علائم شایع کمبود ید

علائم شایع کمبود ید در بدن انسان

گروه‌های خاصی از مردم بیشتر از سایرین در معرض خطر کمبود ید هستند. در این مقاله به علائم شایع کمبود ید در بدن میپردازیم. در حالی که تشخیص کمبود ید دشوار است. اما این بدان معنا نیست که نمی توانید علائم هشدار دهنده را یاد بگیرید و چگونه مطمئن شوید که به اندازه کافی دریافت می کنید. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. فهرست افزودنی های مجاز سازمان FDA ، چگونه دهانشویه خانگی درست کنیم؟ ، خواص زردچوبه برای سلامتی ، جوش شیرین یا بی کربنات سدیم ، پروبیوتیک یک باکتری مفید برای گوارش ، شیر گیاهی یا شیر حیوانی؟ و …

مواد غذایی حاوی ید/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
مواد غذایی حاوی ید/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

وقتی به ید فکر می کنید. عنصر شیمیایی که به بدن شما کمک می کند هورمون های تیروئیدی تولید کند و انرژی را تنظیم کند. احتمالاً آن را با نمک خوراکی مرتبط می دانید. به این دلیل که در دهه 1920، محققان دریافتند که مردم در مناطق خاصی از کشور به دلیل کمبود ید دچار گواتر یا بزرگ شدن غده تیروئید می شوند.

راه حل؟ دولت ها به برخی از شرکت ها توصیه کردند. که شروع به اضافه کردن ید به نمک کنند. این مداخله کمک زیادی کرد. 

اما در حالی که بسیاری از ما واقعاً نیازی به نگرانی در مورد سطح ید خود نداریم، دکتر پیرس می گوید: “یک هشدار بزرگ وجود دارد.” “بررسی های ملی نشان داده است که زنان باردار به طور خفیف کمبود دارند.”

بریتانی هندرسون ، استادیار غدد درون ریز و متابولیسم در مرکز جامع سرطان می گوید: زنان باردار یا شیرده در معرض خطر بالای کمبود ید هستند. زیرا “نیاز بیشتری به ید برای رشد تیروئید جنین وجود دارد.” و از آنجایی که ید در غذاهایی غیر از نمک (مانند شیر، غذاهای دریایی، نان و تخم‌مرغ) یافت می‌شود. سایر گروه‌های پر خطر عبارتند از وگان‌ها ، گیاه‌خواران و کسانی که لبنیات یا نان نمی‌خورند.

علائم کمبود ید چیست؟

علائم کمبود ید معمولاً تنها زمانی ظاهر می شوند که کمبود ید شدید باشد، که نادر است. با وجود اینکه آزمایشی برای کمبود ید (تجزیه و تحلیل ادرار) وجود دارد و می‌توانید از یک پزشک عمومی یا متخصص غدد بپرسید. این آزمایش بیشتر برای بررسی جمعیت‌های بزرگ برای تحقیقات بهداشت عمومی به جای افراد استفاده می‌شود.

تغییر زیادی در سطح ید روزانه و حتی ساعت به ساعت وجود دارد. بنابراین شما واقعاً به حداقل 10 یا 12 آزمایش در یک فرد نیاز دارید تا بدانید واقعاً وضعیت آن شخص چگونه است. با این حال، چند پرچم قرمز وجود دارد که باید مراقب آنها بود.

گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید)

گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) در اثر کمبود ید/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) در اثر کمبود ید/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

به گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH) هنگامی که مصرف ید شما به کمتر از 100 میکروگرم در روز می رسد. بدن شما شروع به پمپاژ بیشتر هورمون تیروئید به نام TSH می کند. این می تواند منجر به بزرگ شدن غده تیروئید (همچنین به عنوان گواتر) شود که شایع ترین علامت کمبود ید است. او معمولا با کمبود مواد مغذی سر و کار دارد.

گواتر ممکن است به صورت یک توده در جلوی گردن شما قابل مشاهده باشد یا نباشد. گاهی اوقات شما متوجه آن نمی شوید مگر اینکه سونوگرافی یا تصویربرداری سی تی انجام دهید. اگر گواتر دارید، ممکن است احساس خفگی کنید یا در بلع یا تنفس مشکل داشته باشید.

کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار)

اگر میزان ید دریافتی شما به کمتر از 10 تا 20 میکروگرم در روز کاهش یابد، ممکن است کم کاری تیروئید یا تیروئید کم کار را تجربه کنید. (به این معنی که تیروئید شما به اندازه کافی هورمون های خاص تولید نمی کند). این علائم ممکن است شامل : خستگی، افزایش وزن، ریزش و خشکی مو، پوست خشک، یبوست، عدم تحمل سرما، صورت پف کرده، گرفتگی صدا، ضعف/درد عضلانی، افسردگی ، از دست دادن حافظه و موارد دیگر باشد.

بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید معمولاً حداقل دو یا سه علامت دارند. فقط توجه داشته باشید که این علائم ممکن است به دلیل چندین بیماری دیگر یا حتی داروهایی باشد که ممکن است مصرف کنید. بنابراین برای شناسایی ریشه مشکل با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض بارداری یا مشکلات رشد کودک

کمبود ید با ناباروری، سقط جنین، زایمان زودرس، مرده زایی و ناهنجاری های مادرزادی مرتبط است.

نوزادان و کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری یا شیردهی دچار کمبود ید بودند. ممکن است ضریب هوشی کمتر، عقب ماندگی ذهنی، کندی رشد، یا مشکلات گفتاری و شنوایی را تجربه کنند. NIH می گوید کمبود ید خفیف تا متوسط ​​نیز با خطر بالای ADHD در کودکان مرتبط است.

چگونه ید کافی دریافت کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از کمبود ید این است. که مطمئن شوید این میزان مصرف توصیه شده از NIH را دریافت می کنید:

  • مردان و زنان بزرگسال: 150 میکروگرم
  • زنان باردار: 220 میکروگرم
  • زنان شیرده: 290 میکروگرم

هر چیزی کمتر از این مقادیر ایده آل نیست. اما هر چیزی بیش از این مقدار می تواند منجر به پرکاری تیروئید (معروف به تیروئید پرکار) و مشکلات دیگر شود. از آنجایی که هیچ آزمایش قابل اعتمادی برای کمبود ید وجود ندارد، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در وهله اول از بروز آن جلوگیری کنید.

بنابراین ابتدا مطمئن شوید که نمک خوراکی ید دار را می‌خرید و می‌خورید. تنها بخشی از نمک خوراکی در این کشور ید دار است. که باید روی بسته بندی آن نوشته شده باشد. مراقب باشید: نمک دریایی بسیار مرسوم، و همچنین نمکی که در غذاهای فرآوری شده یافت می شود. معمولاً یددار نیستند. (البته، برخی از مارک ها نمک دریایی یددار درست می کنند، اگر ترجیح می دهید مسیر پوسته پوسته تر را انتخاب کنید.)

همچنین می توانید رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که غذاهای غنی از ید بیشتری را در خود جای دهد. منابع طبیعی ید شامل هر چیزی است که در آب شور زندگی می کند و رشد می کند، صدف، خرچنگ، صدف یا ساردین. ما مقداری از شیر، تخم مرغ و سبزیجات نیز دریافت می کنیم، اما این مقدار کمی بیشتر متفاوت است.

اگر باردار نیستید، شیر نمی‌دهید یا رژیم غذایی محدودی نمی‌خورید، معمولاً مکمل‌ها توصیه نمی‌شوند. زیرا خطر کمبود آن کم است. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، انجمن تیروئید آمریکا مصرف یک ویتامین دوران بارداری حاوی 150 میکروگرم ید را توصیه می‌کند. برای اطمینان، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

و اگر وگان یا گیاهخوار هستید، یا اگر لبنیات یا نان نمی خورید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا مصرف مکمل ید ایده خوبی است یا خیر، مشورت کنید. زیرا می تواند با داروهایی (مانند داروهای فشار خون) تداخل منفی داشته باشد.

فروش مواد شیمیایی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا