مس و کاربردهای آن در صنایع

مس و کاربردهای آن در صنایع/فروشگاه اینترنتی مستر آزما

مس ممکن است به عنوان سولفات مس یا کوپروم شناخته شود. از کاربردهای مس می توان در ترکیبات شیمیایی به عنوان یک درمان ضد میکروبی، ضدعفونی کننده و نگهدارنده استفاده کرد. و حتی می تواند رشد جلبک ها را کنترل کند. مس یک فلز طبیعی است که در خاک، سنگ ها، گیاهان، آب و حیوانات وجود دارد.

سولفات مس یک فلز طبیعی با خواص ضد میکروبی است. که آن را برای استفاده در ترکیباتی که از رشد باکتری ها و جلبک ها جلوگیری می کنند مناسب است.

مس چیست؟

cuprum مس یک عنصر شیمیایی با نماد Cu و عدد اتمی 29 است. فلزی نرم، چکش‌خوار و انعطاف‌پذیر با رسانایی حرارتی و الکتریکی بسیار بالا است. یک سطح تازه از مس خالص دارای رنگ صورتی مایل به نارنجی است . مس به عنوان رسانای گرما و الکتریسیته، به عنوان مصالح ساختمانی، و به عنوان ترکیبی از آلیاژهای فلزی مختلف مانند نقره استرلینگ مورد استفاده در جواهرات، نیکل مس استفاده می شود. برای ساخت سخت‌افزار و سکه‌های دریایی و کانستانتان که در استرین‌گیج‌ها و ترموکوپل‌ها برای اندازه‌گیری دما استفاده می‌شود.

ترکیبات آلیاژمس چیست؟

ترکیبات مس ترکیبی از مس با عناصر دیگر مانند اکسیژن و گوگرد است. این ترکیبات را می توان به عنوان ضد میکروبی برای کاهش باکتری های مضر، جلوگیری از تجمع ارگانیسم های آسیب رسان بر روی بدنه قایق ها یا حفظ ماندگاری محصولاتی مانند چوب و پارچه استفاده کرد.

کاربردهای مس در صنایع ساختمانی-مقالات علمی-فروشگاه مسترآزما
کاربردهای مس در صنایع ساختمانی

کاربردهای مس در صنایع مختلف

مس مورد استفاده در ساختمان‌ها، معمولاً برای سقف‌سازی، اکسیده می‌شود و رنگ سبز (یا پتینه ) ایجاد می‌کند. مس گاهی اوقات در هنر تزئینی هم به شکل فلز عنصری و هم در ترکیبات به عنوان رنگدانه استفاده می شود. از ترکیبات مس به عنوان عوامل باکتریواستاتیک ، قارچ کش و نگهدارنده چوب استفاده می شود.

مس در بخش‌های خدمات غذایی و مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شود. جایی که به عنوان سدی در برابر باکتری E. coli و سایر باکتری‌های مضر عمل می‌کند. در تنظیمات ساختمانی، معمولاً برای لوله های آب و در ترکیباتی که از چوب یا مواد سقف محافظت می کنند استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای کمک به جلوگیری از بیماری، پوسیدگی و جلبک در محیط های کشاورزی استفاده کرد.

کاربردهای مس در سیم های برق -مقالات علمی- فروشگاه مسترآزما
کاربردهای مس در سیم های برق

پوشش های ضد میکروبی

پوشش الکتروپلیت از جریان های الکتریکی برای پوشاندن فلز از جمله مس بر روی اقلامی مانند جواهرات و ظروف نقره استفاده می کند. این پوشش سدی را تشکیل می دهد که به جلوگیری از تشکیل باکتری های مضر مانند E. coli بر روی سطح کمک می کند. در بیمارستان‌ها و سایر محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی، این پوشش‌ها می‌توانند به کاهش میزان باکتری روی سطوحی مانند صفحه کلید و دستگیره در کمک کنند. و به کاهش گسترش عفونت‌ها کمک کنند.

مس معمولاً در رنگ‌هایی که در کف کشتی‌ها و قایق‌ها اعمال می‌شود برای کمک به جلوگیری از تجمع میکروارگانیسم‌هایی استفاده می‌شود. که می‌توانند به بدنه آسیب برسانند، کشش را افزایش دهند و بازده سوخت را کاهش دهند.

آلیاژ مس و کاربردهای ساختمانی

مس در برابر خوردگی مقاوم است و باعث دوام و ماندگاری طولانی آن می شود. لوله های مسی در سیستم های لوله کشی به جلوگیری از تشکیل باکتری در لوله کشی که آب منازل، ساختمان های اداری و سایر سازه ها را تامین می کند، کمک می کند. گرانول های سقف می توانند از مس برای جلوگیری از رشد جلبک ها استفاده کنند. ترکیبات مس همچنین می تواند به حفظ چوب کمک کند، آسیب و پوسیدگی را کاهش دهد.

مصارف کشاورزی

در مزارع، سولفات مس به عنوان یک ضد عفونی کننده برای جلوگیری از پوسیدگی سبزیجات و محصولات زراعی ذخیرهشده و کمک به محافظت از حیواناتی مانند گوسفند و گاو در برابر بیماری استفاده می شود. ترکیبات مس می توانند به کنترل جلبک ها در مخازن و دریاچه ها کمک کنند.

مس در موجودات زنده

مس برای همه موجودات زنده به عنوان یک ماده معدنی در رژیم غذایی ضروری است. زیرا یک ماده اصلی تشکیل دهنده آنزیم تنفسی سیتوکروم سی اکسیداز است. در نرم تنان و سخت پوستان ، مس جزء رنگدانه خونی هموسیانین است. که با هموگلوبین کمپلکس آهن در ماهی و سایر مهره داران جایگزین می شود . در انسان، مس عمدتاً در کبد، ماهیچه و استخوان یافت می شود. بدن بالغ حاوی 1.4 تا 2.1 میلی گرم مس به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.

مس به طور طبیعی در گیاهان، خاک، سنگ، حیوانات و آب وجود دارد. مقدار کمی مس در رژیم غذایی برای سلامتی لازم است. با این حال، قرار گرفتن در معرض مقادیر بیش از حد مس می تواند باعث مشکلات سلامتی شود.

واکنش های شیمیایی مس

مس یکی از معدود عناصر فلزی با رنگ طبیعی غیر از خاکستری یا نقره ای است. مس‌خالص نارنجی مایل به قرمز است و هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد مایل به قرمز می شود. رنگ مشخصه مس ناشی از انتقال الکترونیکی بین پوسته های اتمی 3 بعدی و نیمه خالی 4s است. تفاوت انرژی بین این پوسته ها مطابق با نور نارنجی است.

مس با آب واکنش نمی دهد، اما به آرامی با اکسیژن اتمسفر واکنش نشان می دهد. و لایه ای از اکسید مس قهوه ای-سیاه تشکیل می دهد که بر خلاف زنگی که روی آهن در هوای مرطوب ایجاد می شود. فلز زیرین را از خوردگی بیشتر محافظت می کند ( غیرفعال شدن ). یک لایه سبز رنگ سرخابی (کربنات مس) اغلب بر روی سازه های مسی قدیمی مانند سقف بسیاری از ساختمان های قدیمی دیده می شود. مس هنگامی که در معرض برخی از ترکیبات گوگردی قرار می گیرد، کدر می شود. که با آن واکنش نشان می دهد و سولفیت های مس مختلف را تشکیل می دهد.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا