حشره کش ها و آفت کش ها

حشره کش ها و آفت کش ها / فروشگاه اینترنتی مستر آزما

حشره کش ها و آفت کش ها منشا شیمیایی و بیولوژیکی دارند. که در کشاورزی، باغبانی، جنگلداری، باغ ها، منازل و ادارات مورد استفاده قرار می گیرند. آنها همچنین برای کنترل ناقلانی مانند پشه ها و کنه ها که در گسترش بیماری های انسان و حیوان نقش دارند استفاده می شود. حشره کش ها تعداد زیادی کلاس شیمیایی را تشکیل می دهند و در حشرات و پستانداران غیرهدف (از جمله انسان) و گونه های پرندگان از طریق مکانیسم های مختلف اثر سمیت دارند. در گونههای غیر هدف حشره کش ها می توانند هر چیزی را از درد خفیف گرفته تا فلج شدید و مرگ ایجاد کنند. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.

حشره‌کش‌ها می‌توانند به آنزیم‌ها، گیرنده‌ها و پروتئین‌های مختلف متصل شوند. بیومارکرهای حساسیت نقش مهمی در شناسایی زیرجمعیت‌های بسیار حساس به حشره‌کش‌ها دارند. تشخیص مواجهه زودهنگام با حشره کش ها نه تنها به جلوگیری از قرارگرفتن در معرض بیشتر کمک می کند. بلکه فرصت درمان به موقع را نیز فراهم می کند.

آفت کش ها

این سموم در کشاورزی و هم در داخل و هم در اطراف خانه های ما استفاده می شوند. آفتکش ها به عنوان هر ماده شیمیایی مورد استفاده برای از بین بردن حشرات (حشره کش ها)، گیاهان و علف های هرز (علف کش ها)، جوندگان (جونده کش ها) و میکروارگانیسم ها (ضد عفونی کننده ها، باکتری کش ها، قارچ کش ها و جلبک کش ها) تعریف می شوند. 

این سموم بر اساس عملکرد ماده فعال و ارگانیسم هدف مورد نظر طبقه بندی می شوند. آفتکش ها علاوه بر ماده موثره خود، حاوی مواد شیمیایی دیگری نیز هستند که نیازی به دسترسی آسان برای مصرف کنندگان نیست.

ارگانوکلرین ها (DDT، متوکسی کلر، کلردان، آلدرین، دیلدرین، و لیندان) و ارگانوفسفره ها (کلروپیریفوس، دیازینون و پاراتیون) حشره کش های عصبی سمی هستند. که از لحاظ تاریخی به صورت تجاری در کشاورزی استفاده می شدند. 

هر دو دسته از حشرهکش ها به دلیل اثرات سمی در حیوانات و انسان محدود شده اند. این مواد کلرهای آلی محلول در چربی هستند و در محیط زیست تجمع می یابند. اگرچه DDT ارگانوکلرین در سال 1972 توسط EPA ایالات متحده ممنوع شد، استفاده از آن در برخی از نقاط جهان برای کنترل بیماری هایی مانند مالاریا و کشاورزی ادامه دارد. 

حشره کش ها و آفت کش های محلول در آب/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
حشره کش ها و آفت کش های محلول در آب/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

حشره کش های ارگانوفسفره

ارگانوفسفره ها محلول در آب هستند و اثرات عصبی خود را از طریق مهار برگشت ناپذیر استیل کولین استراز اعمال می کنند . کاربرد خانگی اکثر ارگانوفسفره ها به دلیل سمیت در انسان محدود یا ممنوع شده است. پیرتوئیدها ، پیرترین ها و پیپرونیل ها حشره کش هایی هستند که عمدتاً برای استفاده مسکونی به بازار عرضه می شوند. به طور کلی، آنها کمتر سمی هستند، اما اثرات سلامتی گزارش شده است. 

ارگانوفسفره ها دسته ای از آفتکش های حشره کش هستند که با مهار کولین استرازها از جمله استیل کولین استراز و سودوکولین استراز عمل می کنند. این هم مکانیسم اثربخشی آنها به عنوان حشره کش و هم سمیت آنها در انسان است. 

ارگانوفسفره ها محلول در چربی هستند و از راه های پوستی، گوارشی و تنفسی جذب می شوند. این می تواند منجر به رسوب در بافت های چربی شود. که امکان سمیت احتمالی ناشی از قرار گرفتن در معرض سطح پایین حاد و مزمن را فراهم می کند. برخی از ارگانوفسفره‌ها متابولیت‌های فعالی دارند که می‌تواند منجر به سمیت تاخیری شود.

مسمومیت با حشره کش ها و آفت کش ها

متداول ترین حشره کش های مورد استفاده در کشاورزی، ارگانوفسفره ها و کاربامات ها هستند . هر دو مهار کننده آنزیم های کولین استراز هستند: استیل کولین استراز (AChE)، سودوکولین استراز و AChE گلبول قرمز. 

بیشتر مسمومیت های کودکان در نتیجه قرار گرفتن ناخواسته در معرض حشره کش ها در داخل و اطراف خانه یا مزرعه رخ می دهد. سلاح‌های شیمیایی که به عنوان «عوامل عصبی» شناخته می‌شوند نیز ترکیبات ارگانوفسفره‌ای هستند که مکانیسم عمل مشابهی دارند اما قدرت بسیار بیشتری دارند.

پاتوفیزیولوژی

ارگانوفسفره ها و کاربامات ها با اتصال به AChE و مهار آن باعث ایجاد سمیت می شوند و از تخریب استیل کولین (ACh) جلوگیری می کنند و در نتیجه تجمع آن در سیناپس های عصبی ایجاد می شود. در صورت عدم درمان، ارگانوفسفره ها پیوند برگشت ناپذیری با AChE ایجاد می کنند و به طور دائم آنزیم را غیرفعال می کنند. این فرآیند که پیری نامیده می شود ، در یک دوره زمانی متغیر بسته به ویژگی های ارگانوفسفره خاص رخ می دهد. برای بازسازی آنزیم های غیرفعال شده به یک دوره از هفته تا چند ماه نیاز است. در مقابل، کاربامات‌ها پیوند موقتی با آنزیم‌ها ایجاد می‌کنند که معمولاً اجازه فعال شدن مجدد AChE را در عرض 24 ساعت می‌دهند.

تظاهرات بالینی و آزمایشگاهی

تشخیص مسمومیت در درجه اول بر اساس تاریخچه و یافته های معاینه فیزیکی است. سطح فعالیت گلبول های قرمز کولین استراز و سودوکولین استراز را می توان در آزمایشگاه اندازه گیری کرد. این موارد تنها زمانی مفید هستند که با خط پایه شناخته شده بیمار مقایسه شوند. به این ترتیب، این ارزیابی‌ها معمولاً محدود به کارگران مزرعه‌ای است که تحت نظارت شغلی مداوم هستند.

تظاهرات بالینی سمیت ارگانوفسفره و کاربامات مربوط به تجمع ACH در سیناپس های نیکوتینی و موسکارینی محیطی و در CNS است. علائم سمیت کاربامات معمولاً کمتر از علائمی است که با ارگانوفسفره ها مشاهده می شود. علائم رایج مسمومیت ها : اسهال، استفراغ، اشک ریختن، ترشح بزاق، بی اختیاری ادرار . 

نشانه ها و علائم نیکوتینی عبارتند از: ضعف عضلانی، فاسیکولاسیون ، لرزش، هیپوونتیلاسیون (ضعف دیافراگم)، فشار خون بالا، تاکی کاردی، و دیس ریتمی. تظاهرات شدید شامل کما، تشنج، شوک، آریتمی و نارسایی تنفسی است.

قرار گرفتن در معرض حشره کش ها و آفت کش ها/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
قرار گرفتن در معرض حشره کش ها و آفت کش ها/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

قرار گرفتن در معرض حشره کش ها و آفتکش ها

منابع مهم قرار گرفتن در معرض شامل استنشاق مستقیم پس از استفاده و مصرف غذای آلوده است. آفتکش های ارگانوکلرین نیمه عمر طولانی دارند و در مواد غذایی ما تجمع می یابند. منابع متداول DDT ارگانوکلرین شامل گوشت، محصولات لبنی و ماهی است. آلدرین و دیلدرین در ماهی، صدف، محصولات ریشه، محصولات لبنی و گوشت یافت می شوند. گیاهان این مواد شیمیایی را مستقیماً از خاک جذب می کنند. حتی سبزیجات ارگانیک نیز اگر در مناطق آلوده رشد کنند ممکن است حاوی سطوح بالایی باشند. 

سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در زمینه ساخت و تولید حشره کش ها و آفتکش ها عبارتند از:

1 کلرونفتالین ، کلرید نیکل 6 آبه ، متانوئیک اسید یا جوهر مورچه ، ایمیدازول ، پلی اتیلن گلیکول ، پی ای جی ، آمونیوم نیترات ، نفتالین ، پتاسیم فلوراید ، آمونیوم استات ، فنول ، یدید پتاسیم ، کات کبود یا مس (II) سولفات 5 آبه ، تیوسولفات سدیم ۵ آبه ، سدیم تیوسیانات ، پتاسیم پرمنگنات ، هیدروژن پراکسید ، 1-بوتیل آمین  ، سولفات مس (II) خشک ، مونو پتاسیم فسفات ، کلرامین تی ، اگزالیک اسید ، متانول HPLC ، نیکل II نیترات هگزا هیدرات ، کیتوسان ، رودامین بی ، هیدرازین ، سدیم آزید ، دی کلرومتان ، آمونیوم دی کرومات ، ترت آمیل الکل ، آمونیوم پروکسی دی سولفات ، تیواوره ، روتنون ، کلسیم هیدروکسید ، تری اتیل آمین ، نیترات مس تری هیدرات ، وینیل استات ، پلی وینیل الکل ، کلروبنزن ، آنیلین .

فروش مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع کشاورزی

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا