افزودنی مجاز چیست؟

افزودنی مجاز چیست؟

افزودنی های مجاز مواد غذایی سازمان FDA یکی از هزاران ماده تشکیل دهنده برای تهیه خوراکی ها هستند. بسیاری از آنها را هر روز در خانه استفاده می کنیم (مانند شکر، جوش شیرین، نمک، وانیل، مخمر، ادویه جات ترشی جات و رنگ). اغلب اشخاص با دیدن اسامی طولانی و نا آشنا، افزودنی ها را به عنوان یک ترکیب شیمیایی پیچیده تصور میکنند. اما باید بدانیم که هر غذایی که می خوریم، (یک توت فرنگی تازه یا یک کلوچه خانگی) از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده است. که طعم، رنگ، بافت و ارزش غذایی را تعیین می کند.میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.

یکی از هزاران ماده تشکیل دهنده برای تهیه خوراکی ها هستند. بسیاری از آنها را هر روز در خانه استفاده می کنیم (مانند شکر، جوش شیرین، نمک، وانیل، مخمر، ادویه جات ترشی جات و رنگ). اغلب اشخاص با دیدن اسامی طولانی و نا آشنا، افزودنی ها را به عنوان یک ترکیب شیمیایی پیچیده تصور میکنند. اما باید بدانیم که هر غذایی که می خوریم، (یک توت فرنگی تازه یا یک کلوچه خانگی) از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده است. که طعم، رنگ، بافت و ارزش غذایی را تعیین می کند.

مدت زمان طولانی است که مواد تشکیل دهنده عملکردهای مفیدی در انواع غذاها داشته اند. اجداد ما از نمک برای نگهداری گوشت و ماهی استفاده می‌کردند. گیاهان و ادویه‌ها را برای بهبود طعم غذاها اضافه می‌کردند، میوه‌ها را با شکر حفظ می‌کردند و خیارشور را در محلول سرکه می‌کردند.

 امروزه مصرف کنندگان، مواد غذایی طعم دار، مغذی، ایمن، راحت، رنگارنگ و مقرون به صرفه را تقاضا می کنند و از آن لذت می برند. که افزودنی های مجاز مواد غذایی و پیشرفت های فناوری به این امکان کمک می کند.

افزودنی مجاز غذایی چیست؟

میتوان گفت افزودنی غذایی، شامل هر ماده ای است. که در فرآیند تولید، فرآوری، تصفیه، بسته بندی، حمل و نقل یا نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد.

افزودنی های مستقیم

موادی هستند که برای هدف خاصی به یک ماده غذایی اضافه می شوند. به عنوان مثال، صمغ زانتان – که در سس های سالاد، شیر شکلات، پرکننده های نانوایی، پودینگ ها و سایر غذاها برای افزودن بافت استفاده می شود. یک افزودنی مستقیم است. بیشتر افزودنی‌های مستقیم روی برچسب مواد غذایی مشخص می‌شوند.

افزودنی های غیرمستقیم

این افزودنی ها به صورت غیر مستقیم و ناخواسته به محصولات اضافه میشوند. هنگام جابجایی و نگهداری و یا بسته بندی محصولات به قسمتی از مواد اضافه میشوند. همچنین لازم است تولیدکنندگان مواد غذایی به سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ثابت کنند که تمام موادی که در تماس با مواد غذایی قرار می گیرند، کاملا ایمن هستند.

رنگ افزودنی چیست؟

افزودنی رنگ به هر رنگدانه یا ماده ای گفته می شود. که وقتی به یک غذا، دارو یا لوازم آرایشی یا بدن انسان اضافه یا به کار می رود، قادر است (به تنهایی یا از طریق واکنش با سایر مواد) رنگ بدهد. FDA مسئول تنظیم تمام افزودنی های رنگی است. تا اطمینان حاصل کند که غذاهای حاوی این افزودنی ها بی خطر هستند.

دلایل استفاده از افزودنی ها در غذاها

  • برای جبران کاهش رنگ طبیعی محصولات استفاده میشود.
  • هنگام قرارگرفتن مواد غذایی در معرض نور، هوا، درجه حرارت شدید، رطوبت و شرایط نگهداری، مقداری از رنگ خود را از دست میدهند.
  • برای اصلاح تغییرات طبیعی در رنگ.
  • تقویت رنگ هایی که به طور طبیعی وجود دارند.
  • غذاهای بی رنگ.
  • بدون افزودنی های رنگی، کولاها قهوه ای، مارگارین زرد و بستنی نعنا سبز نمی شد. 

حال حاضر افزودنی های رنگی بخش مهمی از غذاهای فرآوری شده، را تشکیل میدهند. رنگ‌های مجاز FDA به عنوان مشمول گواهی یا معاف از گواهی طبقه‌بندی می‌شوند ، که هر دوی آنها قبل از تایید و فهرست‌بندی برای استفاده در غذاها مشمول استانداردهای ایمنی دقیقی هستند.

رنگ هایی که مورد تایید سازمان FDA هستند

این رنگ ها به طور مصنوعی تولید می شوند. و به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا رنگی تند و یکنواخت را ایجاد می کنند. ارزان تر هستند و برای ایجاد رنگ های متنوع راحت تر ترکیب می شوند. رنگ های خوراکی استاندارد، معمولاً باعث ایجاد طعم نامطلوبی در غذاها نمیشوند.

رنگ هایی که از صدور گواهی معاف هستند

 این رنگ ها شامل رنگدانه هایی از منابع طبیعی هستند. مانند سبزیجات، مواد معدنی یا حیوانات. افزودنی‌های رنگی مشتق از طبیعت معمولاً گران‌تر از رنگ‌های تایید شده هستند. و ممکن است طعم‌های ناخواسته را به غذاها اضافه کنند. نمونه هایی از رنگ های معاف عبارتند از عصاره آناتو (زرد)، چغندر کم آب (قرمز مایل به قهوه ای)، کارامل (زرد تا قهوه ای مایل به زرد)، بتاکاروتن (زرد تا نارنجی) و عصاره پوست انگور (قرمز، سبز).

برخی از مواد شیمیایی که به عنوان افزودنی در صنایع مختلف (صنایع چوب ، بتن ، کاشی و سرامیک ، چسب و رنگ و … ) استفاده میشوند عبارتند از :

اسید استیک ، سدیم دی هیدروژن فسفات دی هیدرات ، آمونیوم فریک (آهن) سیترات ، کلسیم سولفات دی هیدرات ، کلسیم استات ، ان آمیل الکل ، فنول ، آمونیوم بی کربنات ، پتاسیم کلراید ، 5 اسید سولفوسالیسیلیک ، کلرید قلع ، پلی وینیل الکل ، کلسیم کربنات ، نشاسته یا استارچ ، منگنز سولفات ، تری سدیم سیترات ، مونو پتاسیم فسفات ، اسید سولفانیلیک ، n بوتانول ، اسید فرمیک ، اسید سیتریک ، کیتوسان ، اریتروسین B ، ال لیزین ، اسید گلوکونیک ، اسپن 80 ، 1و2 پروپاندیول ، وانیلیک اسید ، وانیلین ، کلسیم هیدروکسید ، آلژینات سدیم ، سولفات قلع ، ستیل الکل ، سوربیتول ، محلول سیلیکات سدیم ، هگزا متیلن تترامین ، پلی دی متیل سیلوکسان .

میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه اینترنتی مسترآزما، مقاله ای در خصوص فهرست مواد شیمیایی مجاز و افزودنی های مجاز مورد تایید سازمان غذا و دارو امریکا TDA را مشاهده نمایید.

فروش مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا