سوربات پتاسیم چیست؟

سوربات پتاسیم چیست؟ / فروشگاه اینترنتی مستر آزما

سوربات پتاسیم نمک پتاسیم اسید سوربیک است. به صورت انبوه به عنوان یک افزودنی شیمیایی در غذاها و نوشیدنی ها تولید می شود. از کاربردهای عمده سوربات پتاسیم به عنوان نگهدارنده میتوان نام برد.. این محصول به ویژه در جلوگیری از رشد کپک (قارچ) مفید است.  میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.

سوربات پتاسیم شبیه یک نمک سفید است و در آب و اتانول بسیار محلول است. این فاکتور حلالیت مهم است زیرا سوربات پتاسیم باید در آب حل شود تا اسید سوربیک آزاد کند. اسید سوربیک در سلول‌های قارچ جذب می‌شود. جایی که می‌تواند سلول را بکشد یا رشد آن را مهار کند. اینها به ترتیب به عنوان فعالیت قارچ کش شناخته می شوند. همچنین برای جلوگیری از رشد باکتری ها عمل می کند. 

سوربات پتاسیم در محلول های اسیدی در حدود pH 4 بهترین عملکرد را دارد. با این حال، افزودن اسید سوربیک به طور مستقیم به نوشیدنی ها یا غذاهای با محتوای آب بالا به اندازه استفاده از سوربات پتاسیم موثر نیست زیرا اسید سوربیک محلول کمتری است. بنابراین، احتمال یافتن اسید سوربیک در پنیر و میوه های خشک بیشتر از شراب ها است.

اسید سوربیک چیست؟

اسید سوربیک اولین بار در سال 1859 توسط شیمیدان آلمانی Wilhem von Hofmann که موفق شد اسید پاراسوربیک را از روغن روون بری تقطیر کرده و سپس اسید پاراسوربیک را برای تولید اسید سوربیک هیدرولیز کند، از روون بری ( Sorbus aucuparia)، میوه ای که روی درختان خاکستر کوهی رشد می کند، جدا شد.

در دهه 1980 اسید سوربیک جایگزین نیتریت ها به عنوان نگهدارنده گوشت شد. این پس از کشف سرطان زا بودن نیتریت ها و ایجاد بوتولیسم صورت گرفت.  

ترکیبات شیمیایی سوربات پتاسیم و اسید سوربیک

اسید سوربیک یک اسید کربوکسیلیک چند غیر اشباع است. به این معنی که دارای پیوند دوگانه کربن-کربن متعدد است که به یک گروه کربوکسیل متصل است. همچنین یک اسید چرب، گروهی از اسیدهای کربوکسیلیک با اتم های متصل به زنجیره مستقیم است. در واکنش اساسی که سوربات پتاسیم ایجاد می کند، یون های هیدروژن در گروه کربوکسیل با یون های پتاسیم از مولکول های هیدروکسید پتاسیم جایگزین می شوند.  

از آنجایی که سوربات پتاسیم یک نمک اسید سوربیک است، ساختار مشابهی دارد، اما پیوند اکسیژن-هیدروژن در گروه کربوکسیل با پیوند اکسیژن-پتاسیم جایگزین می شود.

سوربات پتاسیم و اسید سوربیک به یک گروه کربوکسیل متصل هستند.مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
اسید سوربیک دارای پیوند دوگانه کربن-کربن متعدد است که به یک گروه کربوکسیل متصل است.مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

سوربات پتاسیم چگونه ساخته می شود؟ 

در واکنش خنثی سازی که باعث ایجاد سوربات پتاسیم می شود، یون های هیدروژن در گروه کربوکسیل با یون های پتاسیم از مولکول های هیدروکسید پتاسیم جایگزین می شوند.  

چهار مرحله کلیدی در تولید سوربات پتاسیم وجود دارد: 

  • واکنش کتن و 2-بوتنال برای بدست آوردن استر سوربیک‌اسید در دمای 30 تا 80 درجه سانتیگراد (این یک واکنش تراکمی است). 
  • استر سوربیک اسید را با آب (هیدرولیز) جدا کنید تا اسید سوربیک جدا شود. برای به دست آوردن بازده خوب اسید سوربیک، تولید کنندگان از یک کاتالیزور اسیدی مانند اسید هیدروکلریک استفاده می کنند. 
  • محلول را با الکل بشویید تا مواد زائد از بین برود. 
  • اسید سوربیک را با هیدروکسید پتاسیم خنثی کنید تا محلول سوربات پتاسیم به دست آید. 
  • محلول را با چرخاندن با سرعت بالا در سانتریفیوژ خشک کنید. این پودر سوربات پتاسیم تولید می کند. 

کاربردهای سوربات پتاسیم

کاربردهای سوربات پتاسیم متفاوت است. شکل دانه ای و پودری آن اساساً یکسان است و در پنیر، شراب، گوشت و میوه های خشک استفاده می شود. در حالی که شکل کریستالی آن در میوه ها و سبزیجات فرآوری شده، محصولات پخته شده و لبنیات استفاده می شود. 

سوربات پتاسیم و اسید سوربیک به دلیل طعم خنثی و نداشتن بو که امکان استفاده در فرمولاسیون های مختلف را فراهم می کند، مورد علاقه است. به علاوه، هیچ یک از مواد افزودنی در بدن انسان تجمع نمی‌یابد، زیرا در متابولیسم اسیدهای چرب مصرف می‌شوند. 

جایگزینی مناسب برای نگهدارنده های مصنوعی 

یک ازکاربردهای سوربات پتاسیم به عنوان مواد نگهدارنده است. نگهدارنده های مصنوعی در صنعت محبوب هستند زیرا در مقادیر کم و ارزان هستند. همانطور که افراد بیشتری رژیم غذایی گیاهی را اتخاذ می کنند، شاهد افزایش تقاضا برای نگهدارنده های گیاهی نیز هستیم. فلاونوئیدها یکی از این گروه ها هستند. 

فلاونوئیدها نوعی پلی فنول هستند که در میوه ها و سبزیجاتی مانند توت فرنگی و کلم پیچ یافت می شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌ها برای مهار رشد باکتری‌ها کار می‌کنند. اما شواهدی از فعالیت ضد قارچی آن‌قدر نیست. بنابراین ممکن است بهترین جایگزین برای سوربات پتاسیم باشد. اگرچه فلاونوئیدها و سایر پلی فنل ها را می توان از طیف وسیعی از گیاهان استخراج کرد. اما برای استفاده گسترده در صنایع غذایی، نیاز به تولید انبوه دارد. برای اینکه این امر به طور موثر اتفاق بیفتد، تولیدکنندگان باید فرآیندهایی را انتخاب کنند که شامل اصلاح مسیرهای متابولیکی و در نتیجه ژنتیکی است.

فروش سوربات پتاسیم مرک

مواد شیمیایی یا کود آکواریوم مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.

برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی

برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.

در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا