ممکن است حدس بزنید. انتخاب ضد آفتاب مناسب و محافظت در برابر اشعه های UVA و UVB به محافظت از پوست در برابر اشعه مضر کمک میکند. چه در حال برنامه‌ریزی یک روز ساحلی باشید یا قبل از انجام برخی کارها در حیاط به آن محافظت اضافی نیاز داشته باشید. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. (بی حالی و خواب آلودگی در فصل بهار ، گرمازدگی در تابستان و …)

معنی عدد SPF چیست؟

Corey L. Hartman، MD بنیانگذار پوست سلامت پوست در بیرمنگام می گوید: SPF مخفف فاکتور محافظت در برابر آفتاب است و اندازه گیری نسبی مدت زمانی است که یک ضد آفتاب از شما در برابر اشعه UVB محافظت می کند.

Peterson Pierre متخصص پوست، دارای گواهی هیئت مدیره در موسسه مراقبت از پوست پیر می‌افزاید: SPF به شما ایده می‌دهد که چه مدت می‌توانید قبل از سوختن در آفتاب باشید . به عنوان مثال، اگر پوست شما فوق العاده حساس است و در یک دقیقه می سوزید، SPF 50 به معنی آن است که 50 دقیقه به پوست شما برای سوختن فرصت می دهد.

با این حال، اگر مقدار مناسبی را که به گفته آدام فریدمن دانشیار پوست در دانشگاه جورج واشنگتن، یک لیوان شات پر برای کل بدن است، استفاده نکنید، شکست خورده اید. او توضیح می دهد: بیشتر مردم به اندازه کافی کرم ضد آفتاب نمی زنند تا SPF کامل درج شده در برچسب را دریافت کنند. بنابراین در حالی که SPF ذکر شده 30 یا 50 است، به احتمال زیاد، شما فقط نیمی از این سطح محافظت را خواهید داشت.

مقدار مناسب SPF ضدآفتاب

فریدمن توضیح می‌دهد: «با فرض اینکه لوسیون را به صورت کافی پخش کنید، می‌توانید با خرید SPF 30 احساس خوبی داشته باشید. بنابراین آنها واقعاً تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

سامانتا کنراد  پزشک متخصص پوست از گروه پزشکی Northwestern می‌افزاید: هر چه SPF بالاتر باشد، کرم ضد آفتاب چرب‌تر می‌شود. او می‌گوید: «مواد فعال موجود در ضدآفتاب‌های شیمیایی طبیعتاً بسیار چرب هستند که اکثر مردم آن را دوست ندارند. بنابراین، از نقطه نظر انطباق، احتمال بیشتری وجود دارد که افراد واقعاً 30 را درخواست کنند و مجدداً درخواست دهند.

Shannon Trotter ، متخصص پوست در مرکز جامع سرطان دانشگاه ایالتی اوهایو، همچنین از انتخاب SPF 30 پشتیبانی می کند. او می گوید فقط فراموش نکنید که به لب های خود ضربه بزنید. او توضیح می‌دهد: « درمان سرطان پوست روی لب‌ها می‌تواند دشوار باشد و می‌تواند تهاجمی‌تر باشد.

محافظت در برابر UVA و UVB

فریدمن توضیح می‌دهد که در حالی که اشعه‌های UVB نوعی قرمزی و آفتاب‌سوختگی هستند و اشعه‌های UVA اشعه ای است که ممکن است صدمات بیشتری را برای پوست شما به همراه داشته باشند. به صورتی که در عمق پوست شما رخنه کرده و ممکن است به سرطان پوست و لکه‌های پیری دامن بزند.

او می‌گوید برای محافظت در برابر اشعه‌های UVA و UVB به یک کرم با مقدار مناسب spf ضدآفتاب با طیف وسیع نیاز دارید.

همچنین شما باید از آن ضد آفتاب با طیف گسترده حتی در روزهای ابری استفاده کنید. فریدمن می‌گوید: «ابرها جلوی اشعه‌های UVA را نمی‌گیرند، بنابراین پوست شما همچنان آسیب می‌بیند، حتی اگر نسوخته باشید. “هیچ راهی برای احساس یا دیدن آسیب UVA وجود ندارد.” بنابراین، حتی اگر خورشیدی در معرض دید نیست، از ضدآفتاب استفاده کنید.

نحوه انتخاب ضد آفتاب مناسب

دو نوع ضد آفتاب وجود دارد:

  • شیمیایی
  • فیزیکی (معروف به مواد معدنی)

کنراد توضیح می دهد: “ضدآفتاب های مبتنی بر مواد شیمیایی نور UV را جذب می کنند و آن را به گرمایی تبدیل می کنند که از پوست خارج می شود.” ضد آفتاب های فیزیکی (یا معدنی) حاوی قطعات ریز فلز یا مواد معدنی هستند که در واقع نور را منعکس می کنند. ضد آفتاب های فیزیکی (که به دلیل کمبود مواد شیمیایی، اغلب به عنوان ضد آفتاب طبیعی به بازار عرضه می شوند.) معمولاً از اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم برای جلوگیری از نور خورشید استفاده می کنند. همچنین کرم های ضدآفتاب حاوی 4 آمینو بنزوئیک اسید به عنوان یک فیلتر uv میباشد.

در حالی که هر دو نوع موثر هستند، تفاوت های کلیدی دارند. اولین چیز، کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی به زمان کمی نیاز دارند. 15 تا 30 دقیقه تا از شما در برابر نور UV محافظت کنند. او می افزاید، اما ضد آفتاب های فیزیکی فوراً شروع به کار می کنند. اگر در معرض نور مستقیم و روشن خورشید قرار بگیرید، پوست شما تنها در 10 دقیقه می سوزد، بنابراین اگر از آن دسته افرادی نیستید که می توانید از قبل برنامه ریزی کنید، دریافت آن محافظت فوری مفید است.

مهم است که « حداقل هر دو ساعت یک‌ بار برای محافظت کافی از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید، به خصوص اگر شنا کرده‌اید، عرق کرده‌اید، یا پوست خود را با حوله پاک کرده‌اید یا در حال استفاده از کرم های حاوی هیدروکینون هستید. لب های شما ممکن است نیاز به توجه بیشتری داشته باشند. پوست لبهای شما ظریف تر از پوست معمولی هستند و عناصر محافظ عکس مشابهی ندارند. اگر می خورید، می نوشید یا لب هایتان را می لیسید، همیشه بهتر است از بالم لب بیشتری با SPF استفاده کنید.

ضد آفتاب به تنهایی کافی نیست

کنراد می‌گوید: «ضدآفتاب‌ها خوب هستند، اما اگر در اوج آفتاب در وسط روز بیرون از خانه باشید، حتی با مقدار مناسب spf ضدآفتاب و انتخاب ضدآفتاب مناسب باز هم کاملاً محافظت نمی‌شوید.

به همین دلیل است که کارشناسان توصیه می‌کنند در اواسط روز، زمانی که پرتوهای خورشید قوی‌ترین هستند، از آفتاب دوری کنید. همچنین همیشه توصیه می‌شود از لباس‌های محافظ در برابر آفتاب (با حداقل UPF 30، برای بنیاد سرطان پوست) کلاه و چتر استفاده کنید. هر چیزی که می‌توانید بین پوست خود و آفتاب قرار دهید.

آفتاب دوست پوست ما نیست، پس با لباس و کرم ضد آفتاب پوست خود را بپوشانید، و بهتر از آن، تابستان را کمی در سایه بگذرانید.

فروش مواد شیمیایی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا