خشکی پوست در پاییز و زمستان

مراقبت از پوست در پاییز و زمستان

با سرد شدن هوای بیرون و شروع گرما در داخل خانه یا محیط کار ممکن است متوجه پوسته پوسته شدن پوست خود شوید. حتی ممکن است کمی خارش داشته باشید. در فصل پاییز و زمستان خشکی پوست بسیار رواج دارد. مراقبت، پیشگیری و درمان خشکی پوست بسیار مهم است. اگر پوست شما به اندازه کافی خشک شود، ممکن است به اگزما مبتلا شوید. درمان آن از بروز خارش، اگزما و پسوریازیس و احتمالاً عفونت های پوستی جلوگیری می کند. علاوه بر اینکه اگزما ناراحت کننده است، می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر منفی بگذارد.میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. (معایب و فواید شامپو بدون سولفات ، کرم های حاوی هیدروکینون و …)

وظیفه اصلی پوست شما این است که «دنیای درون را در داخل و دنیای بیرون را بیرون نگه دارد.» بیرونی ترین لایه پوست که از ترکیبات چربی تشکیل شده است به جلوگیری از ورود میکروب ها و سموم به بدن و خروج هیدراتاسیون از بدن کمک می کند. هنگامی که دما کاهش می یابد، هوا خشک تر می شود و رطوبت از سد لیپیدی پوست خارج می شود. با هیدراتاسیون کمتر، گردش سلول های پوست مختل می شود و آنها شروع به جمع شدن می کنند. در این شرایط افراد می توانند آن را به صورت پوست خشک یا پوسته پوسته تجربه کنند.

برای حفظ سلامت و راحتی پوست خود در طول پاییز و زمستان، شروع یک روتین زود هنگام در پیش بینی ماه های سردتر ممکن است به جلوگیری از بروز برخی تغییرات کمک کند. یا حداقل آنها را کاهش دهید.

خشکی پوست در پاییز و زمستان
خشکی پوست در پاییز و زمستان/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

علتهای خشکی پوست در پاییز و زمستان

  • افت دما و رطوبت در بیرون، باعث سرد و خشک شدن هوا می شود که در نتیجه رطوبت روی پوست تبخیر و خشک می شود.
  • گرم کردن خانه با استفاده از شومینه، بخاری و گرمایش مرکزی باعث کاهش رطوبت داخل می شود.
  • حمام یا دوش آب گرم بیش از حد طولانی، چربی طبیعی پوست شما را از بین می برد و باعث می شود که رطوبت آن سریعتر از بین برود. شنا کردن در یک استخر با کلر فراوان هم می تواند همین تاثیر را داشته باشد.
  • شوینده‌ها و صابون‌های خشن، مانند بسیاری از شامپوهای رایج، برای از بین بردن چربی، از جمله روغن‌های طبیعی پوست، طراحی شده‌اند که منجر به خشکی می‌شود.

علائم خشکی پوست

  • پوست خشن به نظر می رسد و احساس می شود.
  • احساس سفت شدن پوست به خصوص بعد از شنا، حمام کردن یا دوش گرفتن.
  • لایه برداری، پوسته پوسته شدن خفیف یا حتی شدید.
  • خارش.
  • پوست خاکستری.
  • سرخی.
  • ترک های کوچک یا خطوط ریز.
  • ترک های عمیقی که ممکن است خونریزی کنند.

عوارض خشکی پوست

پوست خشک یا ترک خورده معمولا بی ضرر است، اما در برخی موارد، عدم توجه به آن ممکن است منجر به اگزما (درماتیت آتوپیک) یا عفونت شود. اگر مستعد ابتلا به اگزما هستید، پوست کم آب ممکن است باعث این بیماری شود و باعث التهاب، ترک خوردن و قرمزی شود. علاوه بر این، باکتری ها می توانند وارد ترک های پوست شده و منجر به عفونت شوند. اگر مکانیسم های محافظتی طبیعی پوست شما به شدت آسیب ببیند، احتمال بروز این عوارض بیشتر است. به عنوان مثال، شقاق یا ترک های عمیق ممکن است روی پوست به شدت خشک ایجاد شود و اگر این شکاف ها باز شوند و خونریزی کنند، باکتری ها می توانند وارد شوند.

مراقبت و درمان و پیشگیری از خشکی پوست

درمان و پیشگیری از خشکی پوست در زمستان-فروشگاه مسترآزما
درمان و پیشگیری از خشکی پوست در زمستان/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
راه های آسانی برای آماده سازی و مقابله با خشکی پوست در زمستان امسال وجود دارد.

1. خانه خود را برای مراقبت از پوست زمستانی خوب آماده کنید

استفاده از مرطوب کننده می تواند سطح رطوبت هوا را افزایش دهد که می تواند محیطی را ایجاد کند که در آن پوست شما هیدراته بماند. رطوبت سازها یک غبار ریز به اتاق شما ساطع می کنند تا رطوبت مطلوبی بین 40 تا 60 درصد بدست آورند. رطوبت ساز را در اتاقی که بیشترین زمان را در آن سپری می کنید قرار دهید، که برای اکثر افراد اتاق خواب است. بسیاری از افراد ممکن است به دلیل بیماری همه گیر یا صرفاً به این دلیل که ترجیح می دهند در زمستان در خانه بمانند، زمان بیشتری را در خانه سپری کنند. هر دلیلی که دارید، علاوه بر افزودن محصولات مراقبت از پوست برای مرطوب نگه داشتن پوست، یک مرطوب کننده به خانه خود اضافه کنید. با توجه به اینکه ممکن است دنج نگه داشتن آن وسوسه انگیز باشد، پیشنهاد می شود برای حفظ سطح بهینه رطوبت در خانه، ترموستات خود را روی حرارت کم یا متوسط ​​قرار دهید. با رطوبت بیشتر در هوا، کمتر در معرض خطر ابتلا به پوست بسیار خشک و ترک خورده هستید.

2. رژیم غذایی را حفظ کنید که پوستی سالم و هیدراته را افزایش دهد

سلامت پوست شما به طور مستقیم با سلامت روده شما مرتبط است. بنابراین حفظ رژیم غذایی که از سلامت پوست حمایت می کند بسیار مهم است. در زیر برخی از بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامت پوست آورده شده است:
  • ماهی‌های چرب مانند سالمون: اسیدهای چرب امگا 3، روی، ویتامین E و پروتئین با کیفیت بالا پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد و به کاهش التهاب کمک می‌کند.
  • آووکادو: منبع خوبی از ویتامین‌های E و C و چربی‌های مفید است که همگی باعث سلامت پوست می‌شوند. آنها همچنین دارای ترکیباتی هستند که به جلوگیری از آسیب خورشید کمک می کند.
  • بادام: سرشار از پروتئین، سلنیوم، ویتامین E، چربی‌های ضروری و روی است.
  • دانه آفتابگردان: سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین E است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی محافظ بر روی پوست است.
  • سیب زمینی: حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن، یک ضد آفتاب طبیعی.
  • فلفل دلمه ای: منبع عالی ویتامین C و بتاکاروتن است که هر دو دارای اثرات آنتی اکسیدانی محافظتی بر روی پوست هستند. ویتامین C به ایجاد کلاژن، پروتئین ساختاری که پوست شما را تقویت می کند، کمک می کند.

3. مقدار زیادی آب بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی آب تأثیر مثبت و روی سلامت پوست و سلامت کلی شما دارد. اطمینان از نوشیدن آب زیاد، طبیعی ترین راه برای اطمینان از سلامت و درخشندگی پوست شما است. با نوشیدن آب زیاد، متوجه خواهید شد:
  • شما را شاداب نگه می دارد، هیدراته می کند و به الاستیک پوست شما کمک می کند.
  • این به تعادل سطح pH پوست شما کمک می کند و آن را سالم نگه می دارد.
  • این سموم را از بدن شما دفع می کند که در غیر این صورت ممکن است باعث مشکلات سلامت پوست مانند آکنه شود.
  • به سفت شدن پوست افتاده کمک می کند.
برای بیشتر بزرگسالان، حدود هشت لیوان آب در روز باید برای هیدراته ماندن کافی باشد. سعی کنید مصرف نوشیدنی های کافئین دار و الکلی خود را محدود کنید، زیرا می توانند اثرات ادرار آور داشته باشند که ممکن است پوست شما را کم آب کند و آن را بیشتر در معرض خشکی و ترک خوردن قرار دهد.  

4. پوست خود را لایه برداری کنید

لایه برداری برای مراقبت از پوست ضروری است و عدم انجام آن بدون توجه به مقدار کرم یا سرم که استفاده می کنید منجر به خشکی پوست می شود. آسیب های تابستانی ناشی از نور خورشید، آب شور و کلر را از بین ببرید. از لایه بردارهای مبتنی بر روغن نه تنها برای جوانسازی پوست، بلکه برای آبرسانی نیز استفاده کنید. برای بهترین نتیجه، بیش از دو بار در هفته لایه برداری نکنید. برای لایه برداری سبک، از یک اسکراب ملایم با اسید لاکتیک یا گلیکولیک ملایم استفاده کنید. اگر پوست شما به شدت خشک است، یک لایه بردار را با یک گزینه ملایم تر مانند یک دستمال مرطوب تعویض کنید. علاوه بر این، استفاده از محصولات پوستی ضد چین و چروک را محدود کنید که به عنوان لایه بردار دو چندان می شوند زیرا ممکن است خشکی پوست را بدتر کنند. مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌ها روی پوست لایه‌برداری شده مؤثرتر هستند، زیرا راحت‌تر به لایه‌های پوست نفوذ می‌کنند.

5. از سرم آنتی اکسیدان استفاده کنید

سرم ها از معدود محصولات مراقبت از پوست هستند که در تمام طول سال مفید هستند. می توانید در طول سال از سرم آنتی اکسیدانی استفاده کنید به شرطی که الکل نداشته باشد. صرف نظر از آب و هوا، استرس‌های اکسیداتیو رادیکال آزاد به پوست حمله می‌کنند و باعث ایجاد خطوط ریز زودرس، تجزیه کلاژن و لکه‌های خورشیدی می‌شوند. شما می توانید با استفاده از فرمول ویتامین C قبل از استفاده از محصولات مراقبت از پوست سنگین تر در صبح، آسیب ناشی از استرس های اکسیداتیو رادیکال آزاد را کاهش دهید. همچنین به یاد داشته باشید که هر روز حتی زمانی که هوا سرد یا ابری است، پوست خود را با کرم ضد آفتاب SPF 30 بپوشانید.

6. از کرم مرطوب کننده صورت و پاک کننده های ملایم استفاده کنید

کرم مرطوب‌کننده صورت یکی از حیاتی‌ترین گام‌ها برای پیشگیری و مقابله با پوست خشک و ترک‌خورده است، اما یکی از نادیده‌گرفته‌ترین اقدامات است. به جای لوسیون ها، کرم های حاوی هیالورونیک اسید و سرامیدها را انتخاب کنید. این محصولات به جلوگیری از شکسته شدن سد پوستی در زمستان کمک می کنند. از شستشوی صورت که حاوی موادی مانند مواد افزودنی و عطرها هستند که خاصیت خشک کنندگی دارند، خودداری کنید. در عوض، از شوینده های صورت حاوی بلغور جو دوسر یا بابونه فرموله شده استفاده کنید. به سراغ پاک کننده های ملایم بروید که روغن های طبیعی را از پوست شما پاک نمی کنند.

7. یک روتین و روال منظم مراقبت از پوست در زمستان ایجاد کنید

یک روتین مراقبت از پوست مخصوص زمستان ایجاد کنید. علاوه بر مرطوب‌کننده و سرم صورت، کرم ملایمی مانند درمان آووکادو را روی پلک‌ها و زیر چشم‌ها بمالید. دوش‌های طولانی و داغ می‌توانند در شب‌های سرد زمستانی احساس خوبی داشته باشند. اما این دوش‌ها نباید بخشی منظم از روتین مراقبت از پوست زمستانی شما باشند. در نظر داشته باشید که بیش از چند دقیقه با دوش آب گرم به جای آب داغ آبکشی نکنید، که می تواند بیش از حد پوست را کم آب کند. شست‌شوی‌های خشن بدن و صابون‌های تحریک‌کننده را با پاک‌کننده‌های کرمی تعویض کنید. از چیزی با سرامید، لانولین و روغن استفاده کنید تا به پوست شما کمک کند رطوبت را در طول شب حفظ کند. بلافاصله پس از خروج از حمام از مرطوب کننده غلیظ استفاده کنید. در نهایت، از یک مرطوب کننده سنگین روی لب و دست ها، به خصوص کوتیکول ها استفاده کنید. اگر احساس می کنید پوست شما بیش از حد خشک است، هفته ای یک بار قبل از رفتن به رختخواب از ماسک مرطوب کننده استفاده کنید و حتما از محصولات حاوی خاک رس یا زغال سنگ خودداری کنید.

نتیجه گیری

مراقبت از پوست در زمستان/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
مراقبت از پوست در زمستان/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
پوست خشک و ترک خورده در زمستان ناخوشایند است، احساس ناراحتی می کند و در برخی موارد ممکن است منجر به مشکلات پوستی بیشتر شود. به خاطر داشته باشید که پیروی از هر یک از نکات این مقاله به حفظ رطوبت پوست شما کمک می کند. اما استفاده از همه آنها در یک سبک زندگی و روتین پوستی سالم در جلوگیری از خشک شدن بیش از حد پوست در فصل سرد بسیار موفق تر خواهد بود.

و دست‌هایتان را فراموش نکنید. وقتی بیرون هستید دستکش بپوشید و بعد از شستن حتماً آن را مرطوب کنید. اگر روزی چند بار دست‌هایتان را بشویید و از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید، دست‌هایتان را تحریک می‌کنید و قرمز، خشک و پوسته پوسته می‌شوند. شستن مکرر دست ها می تواند به سد چربی آسیب برساند و ورود عوامل بیماری زا به بدن را آسان تر کند.بعد از هر بار شستشوی دستها حتما از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

فروش مواد شیمیایی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck, سیگما Sigma Aldrich میباشد. برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید. در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا