تانیک اسید چیست؟

تانیک اسید چیست؟ / فروشگاه اینترنتی مستر آزم

اسید تانیک شکل خاصی از تانن است که نوعی پلی فنول است. اسیدیته ضعیف آن ( pKa حدود 6) به دلیل وجود گروه های فنل متعدد در ساختار است. فرمول شیمیایی اسید تانیک تجاری اغلب به صورت C 76 H 52 O 46 ارائه می شود که با دکاگالوئیل گلوکز مطابقت دارد. اما در واقع مخلوطی از گلوکزهای پلی گالوئیل یا استرهای پلی گالوئیل کوئینیک اسید با تعداد گالوئیل است. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید.

بخش در هر مولکول بسته به منبع گیاهی مورد استفاده برای استخراج اسیدتانیک از 2 تا 12 متغیر است. اسید تانیک تجاری معمولاً از هر یک از قسمت های گیاه زیر استخراج می شود: غلاف تارا ( Caesalpinia spinosa )، گردو از Rhus semialata یا Quercus infectoria یا برگ سماق سیسیلی ( Rhus coriaria ).

با توجه به تعاریف ارائه شده در منابع خارجی مانند فارماکوپه بین المللی، کدکس مواد شیمیایی غذایی و مونوگراف تانیک اسید FAO-WHO، تنها تانن های به دست آمده از گیاهان فوق الذکر را می توان به عنوان اسیدتانیک در نظر گرفت. گاهی اوقات عصاره های چوب شاه بلوط یا بلوط نیز به عنوان اسیدتانیک توصیف می شود. اما این استفاده نادرست از این اصطلاح است. این پودر آمورف زرد تا قهوه ای روشن است .

در حالی که اسید تانیک نوع خاصی از تانن (پلی فنل گیاهی) است. این دو اصطلاح گاهی اوقات (به اشتباه) به جای یکدیگر استفاده می شوند. سوء استفاده طولانی مدت از اصطلاحات و گنجاندن آن در مقالات علمی، سردرگمی را تشدید کرده است. این امر به ویژه در رابطه با چای سبز و چای سیاه رایج است، که هر دو حاوی انواع مختلفی از تانن هستند و نه فقط اسید تانیک. 

اسیدتانیک استاندارد مناسبی برای هر نوع آنالیز تانن نیست زیرا ترکیب ضعیفی دارد.

کاربردهای تانیک اسید

در بسیاری از نقاط جهان، استفاده از آن در مواد غذایی مجاز است. اسید تانیک به طور کلی توسط سازمان غذا و دارو برای استفاده در محصولات پخته شده و مخلوط های پخت، نوشیدنی های الکلی و غیر الکلی، محصولات لبنی منجمد، آب نبات های نرم و سفت، محصولات گوشتی و چربی های حیوانی ایمن شناخته شده است.

در ارتباط با منیزیم و گاهی اوقات زغال چوب فعال، اسید تانیک زمانی به عنوان درمانی برای بسیاری از مواد سمی مانند مسمومیت‌های استریکنین ، قارچ و پتومین در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم استفاده می‌شد. 

معرفی درمان با اسید تانیک در صدمات سوختگی شدید در دهه 1920 به طور قابل توجهی میزان مرگ و میر را کاهش داد. در طول جنگ جهانی اول ، پانسمان‌های اسید تانیک برای درمان سوختگی‌ها، خواه ناشی از بمب‌های آتش‌زا، گاز خردل یا لویزیت باشد، تجویز می‌شد. پس از جنگ این استفاده به دلیل توسعه رژیم های درمانی مدرن تر کنار گذاشته شد.

خطرات

اسید تانیک می تواند خطرات بالقوه ای برای سلامتی مانند آسیب به چشم، پوست، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش ایجاد کند. ممکن است باعث تحریک، قرمزی، درد، تاری دید و آسیب احتمالی چشم شود. وقتی این اسید به مقدار مضر از طریق پوست جذب شود، ممکن است باعث تحریک، قرمزی و درد شود. تهوع، استفراغ و اسهال از علائم مصرف اسید تانیک هستند و قرار گرفتن در معرض طولانی مدت ممکن است باعث آسیب کبدی شود. در صورت استنشاق، ممکن است باعث تحریک دستگاه تنفسی شود.

فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی و دارویی

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا