رزین های اپوکسی چه هستند؟

رزین های اپوکسی چه هستند؟/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

رزین‌های اپوکسی دسته‌ای از پیش پلیمرها و پلیمرها هستند که هنگام واکنش با سخت‌کننده‌ها یا عوامل پخت، ماده‌ای قوی و بادوام را تشکیل می‌دهند. که در انواع کاربردهای تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاربردهای رزین های اپوکسی میتوان به کاربردهای صنایع ساختمان و ساخت و ساز، انرژی های تجدید پذیر، صنایع خودرو سازی، بسته‌بندی‌ موادغذایی، وسایل و تجهیزات ورزشی و هوافضا اشاره کرد.میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.

به طور تخصصی میتوان گفت رزین های اپوکسی دسته ای از پلیمرهای ترموست هستند. که از مونومرهایی ساخته می شوند که حداقل دارای دو گروه اپوکسید هستند. آنها چسبندگی قوی، مقاومت شیمیایی و سایر خواص تخصصی را ارائه می دهند. با توجه به این ویژگی ها، رزین های اپوکسی در انواع محصولات مصرفی و صنعتی استفاده می شود.

رزین اپوکسی چیست؟

رزین‌های اپوکسی «سخت‌نشده» به پلیمری اطلاق می‌شود که حاوی گروه‌های اپوکسی متعددی است که از فرآیند واکنشی تولید می‌شوند. رزین‌های اپوکسی پخته‌شده (همچنین به عنوان اپوکسی شناخته می‌شوند) تحت یک واکنش شیمیایی قرار گرفته‌اند که زنجیره‌های پلیمری را به هم متصل می‌کند. در این فرآیند از انواع عوامل پخت استفاده می شود که به عنوان سخت کننده نیز شناخته می شوند. اصطلاح “رزین های اپوکسی” می تواند هم به محصول نهایی پخته‌شده و هم به رزین پخت نشده اشاره داشته باشد.

رزین های اپوکسی می توانند جامد، مایع یا محلول در یک حلال باشند. در دمای اتاق، این رزین‌ها عموماً جامد هستند. اما با حرارت دادن به مایع چسبناک (یکی با قوام غلیظ و چسبنده) تبدیل می‌شوند. رزین های اپوکسی در صورت اتصال متقابل، سخت، در برابر سایش و از نظر شیمیایی مقاوم هستند. از نظر ابعادی پایدار هستند. دارای خواص الکتریکی و عایق قوی هستند.

کاربردهای رزین های اپوکسی

اپوکسی ها به دلیل دوام، چسبندگی قوی، مقاومت شیمیایی و سایر خواص تخصصی در طیف وسیعی از کاربردهای مصرفی و صنعتی استفاده می شوند.

ساختمان و ساخت و ساز

رزین‌های اپوکسی مورد استفاده در کاربردهای ساختمانی و ساختمانی می‌توانند با افزایش دوام قطعات ساختاری، چسب‌های مهندسی و رنگ‌ها، به افزایش طول عمر ساختمان‌ها و کاهش نیاز به بازسازی و رنگ‌آمیزی کمک کنند.

کاربرد رزین های اپوکسی در صنایع ساختمان و ساخت و ساز-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
کاربرد رزین های اپوکسی در صنایع ساختمان و ساخت و ساز-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
  • رنگ ها و پوشش ها: 
  • رنگ های تقویت شده با اپوکسی به سرعت خشک می شوند. و یک پوشش بادوام و محافظ ایجاد می کنند. آنها برای کاربردهای چدن کارخانه ای، فولاد ریخته‌گری و آلومینیوم ریخته‌گری مفید هستند. و برای حمایت از پوشش های فلزی با کمک به مقاومت در برابر آسیب های ناشی از ضربه یا ضربه های دیگر استفاده می شوند. پوشش های اپوکسی شامل پرایمرهای ضد خوردگی و پوشش های مقاوم در برابر سایش و آتش است.
  • کفپوش:
  •  اپوکسی‌ها نقش مهمی در کاربردهای کف‌سازی دارند. به‌ویژه در محیط‌هایی که نیاز به سطوح استریل دارند، مانند تنظیمات پزشکی و تجهیزات پردازش مواد غذایی. ماهیت بادوام اپوکسی ها به این معنی است که کف های با روکش اپوکسی را می توان با استفاده از محصولات پاک کننده قوی تر ضدعفونی کرد.
  • اپوکسی ها همچنین در کفپوش های تزئینی و با کارایی بالا مانند کفپوش های ترازو، تراشه و سنگدانه های رنگی استفاده می شوند. و می توانند جذابیت زیبایی موادی مانند سنگ مرمر را بهبود بخشند. کفپوش اپوکسی را می‌توان با افزودن تراشه‌های وینیل متضاد به لایه اپوکسی بالایی یا افزودنی‌های دیگر. مانند افزودن سنگ‌ریزه برای ایجاد بافت ضد لغزش به کفپوش‌ها افزایش داد.
  • لوله کشی و لوله: 
    • رزین های اپوکسی برای ساخت لوله ها و مخازن کامپوزیت و به عنوان پوشش برای محصولات فولادی سنتی استفاده می شود. از آنجایی که پوشش لوله اپوکسی در برابر کلر و میکروب ها بادوام و مقاوم است. می تواند جایگزین مناسبی برای جایگزینی لوله های قدیمی باشد.
  • چسب های با کارایی بالا :
    • چسب های اپوکسی با کارایی بالا را می توان برای ساخت چوب چند لایه برای عرشه ها، دیوارها و سقف ها استفاده کرد. اپوکسی ها معمولاً نسبت به بسیاری از چسب ها در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاوم تر هستند. و می توانند به چوب، فلز، شیشه، سنگ و برخی پلاستیک ها بچسبند.

انرژی های تجدید پذیر

 رزین های اپوکسی در انرژی های تجدید پذیر-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
کاربرد رزین های اپوکسی در انرژی های تجدید پذیر-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

اپوکسی ها به انواع محصولات و فناوری ها کمک می کنند. که به افزایش بهره وری انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کنند. بسیاری از منابع انرژی های تجدیدپذیر باد، خورشیدی، گاز طبیعی، فناوری‌های جدید باتری. برای کارآمدتر، مقرون به صرفه‌تر و مقیاس‌ پذیرتر شدن به نوآوری‌های فناوری اپوکسی وابسته هستند.

صنایع خودرو سازی

رزین های اپوکسی در صنایع خودرو سازی-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
کاربرد رزین های اپوکسی در صنایع خودرو سازی-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

بیش از 30 سال است که از فناوری پوشش اپوکسی بر روی وسایل نقلیه استفاده می شود. یک پوشش نازک و ضد خوردگی بر پایه اپوکسی را می توان به عنوان پرایمر روی بدنه خودرو اعمال کرد. و سپس با پوشش بالایی که از پرایمر در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، خشک شده و پوشانده شد. 

رزین های اپوکسی می توانند به ایجاد چسبندگی به فلز و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی روی بدنه خودرو و سایر قطعات کمک کنند. استفاده از اپوکسی ها در وسایل نقلیه همچنین می تواند به کاهش وزن اجزای خودرو کمک کند. و به افزایش بهره وری سوخت و کاهش CO 2 و سایر انتشارات کمک کند.

بسته‌بندی مواد غذایی

رزین های اپوکسی در بسته بندی مواد غذایی-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
کاربرد رزین های اپوکسی در بسته بندی مواد غذایی-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

رزین های اپوکسی از دهه 1950 در بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفتند. و یک لایه محافظ برای جدا کردن غذا و نوشیدنی از فلز مورد استفاده در ساخت قوطی ها ایجاد کردند.

 اگر از اپوکسی ها استفاده نشود، فلز می تواند خورده شده و باعث نفوذ باکتری ها به قوطی ها شود. این می تواند به ایمنی محتویات آنها و همچنین تازگی و ارزش غذایی غذا آسیب برساند.

 قوطی های پوشانده شده با اپوکسی میتوانند ماندگاری بیشتری داشته باشند. بنابراین مصرف کنندگان می توانند مواد غذایی را برای مدت زمان طولانی تری ذخیره کنند. رزین های اپوکسی همچنین امکان صادرات غذاهای فصلی محلی را در تمام طول سال فراهم می کنند. و در عین حال به حفظ طعم، بافت و رنگ کمک می کنند.

بسته‌بندی‌های شیشه‌ای، مانند بسته‌بندی‌هایی که در کنسرو کردن مواد غذایی استفاده می‌شوند، معمولاً به اپوکسی‌ها برای محافظت از درب‌های فلزی در برابر خوردگی متکی هستند.

وسایل و تجهیزات ورزشی

 رزین های اپوکسی در وسایل و تجهیزات ورزشی-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
کاربرد رزین های اپوکسی در وسایل و تجهیزات ورزشی-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

رزین های اپوکسی می توانند تجهیزات ورزشی مانند راکت تنیس، اسکی، تجهیزات گلف، چوب هاکی، میله ها و میله های ماهیگیری و دوچرخه ها را سبک تر، قوی تر و بادوام تر کنند. 

روکش های رزینی روی قایق ها اعمال می شوند زیرا چسب های عالی هستند. در برابر جذب رطوبت بسیار مقاوم هستند و می توانند مقاومت سایشی قوی ایجاد کنند.

صنایع هوایی

رزین های اپوکسی در صنایع هوایی-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
کاربرد رزین های اپوکسی در هوافضا-مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

رزین‌های اپوکسی در هوافضا برای هواپیماها و سیستم‌های ماهواره‌ای به‌عنوان چسبنده برای تقویت‌کننده‌ هایی مانند شیشه و کربن استفاده می‌شوند. و به قوی و سبک‌ تر شدن آن‌ها کمک می‌کنند.

همچنین می توانند برای مقاومت در برابر دمای شدید هواپیماها ساخته شوند. و می توانند به ماندگاری بیشتر قطعات ساختاری کمک کنند.

سایر کاربردهای رزین های اپوکسی

رزین های اپوکسی در هنر برای طراحی نقاشی و جواهرات، تولید ورنی و ریخته‌گری استفاده می شود. از اپوکسی ها می توان برای تکمیل نقاشی ها، عکس ها و تصاویر استفاده کرد. و از هنر در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

 ریخته‌گری رزین اپوکسی به هنرمندان این امکان را می دهد. که مواد طبیعی مانند گل، گیاه و سنگ را در ریخته‌گری  جاسازی کنند. استحکام و دوام آنها به آنها اجازه می دهد تا در دماهای بالا و پایین در مقابل مجسمه سازی و کنده کاری مقاومت کنند.

ایمنی استفاده از رزین اپوکسی

اپوکسی ها تحت آزمایش های گسترده ای برای اثرات بهداشتی و محیطی قرار گرفته اند. در حالی که اپوکسی پخته‌شده بی اثر است و بعید است که هیچ خطری برای سلامتی ایجاد کند. برخی از رزین ها و سخت کننده های مورد استفاده در فرآیند پخت ممکن است خواص خطرناکی از خود نشان دهند. و می توانند اثرات تحریک کننده یا حساس کننده ایجاد کنند.

رزین های اپوکسی عمدتاً در کاربردهای ساختمانی و ساختمانی استفاده می شوند. کارگران ممکن است در معرض رزین های اپوکسی پخته‌نشده قرار بگیرند. اگر به طور نامناسب محافظت شوند یا با ابزار مناسب با رزین های اپوکسی کار نکنند. تماس ممکن است هنگام حمل ظروف رزین های اپوکسی رخ دهد. 

هنگام مخلوط کردن، پخش کردن، پاشش اجزای اپوکسی یا هنگام دفع ظروف خالی و مواد زائد. اثرات تماس با اپوکسی های خشک نشده می تواند شامل قرمزی یا متورم شدن پوست و آسیب پوست باشد. استفاده صحیح از تجهیزات محافظ شخصی (PPE) و محافظ پوست می تواند به محافظت از کارگران در برابر تماس با پوست کمک کند. 

مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت رزین

فرمالدهید یا فرمالدئید، محلول استون، پارافرمالدهید، اسید اکریلیک، استوفنون، تری اتانول آمین TEA، تترا هیدروفوران THF، اتیل استات، متیل استات ، کلسیم استات، بنزیل الکل، پلی اتیلن گلیکول 600، پلی اتیلن گلیکول 4000، پتاسیم پرسولفات، استون آزمایشگاهی، 2پروپانول یا ایزوپروپیل الکل، آمونیوم استات، پتاسیم هیدروکسید، تری فنیل فسفات، پلی وینیل پیرولیدون PVP ، مونو اتیلن گلیکول ، 1و2 پروپاندیول، بنزیل کلراید ، تولوئن ، تری اتیل آمین، وینیل استات ، استیک انیدرید ، ان متیل پیرولیدون .

فروش مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا