شیر گیاهی یا شیر حیوانی؟

شیر گیاهی یا شیر حیوانی

در این مقاله به بررسی تاثیر شیر گیاهی و شیر لبنی (گاو) بر سیاره زمین و نقش آنها در تولید گازهای گلخانه ای می پردازیم. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. فهرست افزودنی های مجاز سازمان FDA ، چگونه دهانشویه خانگی درست کنیم؟ ، خواص زردچوبه برای سلامتی ، جوش شیرین یا بی کربنات سدیم ، پروبیوتیک یک باکتری مفید برای گوارش ، علائم شایع کمبود ید و …

شیر چیست؟

شیر مایعی است که از غده پستانی یک پستاندار ماده می آید. اما ایوا تورنبرگ، دانشمند علوم غذایی در دانشگاه لوند در سوئد که شیر سیب زمینی تولید کرده است، ترجیح می دهد بر ساختار شیمیایی شیر تمرکز کند. او می گوید که جوهر ماهیت تغذیه کننده آن است. “این یک امولسیون است که بسیاری از قطرات ریز روغن در آب پراکنده می شوند.”

مک کلمنتز میگوید که این امولسیون شیر را با خامه ای مشخص آغشته می کند. و شیر را به وسیله ای ایده آل برای انتقال مواد مغذی تبدیل می کند. دوگانگی روغن و آب به این معنی است که شیر می تواند هم مواد مغذی محلول در آب مانند ریبوفلاوین و ویتامین B12 و هم مواد محلول در روغن مانند ویتامین A و D را حمل کند.

مک کلمنتز می گوید که بیشتر شیرهای گیاهی امولسیون هستند. بنابراین آنها نیز این پتانسیل را دارند که به عنوان یک سیستم تحویل مواد مغذی عالی عمل کنند. اما در بیشتر موارد، تولیدکنندگان شیر گیاهی بیشتر بر ارائه طعم و طعم مناسب برای جلب سلیقه مصرف‌کنندگان تمرکز کرده‌اند. ما نیاز به کار بسیار بیشتری با جنبه های تغذیه ای داریم.

تاثیر شیر گاو بر سیاره زمین

تولید یک لیتر شیر گاو به 9 متر مربع زمین و حدود 630 لیتر آب نیاز دارد. فرآیند تولید یک لیتر شیر لبنی نیز حدود 3.2 کیلوگرم گازهای گلخانه ای تولید می کند.

با محبوبیت جهانی شیر، این هزینه ها بسیار زیاد است. بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، در سال 2015، بخش لبنیات 1.7 میلیارد تن گازهای گلخانه ای تولید کرد. که تقریباً 3 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به انسان است.

تاثیر شیر گیاهی بر زمین

بر اساس گزارشی در سال 2018 در Science ، تولید شیرهای گیاهی – از جمله جو، بادام، برنج و سویا – حدود یک سوم گازهای گلخانه ای را تولید می کند. و از زمین و آب بسیار کمتری نسبت به تولید شیر لبنی استفاده می کند.

اگرچه از تاثیر شیر گیاهی بر زمین میتوان گفت به طور کلی برای محیط زیست و آب و هوا بهتر هستند، اما تغذیه یکسانی ندارند. همانطور که کمپین نمادین لبنیات در دهه 1980 گفت: “شیر، برای بدن مفید است.” این نوشیدنی خامه ای حاوی 13 ماده مغذی ضروری است، از جمله پروتئین عضله ساز، ویتامین A و روی تقویت کننده سیستم ایمنی، کلسیم و ویتامین D تقویت کننده استخوان. محققان هنوز مطمئن نیستند که بدن چقدر این مواد مغذی را جذب می کند.

مگان لات، یک متخصص تغذیه فعال در تحقیقات تغذیه سالم می گوید: وقتی صحبت از تغذیه به میان می آید، نزدیک ترین رقیب در میان شیرهای گیاهی موجود امروز احتمالاً شیر سویا است. شیر سویا تقریباً به اندازه شیر گاو پروتئین دارد و این پروتئین به طور مشابه کامل است. و همچنین حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است. 

در واقع شیر سویا توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده در برنامه‌های تغذیه کودکان و برنامه‌ های غذایی مدرسه، به عنوان جایگزینی برای شیر لبنی تأیید شده است.

اما شیر سویا و سایر شیرهای گیاهی از نظر سایر مواد مغذی مهم کمبود دارند. لات می‌گوید والدین اغلب فکر می‌کنند که می‌توانند به جای یک فنجان شیر گاو، یک فنجان شیر گیاهی به فرزندانشان بدهند و همه چیزهایی را که نیاز دارند دریافت خواهند کرد. “این فقط مورد نیست.”

بسیاری از تولیدکنندگان شیرهای گیاهی را با ویتامین D و کلسیم غنی می کنند تا با شیر لبنی رقابت کنند یا از آن فراتر رود. اما اینکه آیا بدن می تواند این مواد مغذی اضافه شده را جذب کند، داستان دیگری است.

ویتامین D و کلسیم به ویژه برای یک کودک در حال رشد مهمترین مواد مغذی هستند.لات می گوید بیشتر اجزای مهم دیگر شیر را می توان از رژیم غذایی سالم شامل غلات کامل، سبزیجات، میوه ها و گوشت بدون چربی به دست آورد. اگر به دنبال یافتن جایگزینی برای فرزندتان هستید، احتمالاً این کلسیم و ویتامین D است … جایی که باید تصمیم خود را متمرکز کنید.

بسیاری از تولیدکنندگان شیرهای گیاهی را با ویتامین D و کلسیم غنی می کنند تا با شیر لبنی رقابت کنند یا از آن فراتر رود. اما اینکه آیا بدن می تواند این مواد مغذی اضافه شده را جذب کند، داستان دیگری است. لات می‌گوید آنچه مصرف‌کنندگان روی برچسب حقایق تغذیه می‌خوانند لزوماً نشان‌دهنده میزان توانایی بدن آنها در جذب و استفاده نیست.

به این دلیل که شیرهای گیاهی ممکن است حاوی مولکول‌های گیاهی طبیعی باشند که مانع از جذب مواد مغذی می‌شوند. به عنوان مثال، برخی از شیرهای گیاهی از جمله شیر جو و سویا حاوی اسید فیتیک هستند. که به کلسیم، آهن و روی متصل شده و جذب این مواد مغذی را در بدن کاهش می دهد.

فروش مواد شیمیایی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا