لاغری با رژیم کتوژنیک

لاغری با رژیم کتوژنیک / فروشگاه اینترنتی مستر آزما

رژیم کتوژنیک یا “کتو” یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات و غنی از چربی است. که قرن ها برای درمان بیماری های خاص مورد استفاده قرار گرفته است. در قرن نوزدهم رژیم کتوژنیک معمولاً برای کمک به کنترل دیابت استفاده می شد. در سال 1920 به عنوان یک درمان موثر برای صرع در کودکانی که دارو در آنها بی اثر بود معرفی شد. رژیم کتوژنیک همچنین در محیط های تحت نظارت دقیق برای سرطان، دیابت، سندرم تخمدان پلی کیستیک و بیماری آلزایمر آزمایش شده و مورد استفاده قرار گرفته است. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. برای لاغر شدن در چه ساعت هایی باید غذا خورد؟ ، چربی اشباع شده و غیر اشباع ، غذاهای سرشار از منیزیم ، کمبود منیزیم در بدن ، 6 نشانه کمبود آهن در بدن ، علائم پوکی استخوان ، میگرن و علائم و درمان آن و …

رژیم کتوژنیک چیست؟/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
رژیم کتوژنیک چیست؟/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

با این حال، این رژیم غذایی به عنوان یک استراتژی بالقوه کاهش وزن به دلیل شوق رژیم غذایی کم کربوهیدرات، که در دهه 1970 با رژیم اتکینز (رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پروتئین بالا، که یک موفقیت تجاری بود، شروع شد، توجه قابل توجهی را به خود جلب کرد. و رژیم های کم کربوهیدرات را به سطح جدیدی متداول کرد). امروزه دیگر رژیم‌های کم کربوهیدرات از جمله رژیم‌های پالئو، ساوت بیچ و دوکان همگی سرشار از پروتئین هستند، اما چربی متوسطی دارند. در مقابل، رژیم کتوژنیک به دلیل محتوای فوق‌العاده چربی بالا، معمولاً بین 70 تا 80 درصد، متمایز است، اگرچه فقط با مصرف متوسط ​​پروتئین.

رژیم غذایی کتوژنیک در بدن چگونه کار میکند؟

فرضیه رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن این است که اگر بدن را از گلوکز محروم کنید. منبع اصلی انرژی برای تمام سلول های بدن که با خوردن غذاهای کربوهیدراتی به دست می آید. یک سوخت جایگزین به نام کتون از چربی ذخیره شده تولید می شود. بنابراین، اصطلاح “کتو” – ژنیک). مغز بیشترین میزان گلوکز را در یک ذخیره ثابت، حدود 120 گرم در روز، می خواهد، زیرا نمی تواند گلوکز را ذخیره کند. 

در طول روزه داری یا زمانی که کربوهیدرات بسیار کمی خورده می شود، بدن ابتدا گلوکز ذخیره شده را از کبد بیرون می کشد و به طور موقت ماهیچه ها را تجزیه می کند تا گلوکز آزاد شود. اگر این به مدت 3-4 روز ادامه یابد و گلوکز ذخیره شده به طور کامل تخلیه شود. سطح هورمونی به نام انسولین در خون کاهش می یابد و بدن شروع به استفاده از چربی به عنوان سوخت اولیه خود می کند. کبد از چربی اجسام کتون تولید می کند که در غیاب گلوکز می توان از آن استفاده کرد.

حالت کتوز چیست؟

هنگامی که اجسام کتون در خون جمع می شوند، به این حالت کتوز می گویند. افراد سالم به طور طبیعی کتوز خفیف را در طول دوره های روزه داری (مثلاً خواب شبانه) و ورزش بسیار شدید تجربه می کنند. طرفداران رژیم کتوژنیک بیان می کنند که اگر رژیم غذایی به دقت رعایت شود، سطح کتون ها در خون نباید به سطح مضری برسد (که به عنوان “کتواسیدوز” شناخته می شود) زیرا مغز از کتون ها برای سوخت استفاده می کند و افراد سالم معمولاً انسولین کافی برای جلوگیری از آن تولید می کنند. کتون های بیش از حد از تشکیل اینکه چقدر زود کتوز اتفاق می افتد و تعداد اجسام کتونی که در خون انباشته می شوند از فردی به فرد دیگر متغیر است و به عواملی مانند درصد چربی بدن و میزان متابولیسم استراحت بستگی دارد. 

کتواسیدوز چیست؟

اجسام کتون بیش از حد می تواند سطح سمی خطرناکی از اسید در خون تولید کند که کتواسیدوز نامیده می شود. در طی کتواسیدوز، کلیه ها شروع به دفع اجسام کتون به همراه آب بدن از طریق ادرار می کنند که باعث کاهش وزن مرتبط با مایعات می شود. کتواسیدوز اغلب در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 رخ می دهد، زیرا آنها انسولین تولید نمی کنند، هورمونی که از تولید بیش از حد کتون ها جلوگیری می کند. با این حال، در چند مورد نادر، کتواسیدوز در افراد غیر دیابتی به دنبال یک رژیم غذایی طولانی مدت با کربوهیدرات کم گزارش شده است.

مواد غذایی در رژیم کتوژنیک

مواد غذایی در رژیم کتوژنیک/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
مواد غذایی در رژیم کتوژنیک/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

یک رژیم کتوژنیک “استاندارد” با نسبت خاصی از درشت مغذی ها ( کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، چربی ها) وجود ندارد.). رژیم کتوژنیک معمولاً مصرف کل کربوهیدرات را به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می دهد. کمتر از مقدار موجود در یک نان شیرینی معمولی متوسط ​​- و می تواند تا 20 گرم در روز باشد. 

به طور کلی، منابع کتوژنیک محبوب به طور متوسط ​​​​70-80٪ چربی از کل کالری روزانه، 5-10٪ کربوهیدرات و 10-20٪ پروتئین را پیشنهاد می کنند. برای یک رژیم غذایی 2000 کالری، این مقدار حدود 165 گرم چربی، 40 گرم کربوهیدرات و 75 گرم پروتئین است. مقدار پروتئین در رژیم کتوژنیک در مقایسه با سایر رژیم‌های کم کربوهیدرات با پروتئین بالا در حد متوسط ​​است. زیرا خوردن بیش از حد پروتئین می‌تواند از کتوز جلوگیری کند. 

اسیدهای آمینه موجود در پروتئین را می توان به گلوکز تبدیل کرد، بنابراین یک رژیم کتوژنیک پروتئین کافی برای حفظ توده بدون چربی بدن از جمله عضلات را مشخص می کند، اما همچنان باعث کتوز می شود.

نسخه های زیادی از رژیم های کتوژنیک وجود دارد، اما همه غذاهای غنی از کربوهیدرات را ممنوع می کنند. برخی از این غذاها ممکن است واضح باشند: نشاسته از غلات تصفیه شده و غلات کامل مانند نان، غلات، پاستا، برنج و کلوچه. سیب زمینی، ذرت و سایر سبزیجات نشاسته ای؛ و آب میوه ها برخی که ممکن است چندان واضح نباشند لوبیا ، حبوبات و بیشتر میوه ها هستند. اکثر برنامههای کتوژنیک به غذاهای حاوی چربی اشباع بالا مانند: تکه های چرب گوشت، گوشتهای فرآوریشده، گوشت خوک و کره. و همچنین منابع چربی های غیراشباع مانند آجیل، دانه ها، آووکادو، روغن های گیاهی و ماهی های چرب اجازه می دهند. 

نمونه رژیم غذایی کتوژنیک برای یک هفته

نمونه رژیم غذایی کتوژنیک برای یک هفته/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
نمونه رژیم غذایی کتوژنیک برای یک هفته/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

شنبه

  • صبحانه: یک لیوان بولت بروف کافی؛
  • ناهار: یک سیخ جوجه کباب + 4فنجان سالاد؛
  • شام: کوکوسبزی + 2 فنجان سالاد.

یکشنبه

  • صبحانه: 2 عدد تخم مرغ + 1 قاشق مرباخورری کره + 1 عدد گوجه + 1 لیوان چای سبز؛
  • ناهار: 200 گرم برگر کتویی رول‌شده در کاهو + 2 فنجان سالاد؛
  • شام: سالاد مکزیکی + 10 عدد زیتون.

دوشنبه

  • صبحانه: یک لیوان بولت بروف کافی
  • ناهار: خوراک گوشت + 4 فنجان سالاد؛
  • شام: میزراقاسمی 1 لیوان + 2 لیوان سالاد.

سه شنبه

  • صبحانه: پنیر ماسکارپونه 2 قاشق + 1 عدد گوجه + 1 عدد خیار + 1 فنجان چای سبز؛
  • ناهار: 1 عدد ماهی سرخ‌شده + 2 فنجان سالاد؛
  • شام: سوپ اسفناج 1 لیوان + 2 فنجان سالاد.

چهارشنبه

  • صبحانه: املت قارچ + 1 فنجان چای سبز؛
  • ناهار: ران مرغ گریل‌شده به همراه سبزیجات + 2 فنجان سالاد؛
  • شام: سالاد سزار 4 فنجان.

پنج شنبه

  • صبحانه: نرگسی + 1 عدد گوجه + 1 فنجان چای سبز؛
  • ناهار: خورشت کرفس 1 بشقاب + 2 فنجان سالاد؛
  • شام: قارچ شکم پر 10 عدد + 2 فنجان سالاد.

جمعه

  • صبحانه: یک لیوان بولت بروف کافی؛
  • ناهار: یک سیخ کباب برگ + 4 فنجان سالاد؛
  • شام: کوکو کدو سبز 3 عدد + 2 فنجان سالاد.

هشدارها و عوارض

برخی از عوارض جانبی منفی رژیم کتوژنیک برای طولانی مدت عبارتند از

افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه و پوکی استخوان، و افزایش سطح اسید اوریک خون (یک عامل خطر برای نقرس). اگر انواع غذاهای توصیهشده در رژیم کتوژنیک گنجانده نشود. ممکن است کمبود مواد مغذی ایجاد شود. مهم است که صرفاً روی خوردن غذاهای پرچرب تمرکز نکنید. بلکه باید روزانه انواع گوشت، ماهی، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و دانه‌های مجاز را برای اطمینان از دریافت کافی فیبر، ویتامین B و مواد معدنی (آهن، منیزیم، روی). مواد مغذی که معمولاً در غذاهایی مانند غلات کامل یافت می‌شوند که از رژیم غذایی محدود می‌شوند.

افرادی که از دیابت رنج می برند و انسولین یا داروهای خوراکی کاهش دهنده قند خون مصرف می کنند، در صورتی که داروها قبل از شروع این رژیم به درستی تنظیم نشده باشند، دچار هیپوگلیسمی شدید می شوند. رژیم کتوژنیک در بیماران مبتلا به پانکراتیت، نارسایی کبد، اختلالات متابولیسم چربی، کمبود اولیه کارنیتین، کمبود کارنیتین پالمیتویل ترانسفراز، کمبود کارنیتین ترانسلوکاز، پورفیریا یا کمبود پیروات کیناز ممنوع است. افرادی که رژیم کتوژنیک دارند به ندرت ممکن است تست الکل تنفسی مثبت کاذب داشته باشند. به دلیل کتونمی، استون در بدن گاهی اوقات می تواند توسط الکل دهیدروژناز کبدی به ایزوپروپانول کاهش یابد که می تواند نتیجه آزمایش تنفسی الکل را کاذب مثبت کند. 

فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا