چربی اشباع شده و غیر اشباع

چربی اشباع شده و غیر اشباع

ما اغلب می شنویم که چربی اشباع شده ناسالم است و ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. با این حال، همه با این موافق نیستند. برای دهه‌ها، محققان گفته‌اند که چربی اشباع شده در رژیم غذایی افراد می‌تواند آسیب‌های احتمالی ایجاد کند. توصیه ها معمولاً به رژیم غذایی “کم چرب” به عنوان بهترین راه برای کاهش خطر بیماری قلبی و سایر بیماری های قلبی عروقی (CVDs) اشاره کرده اند. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. میگرن و علائم آن ، کبودی بدن ، برای لاغر شدن در چه ساعت هایی باید غذا خورد؟ ، لاغری با رژیم کتوژنیک ، سندرم PMS یا سندرم پیش از قاعدگی ، سیستم ایمنی (دفاعی) بدن چگونه کار میکند ، دوپامین چیست؟ ، ۱۰ روش طبیعی بالابردن سطح دوپامین مغز ، تاثیر استرس در مغز زنان و مردان ، فواید بادکش درمانی و …

با این حال، محققان دیگر اکنون استدلال می کنند که چربی های اشباع ممکن است ذاتاً مضر نباشند. و می توانند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی ارتقاء دهنده سلامتی گنجانده شوند. همچنین تاکید بر جایگزینی چربی های اشباع شده با نسخه های غیراشباع برای سلامت قلب بهتر است.

در همان زمان، در حالی که مصرف‌کنندگان از چربی‌های رژیمی دوری می‌کردند، در 40 سال گذشته در CVD و چاقی نیز افزایش یافت. تصور می شود که حرکت به سمت غذاهای فرآوری شده – و نسخه های کمتر کامل و مغذی – مقصر چنین پیامدهای سلامتی است.

بر اساس چندین دهه توصیه متناقض، ممکن است به درستی گیج شوید. در اینجا، ما توضیح می دهیم که چربی اشباع چیست و آخرین یافته های تحقیقات تغذیه را برای روشن کردن این موضوع مرور می کنیم.

انواع چربی ها

در کنار کربوهیدرات ها و پروتئین، چربی یک درشت مغذی مهم است که نقش اساسی در بسیاری از جنبه های سلامت انسان ایفا می کند.

سه دسته اصلی از چربی ها وجود دارد که همه چربی ها از مولکول های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده اند.

  • چربی های اشباع شده
  • چربی های غیر اشباع
  • چربی های ترانس 

چربی های اشباع شده با مولکول های هیدروژن اشباع شده اند و فقط دارای پیوندهای منفرد بین مولکول های کربن هستند. از سوی دیگر، چربی غیر اشباع حداقل یک پیوند دوگانه بین مولکول های کربن دارند.

این اشباع مولکول‌های هیدروژن باعث می‌شود که چربی‌های اشباع در دمای اتاق جامد باشند. برخلاف چربی‌های غیراشباع، مانند روغن زیتون، که تمایل دارند در دمای اتاق مایع باشند.

به خاطر داشته باشید که انواع مختلفی از چربی های اشباع شده بسته به طول زنجیره کربنی آنها وجود دارد. از جمله اسیدهای چرب کوتاه، بلند، متوسط ​​و بسیار بلند که همه آنها اثرات متفاوتی بر سلامتی دارند.

این گروه از چربی ها عمدتاً در محصولات حیوانی و روغن های استوایی یافت می شوند. این شامل:

  • شیر
  • پنیر
  • کره
  • گوشت هایی مانند گوشت خوک، گوشت گاو، بره و مرغ
  • روغن نارگیل

چربی های اشباع شده

متخصصان مراقبت های بهداشتی و محققان اغلب از چربی های اشباع شده به عنوان چربی های “بد” یاد می کنند. و آنها را با چربی ترانس گروه بندی می کنند. نوعی چربی که باعث ایجاد مشکلات سلامتی می شود.

سازمان‌های بهداشتی در سراسر جهان توصیه می‌کنند. که مصرف چربی‌های اشباع شده را به حداقل برسانند. و آن را با گزینه‌های غذایی غنی از مواد مغذی جایگزین کنند. تا به کاهش خطر بیماری قلبی و ارتقای سلامت کلی کمک کنند.

علی‌رغم این توصیه‌ها، نرخ بیماری‌های قلبی و همچنین چاقی و بیماری‌های مرتبط مانند دیابت نوع 2 به طور پیوسته افزایش یافته است. به جای سرزنش چربی های اشباشده. برخی کارشناسان بر این باورند که خوردن بیش از حد غذاهای ساده غنی از کربوهیدرات و فرآوری شده ممکن است نقش داشته باشد.

به علاوه، تعدادی از مطالعات، از جمله بررسی‌های بزرگ، با توصیه‌های اجتناب از چربی‌های اشباع‌شده و در عوض مصرف چربی‌های چند غیراشباع در تناقض هستند. چنین چربی هایی در روغن های گیاهی مانند روغن سویا و آفتابگردان رایج هستند . با این حال، چنین راهنمایی به طور قابل درک منجر به سردرگمی مصرف کننده شده است.

چربی های اشباع شده در محصولات حیوانی و روغن های استوایی یافت می شوند. اینکه آیا این چربی‌ها خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهند یا خیر، مدت‌ها موضوع بحث‌برانگیزی بوده است، با نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که غذاهای فوق فرآوری‌شده، غنی از کربوهیدرات و شیرین ممکن است خطرات بیشتری داشته باشند.

تاثیر چربی های اشباع بر سلامتی 

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که تنها 5 تا 6 درصد از کالری روزانه شما از چربی اشباع شده باشد.

یکی از دلایل اصلی توصیه به حداقل نگه داشتن مصرف چربی اشباع این واقعیت است. که مصرف چربی اشباع ممکن است برخی از عوامل خطر بیماری قلبی از جمله LDL (کلسترول بد) را افزایش دهد .

با این حال، این موضوع پاسخ و راهنمایی روشنی ندارد. اگرچه واضح است که چربی اشباع ممکن است برخی از عوامل خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. اما هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه چربی اشباع به تنهایی مقصر باشد وجود ندارد.

چربی اشباع شده یا چربی بد / مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
چربی اشباع شده یا چربی بد / مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

تاثیر چربی های اشباع بر سلامت قلب

مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف چربی های اشباع شده عوامل خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. از جمله کلسترول LDL (بد) و آپولیپوپروتئین B (ApoB). LDL کلسترول را در بدن انتقال می دهد. هر چه تعداد ذرات LDL بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی بیشتر است.

ApoB یک پروتئین و جزء اصلی LDL است. این یک پیش بینی کننده قوی برای خطر بیماری قلبی در نظر گرفته می شود.

مصرف چربی های اشباع هر دوی این عوامل خطر و همچنین نسبت LDL (بد) به HDL (خوب) را افزایش می دهد. که یکی دیگر از عوامل خطر بیماری قلبی است.

HDL محافظ قلب است. داشتن سطوح پایین این کلسترول مفید با افزایش خطر بیماری قلبی و عوارض قلبی عروقی همراه است. با این حال، تحقیقات همچنین نشان داده است که چربی های چند غیر اشباع به طور بالقوه می توانند اثرات محافظتی HDL را بر روی قلب شما کاهش دهند.

با این حال، این نتیجه گیری قطعی نیست. تحقیقات دیگر هیچ ارتباط معناداری بین مصرف این چربی ها و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی یا هر علت دیگری نشان نداده است. در واقع، محققان به جای آن متوجه شدند که خطر مرگ ناشی از رژیم‌های پر کربوهیدرات افزایش می‌یابد.

نگرانی های دیگر در مورد مصرف چربی اشباع شده

اگر چه تاثیر آن بر بیماری های قلبی بسیار مورد تحقیق و مناقشه است. اما فراوانی چربی اشباع شده با سایر اثرات منفی سلامتی مانند افزایش التهاب ، سرطان ها و زوال ذهنی نیز مرتبط است.

به عنوان مثال، مطالعه ای بر روی 12 زن نشان داد. که در مقایسه با رژیم غذایی سرشار از چربی غیراشباع از روغن فندق، رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع شده از ترکیب 89 درصد روغن پالم باعث افزایش پروتئین های التهابی اینترلوکین 1 بتا می شود (IL- 1 بتا) و اینترلوکین 6 (IL-6).

برخی شواهد حاکی از آن است که چربی های اشباع تا حدی با تقلید از سموم باکتریایی به نام لیپوپلی ساکاریدها که دارای رفتارهای تحریک کننده ایمنی قوی هستند. و می توانند التهاب را تحریک کنند، التهاب را تحریک می کنند.

با این حال، تحقیقات در این زمینه نیز به دور از قطعیت است. بررسی کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده در سال 2017 که شامل افراد چاق بود، هیچ ارتباط معنی‌داری بین چربی اشباع شده و التهاب پیدا نکرد.

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده اند که این نوع چربی ممکن است اثرات نامطلوبی بر عملکرد ذهنی ، اشتها و متابولیسم داشته باشد.

با این حال، تحقیقات انسانی در این زمینه ها متناقض است. با برخی از تحقیقات نشان می دهد که چربی به عنوان یک درشت مغذی سیرکننده است. همچنین این نگرانی وجود دارد که کاهش عملکرد ذهنی ممکن است با غذاهای فرآوری شده و نه لزوماً چربی های اشباع به تنهایی مرتبط باشد.

مطالعات بیشتری برای بررسی این پیوندهای بالقوه قبل از نتیجه گیری قوی لازم است.

خلاصه

اگرچه مصرف چربی اشباع ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی را افزایش دهد، اما تحقیقات ارتباط قابل توجهی بین آن و خود بیماری قلبی نشان نداده است. برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است بر سایر جنبه های سلامتی تأثیر منفی بگذارد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

فواید و مضرات

اگرچه تحقیقات نشان می دهد که مصرف برخی از انواع مواد غذایی سرشار از این نوع چربی ممکن است. بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد، مهم است که به خاطر داشته باشید این نوع چربی به شکل های مختلفی وجود دارد.

به عنوان مثال، یک رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع شده به شکل فست فود، محصولات سرخ شده، محصولات پخته شده شیرین، و گوشت های فرآوری شده احتمالاً تأثیر متفاوتی بر سلامتی دارد. تا رژیم غذایی سرشار از چربیهای اشباع شده به شکل لبنیات پرچرب، گوشت و نارگیل

می توان از غذاهای سرشار از چربی اشباع شده به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم لذت برد.

محصولات نارگیل، از جمله تکه های نارگیل شیرین نشده و روغن نارگیل، ماست شیر ​​کامل با علف و گوشت تغذیه شده با علف، نمونه هایی از غذاهای بسیار مغذی غلیظ شده در چربی اشباع هستند. که ممکن است بر سلامتی تأثیر مثبت بگذارند.

یک رژیم غذایی تقویت‌کننده سلامت و محافظت از بیماری باید غنی از غذاهای مغذی و کامل، به‌ویژه غذاهای گیاهی با فیبر بالا باشد. اگرچه واضح است که غذاهای مغذی با چربی‌های اشباع شده نیز می‌توانند در آن گنجانده شوند.

به یاد داشته باشید، صرف نظر از اینکه چه الگوی غذایی را انتخاب می کنید، مهمترین چیز تعادل و بهینه سازی است – نه حذف.

خلاصه

یک رژیم غذایی سالم باید بدون توجه به ترکیبات درشت مغذی، سرشار از غذاهای کامل و مغذی باشد. چربی های اشباع شده را می توان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم گنجاند.

فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا