معرف یا شناساگر ph

معرف یا شناساگر ph / فروشگاه اینترنتی مستر آزما

معرف یا شناساگر یا نشانگر pH یک ترکیب شیمیایی هالوکرومیک است که در مقادیر کم به محلول اضافه می شود. بنابراین PH (اسیدیته یا بازی) محلول را می توان به صورت بصری یا طیف سنجی با تغییر در خواص جذب و/یا انتشار تعیین کرد. از این رو یک نشانگر pH یک آشکارساز شیمیایی برای یون های هیدرونیوم (H3O+) یا یون های هیدروژن (H +) در مدل آرنیوس است. به طور معمول، نشانگر باعث ایجاد رنگ می شود. محلول بسته به pH تغییر می کند. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.

 شاخص ها همچنین می توانند تغییر در سایر ویژگی های فیزیکی را نشان دهند. به عنوان مثال، شاخص های بویایی تغییر در بوی خود را نشان می دهد. مقدار pH محلول خنثی 7.0 در 25 درجه سانتیگراد (شرایط استاندارد آزمایشگاهی ) است.

 محلول های با مقدار pH کمتر از 7.0 اسیدی و محلول هایی با مقدار pH بالای 7.0 بازی هستند. از آنجایی که بیشتر ترکیبات آلی طبیعی الکترولیت‌های ضعیفی مانند اسیدهای کربوکسیلیک و آمین‌ها هستند، شاخص‌های pH کاربردهای زیادی در زیست‌شناسی و شیمی تجزیه پیدا می‌کنند. علاوه بر این، شاخص‌های pH یکی از سه نوع اصلی ترکیبات شاخص مورد استفاده در تجزیه و تحلیل شیمیایی را تشکیل می‌دهند. برای تجزیه و تحلیل کمی کاتیون‌های فلزی، استفاده از شاخص‌های کمپلکس سنجی ترجیح داده می‌شود.

کاربردهای معرف یا شناساگر ph

شاخص های معرف یا شناساگر pH اغلب در تیتراسیون در شیمی تجزیه و زیست شناسی برای تعیین میزان یک واکنش شیمیایی استفاده می شود. به دلیل انتخاب ذهنی (تعیین) رنگ، شاخص‌های pH مستعد قرائت‌های نادقیق هستند. برای کاربردهایی که نیاز به اندازه گیری دقیق pH دارند، اغلب از PH متر استفاده می شود. گاهی اوقات، ترکیبی از شاخص های مختلف برای دستیابی به چندین تغییر رنگ صاف در طیف گسترده ای از مقادیر pH استفاده می شود. این اندیکاتورهای تجاری (مثلاً اندیکاتور جهانی و کاغذهای Hydrion) در مواقعی استفاده می شوند که فقط دانش نسبی از pH لازم باشد. برای تیتراسیون، تفاوت بین نقطه پایانی واقعی و نقطه پایانی مشخص شده، خطای نشانگر نامیده می شود. 

در جدول زیر چندین شاخص رایج pH آزمایشگاهی آورده شده است. اندیکاتورها معمولاً رنگ های میانی را در مقادیر pH در محدوده انتقال فهرست شده نشان می دهند. به عنوان مثال، قرمز فنل دارای رنگ نارنجی بین pH 6.8 و pH 8.4 است. محدوده انتقال ممکن است بسته به غلظت نشانگر در محلول و دمایی که در آن استفاده می شود کمی تغییر کند. شکل سمت راست نشانگرهایی را با محدوده عملکرد و تغییرات رنگ آنها نشان می دهد.

جدول شناساگر یا معرف ph

شاخصرنگ pH پایین
پایان پایین انتقال
انتقال
بالا پایان
رنگ pH بالا
نفتول فتالئینقرمز کم رنگ7.38.7آبی مایل به سبز
متیلن بلوبی رنگ5.09.0آبی تیره
متیل قرمزقرمز4.46.2رنگ زرد
متیل زردقرمز2.94.0رنگ زرد
متیل بنفشرنگ بنفش4.85.4سبز
متیل اورنجقرمز3.14.4رنگ زرد
کرزولفتالئینبی رنگ8.29.8رنگ بنفش
کرزول قرمزرنگ زرد7.28.8بنفش مایل به قرمز
کارمین نیلآبی11.413.0رنگ زرد
قرمز کنگوآبی-بنفش3.05.0قرمز
قرمز خنثیقرمز6.88.0رنگ زرد
فنل قرمزرنگ زرد6.48.0قرمز
فنل فتالئین (نخستین انتقال)بی رنگ8.310.0بنفش صورتی
فنل فتالئین (انتقال دوم)بنفش صورتی12.013.0بی رنگ
تیمولفتالئینبی رنگ9.310.5آبی
تیمول آبی ( اولین انتقال )قرمز1.22.8رنگ زرد
تیمول آبی ( انتقال دوم )رنگ زرد8.09.6آبی
بروموکرزول سبزرنگ زرد3.85.4آبی
بروموکرزول بنفشرنگ زرد5.26.8رنگ بنفش
بروموفنول آبیرنگ زرد3.04.6آبی
بروموتیمول آبیرنگ زرد6.07.6آبی
آلیزارین زرد آررنگ زرد10.212.0قرمز
آزولیتمین (لیتلموس)قرمز4.58.3آبی
جدول شناساگر/نشانگر ph / مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

جدول نشانگر/شناساگر جهانی

محدوده pHشرحرنگ
1-3اسید قویقرمز
3-6اسید ضعیفنارنجی/زرد
7خنثیسبز
8 – 11قلیایی ضعیفآبی
11-14قلیایی قویبنفش/نیلی
جدول نشانگر/شناساگر جهانی ph /مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

نشانگر های طبیعی ph

بسیاری از گیاهان یا اجزای گیاه حاوی مواد شیمیایی از خانواده ترکیبات آنتوسیانین رنگی طبیعی هستند. آنها در محلولهای اسیدی قرمز و در بازیهای آبی هستند. آنتوسیانین ها را می توان با آب یا سایر حلال ها از بسیاری از گیاهان رنگی و قسمت های گیاه، از جمله از برگ ها(کلم قرمز) استخراج کرد. گل ها (شمعدانی،خشخاش یا گلبرگ های رز)؛ انواع توت ها (زغال اخته،توت سیاه)؛ و ساقه (ریواس). استخراج آنتوسیانین ها از گیاهان خانگی، به ویژه کلم قرمز ، برای تشکیل یک شاخص pH خام، یک نمایش شیمی مقدماتی محبوب است.

گل‌های هیدرانی ماکروفیلا بسته به اسیدیته خاک می‌توانند تغییر رنگ دهند. در خاک های اسیدی، واکنش های شیمیایی در خاک رخ می دهد که آلومینیوم را در دسترس این گیاهان قرار می دهد و گل ها را آبی می کند. در خاک های قلیایی، این واکنش ها نمی تواند رخ دهد و بنابراین آلومینیوم توسط گیاه جذب نمی شود. در نتیجه گلها صورتی باقی می مانند.

یکی دیگر از شاخص های مفید pH طبیعی، ادویه زردچوبه است. هنگامی که در معرض اسیدها قرار می گیرد زرد و در حضور قلیا به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز در می آید.

شاخصرنگ pH پایینرنگ با pH بالا
گل های ادریسیآبیصورتی تا بنفش
آنتوسیانین هاقرمزآبی
تورنسلقرمزآبی
زردچوبهرنگ زردقهوه ای مایل به قرمز
جدول نشانگرهای طبیعی/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

فروش مواد شیمیایی و شیشه آلات آزمایشگاهی

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 19 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا