آلدهیدها و کاربرد آنها در صنایع عطرسازی

آلدهیدها و کاربرد آنها در صنایع عطرسازی

آلدهیدها ترکیبات شیمیایی معطری هستند که کاربرد آنها با صنایع عطرسازی به صورت همزیستی پیوند خورده است. به سختی عطری در جهان وجود دارد که بدون آنها وجود داشته باشد. در این مقاله به توضیح انواع آلدهیدهای شیمیایی و کاربردهای آنها، آلدهید چیست، رایحه آلدهیدها میپردازیم. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.

این ترکیبات آلی در بسیاری از مواد طبیعی مانند گل رز، پوست پرتقال وانیلی، اسانس کاج، سیترونلا و اسانس دارچین وجود دارند و دلیل بوی مطبوع آنها هستند. آنها همچنین می توانند به صورت مصنوعی در آزمایشگاه تکثیر شوند.این آمالگام‌های معطر حاوی گروه فرمیل هستند که بخشی از یک مولکول با ساختار خاص (R-CHO) در شیمی آلی است.

آلدهید چیست؟

آلدهید یک ترکیب آلی حاوی یک گروه کربونیل نهایی است. این گروه عاملی شامل یک اتم کربن متصل به اتم هیدروژن با یک پیوند کووالانسی منفرد و یک اتم اکسیژن با پیوند دوگانه است. بنابراین فرمول شیمیایی یک گروه عاملی آلدهیدی -CH=O و فرمول کلی یک آلدهید R-CH=O است. گروه آلدهیدی گاهی اوقات گروه فرمیل یا متانوئیل نامیده می شود. سایر کلاس‌های ترکیبات آلی حاوی گروه‌های کربونیل شامل کتون‌ها و اسیدهای کربوکسیلیک هستند.

آلدهیدها نتیجه اکسیداسیون جزئی هستند و نامی که به آنها داده می شود اغلب از نام اسیدی که تشکیل می دهد گرفته شده است.

کاربرد آلدهیدها در صنایع عطرسازی، ساخت رزین های مصنوعی و برای ایجاد مواد رنگزا، طعم دهنده ها و سایر مواد شیمیایی استفاده می شوند.برخی از آنها به عنوان نگهدارنده و ضدعفونی کننده استفاده می شوند.

این کامپوزیت ها دارای یک گروه عاملی کربونیل هستند (C=0) و اتم کربن که بخشی از این گروه است دارای دو پیوند باقیمانده است که می تواند حاوی اتم هایی باشد که هیدروژن یا آلکیل (گروه هیدروکربن) هستند.

اگر حداقل یکی از این گروه ها هیدروژن باشد، ترکیب یک آلدهید است. اگر هیچ کدام هیدروژن نباشد، ترکیب مورد نظر به عنوان کتون شناخته می شود که بوی مطبوعی نیز دارد و اغلب در عطرها و ادکلن های مشک دار و همچنین طعم دهنده های غذا یافت می شود.

کاربرد های آلدهیدها در عطرسازی

رایحه آلدهیدها

عطرسازان به خوبی از عظمت رایحه آلدهیدها آگاه هستند و اغلب از آنها در مقادیر مختلف استفاده می کنند.

این ترکیبات آلی از نظر بو متفاوت هستند. آنهایی که وزن مولکولی کمتری دارند واقعاً بوی بدی می دهند و شبیه بوی بد میوه های فاسد هستند. از طرف دیگر، آنهایی که وزن مولکولی بالاتری دارند، اغلب عطرهای بسیار مطبوعی دارند.

آلدهیدهایی که توسط عطرسازان استفاده می‌شوند به‌عنوان آلیفاتیک یا «چرب» شناخته می‌شوند. و رایحه‌های آن‌ ها می‌تواند از صابون تا فلز، مومی تا نشاسته‌ای و سبز تا مرکبات (این رایحه لیمویی در صابون‌ها و مواد شوینده) متغیر باشد.

آلدئیدها ترکیبات همه کاره ای هستند که می توانند به ساخت رزین ها، رنگ ها و اسیدهای آلی و مواد شوینده و صابون ها کمک کنند. از بین همه آلدئیدها، فرمالدئید به صورت صنعتی در بیشترین مقیاس تولید می شود. فرمالدئید به دلیل خواص نگهدارنده و ضد باکتریایی خود شناخته شده است. و شیمی مبتنی بر فرمالدئید نیز جزء مجموعه ای از محصولات از جمله کامپوزیت و محصولات چوبی مهندسی شده در ساختمان است.

انواع آلدهیدهای شیمیایی

متانول: یک ماده طبیعی که به مقدار کمی در موجودات زنده به عنوان محصول زائد متابولیسم سلولی وجود دارد.

اتانال یا استالدهید: یکی از مهمترین آلدهیدهای موجود در طبیعت است. در قهوه و میوه های رسیده به عنوان متابولیت یافت میشود.

پروپیالدئید یا پروپانال: این آلدهید عمدتا در ساخت پلاستیک همچنین ضدعفونی کننده ها استفاده میشود.

بوتیرآلدئید یا بوتانول: این ماده یک نشانگر زیستی و یک متابولیت است. که در بسیاری از ارگانیسم ها یافت میشود. برای تولید رزین های آلکیدی استفاده می شود.

پنتانال: این آلدهید متابولیتی است که توسط ارگانیسم های یوکاریوتی تولید میشود. که شامل گیاهانی مانند مخروطیان و ژیمنوسپرم ها میشود. دارای کاربردهای تجاری، تولید رزین، طعم دهنده غذایی است.

فرمالدهید:

برخی از انواع آلدهیدهای شیمیایی کاربردهای صنعتی و ارزش تجاری دارند. به عنوان مثال فرمالدهید که با نام فرمالین شناخته میشود. معمولا به عنوان محلول 37 درصد در آب حل میشود. که دارای کاربردهای مختلفی مانند مومیایی کردن، دباغی کردن، ضدعفونی کردن، همچنین استفاده در ساخت پلاستیک و رزین کاربرد دارد.

باکلیت:

باکلیت یک پلیمر بسیار سخت با ساختار سه بعدی است که در بسیاری از ظروف خانگی مانند دستگیره های قابلمه ها ، قابلمه ها ، قهوه سازها ، چاقوها و غیره استفاده می شود. پلیمرهای شبه باکلیت از فرمالدئید در ترکیب با ترکیبات اوره و ملامین ساخته می شوند. از این پلیمرها نه تنها به عنوان پلاستیک ، بلکه به عنوان چسب چسب و مواد روکش نیز استفاده می شود.

پلی اورتان:

از پلی اورتان به عنوان عایق در یخچال و فریزر ، بالشتک برای مبلمان ، تشک ، روکش ، چسب ، زیره و غیره استفاده می شود.

بوتیرالدهید:

بوتیرالدئید پیش ماده اصلی سنتز 2-اتیل هگزانول است که به عنوان نرم کننده استفاده می شود. عطر سیب مطبوعی دارد که امکان استفاده از آن در غذا را به عنوان طعم دهنده فراهم می کند.همچنین برای تولید شتاب دهنده های لاستیکی استفاده می شود. این ماده به عنوان معرف میانی در ساخت حلالها مداخله می کند.

n ان بوتیل استات:

این ترکیب در بسیاری از انواع میوه ها یافت می شود، جایی که طعم های مشخصی به آن می دهد و بوی شیرین موز یا سیب دارد.

استالدئید:

از استالدئید در تولید اسید استیک استفاده شد. اما این نقش استالدئید از اهمیت کم شده است ، زیرا در اثر فرآیند کربونیلاسیون متانول جابجا شده است.

سنتز:

سایر آلدهیدها پیش ماده اکسو الکل ها هستند که در تولید مواد شوینده استفاده می شوند. با افزودن مونوکسیدکربن و هیدروژن به یک الفین برای به دست آوردن آلدئید ، به اصطلاح اکسو الکل تهیه می شود. و سرانجام آلدئید برای بدست آوردن الکل هیدروژنه می شود.

برخی از آلدهیدها در ساخت عطرها استفاده می شود. بسیاری از آلدهیدهای با منشا طبیعی بوی مطبوعی دارند ، به عنوان مثال: هپتانال بوی علف سبز دارد. اکتانال بوی نارنجی دارد. بوی گل رز و غیر مرکب بوی آهک است.

بنزالدهید:

این ساده ترین آلدهید معطر است که توسط یک حلقه بنزن در جایی که یک گروه فرمیل به هم متصل می شود ، تشکیل می شود. این ماده در روغن بادام یافت می شود ، از این رو بوی مشخص آن باعث می شود که به عنوان طعم دهنده غذا مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این ، در سنتز ترکیبات آلی مربوط به ساخت داروها و تولید پلاستیک استفاده می شود.

گلوتارآلدئید:

این محصول با نام های سایدکس یا گلوتارال به بازار عرضه می شود و به عنوان ضد عفونی کننده برای استریل ابزارهای جراحی استفاده می شود. این در درمان زگیل روی پا استفاده می شود ، که به عنوان مایع استفاده می شود. این ماده همچنین به عنوان یک عامل ثابت کننده بافت در آزمایشگاه های بافت شناسی و آسیب شناسی استفاده می شود.

گلیسرالدهید:

این یک آلدوتریوز است ، قندی است که از سه اتم کربن تشکیل شده است. این دو ایزومر دارد که انانتیومرهای D و L نامیده می شوند.گلیسرآلدئید اولین مونوساکاریدی است که در فتوسنتز در طی مرحله تاریک (چرخه کالوین) بدست می آید.

سالیسیلآلدئید:

این ماده اولیه ای برای سنتز استیل سالیسیلیک اسید، داروی ضد درد و تب بر معروف به آسپرین است.

آستوفنون:

استوفنون عنصری است که به دلیل رایحه آن کاربرد بسیاری در صنایع آدامس دارد. رایحه ای که شبیه است به بادام، گیلاس، پیچ امین الدوله، یاسمن و توت فرنگی. همچنین توسط FDA آمریكا به عنوان یك عامل محرک تأیید شده است.

پیریدوکسال فسفات (ویتامین B6):

یکی از آلدهید های ریزمغذی مهم در بدن انسان پیریدوکسال فسفات است که نوعی ویتامین B6 است. که نقش مهمی در ساخته شدن دوپامین در مغز دارد .

آلدهید دهیدروژناز یک آنزیم چندریختی است که مسئول اکسیداسیون آلدهیدها به کربوکسیلیک اسیدها است که از کبد خارج شده و توسط ماهیچه و قلب بدن متابولیزه می‌شود.

سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در عطرسازی عبارتند از:

1 اکتانول ، 1 بوتانول ، استون آزمایشگاهی ، متیل استات ، اتیل استات ، استوفنون ، ان بوتیل استات ، اتانول ، آمونیوم دی کرومات ، وانیلین  ، وینیل استات ، استیک انیدرید.

فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا