کبودی بدن

دلایل کبودی بدن

دلایل کبودی بدن

از عوامل کبودی بدن میتوان به موارد : داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، استروئیدها، مکمل های دارویی، گیاهان دارویی، بیماری های زمینه ای، تعداد کم پلاکت خون، کمبود ویتامین ها K,C اشاره کرد که درمورد هریک به اختصار توضیح داده میشود. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. میگرن و علائم آن ، سندرم PMS یا سندرم پیش از قاعدگی ، سیستم ایمنی (دفاعی) بدن چگونه کار میکند ، دوپامین چیست؟ ، ۱۰ روش طبیعی بالابردن سطح دوپامین مغز ، تاثیر استرس در مغز زنان و مردان و …

کبودی (اکیموز) زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی کوچک (مویرگ ها) زیر پوست شما می شکند. این می تواند باعث خونریزی در بافت پوست شود. شما تغییر رنگ ناشی از خونریزی زیر پوست خود را مشاهده خواهید کرد که یک کبودی است.

بسیاری از ما هر از گاهی در اثر برخورد با اجسام دچار کبودی می شویم. در موارد ضربه شدید یا ضربه، کبودی اغلب اجتناب ناپذیر است و گسترده تر است. با این حال، کبودی گاه به گاه یا کبودی ناشی از تصادف، معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.

با این حال، اگر به راحتی کبود می‌شوید، کبودی غیرقابل توضیحی دارید، یا کبودی با خونریزی در جای دیگری همراه است، می‌تواند نشانه‌ای از شرایطی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

در این مقاله نگاه دقیق‌تری به مواردی که می‌تواند باعث کبودی آسان شما شود و چه زمانی ضروری است که به پزشکتان مراجعه کنید، خواهیم داشت.

دارو

داروها و مکمل های دارویی می توانند با توانایی بدن شما برای تشکیل لخته خون تداخل داشته باشند. که باعث میشوند خطر کبودی بدن را به راحتی افزایش یابد. داروهایی که برای کاهش توانایی لخته شدن خون شما شناخته شده اند عبارتند از:

داروهای رقیق کننده خون/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
داروهای رقیق کننده خون/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

داروهای رقیق کننده خون

این داروها اغلب برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی استفاده می شوند. اگر فیبریلاسیون دهلیزی، ترومبوز ورید عمقی، آمبولی ریه یا اخیراً استنت قلبی قرار داده اید، پزشک ممکن است داروهای رقیق کننده خون را تجویز کند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • وارفارین (کومادین)
  • کلوپیدوگرل (پلاویکس)
  • ریواروکسابان (Xarelto)
  • apixaban (Eliquis)

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

این داروها معمولاً به عنوان مسکن استفاده می شوند. بر خلاف سایر مسکن ها مانند استامینوفن، NSAID ها تورم ناشی از التهاب را نیز کاهش می دهند. هنگامی که این داروها برای مدت طولانی استفاده شوند، می توانند خونریزی را افزایش دهند. NSAID های رایج عبارتند از:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن (ادویل، موترین)
  • ناپروکسن (Aleve)

استروئیدها

برخی از انواع داروهای استروئیدی می توانند باعث کبودی بدن راحت تری شوند. این به خصوص در مورد کورتیکواستروئیدهای موضعی صادق است، زیرا ممکن است پوست شما را نازک کنند. استروئیدهای موضعی اغلب در درمان اگزما و سایر بثورات پوستی استفاده می شوند. از اشکال خوراکی ممکن است برای آسم ، آلرژی و سرماخوردگی شدید استفاده شود.

مکمل های دارویی – گیاهان دارویی

برخی از گیاهان دارویی و مکمل های دارویی بر توانایی لخته شدن بدن شما تأثیر می گذارد و ممکن است منجر به کبودی آسان شود، اگرچه شواهدی برای چنین عوارض جانبی محدود است . برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • روغن ماهی
  • سیر
  • نخل دید
  • جینکو
  • جینسینگ
  • اسید های چرب امگا 3

همیشه پزشک یا متخصص خود را در مورد هر گونه گیاه یا مکمل دارویی که مصرف می کنید مطلع کنید، زیرا این می تواند بر توانایی لخته شدن خون شما تأثیر بگذارد، به خصوص اگر پزشک داروهای رقیق کننده خون یا استروئیدها را برای شما تجویز کند.

نقش بیماری های زمینه ای در کبودی بدن

اگر به راحتی کبود می شوید، ناتوانی شما در تشکیل لخته ممکن است نتیجه یک بیماری زمینه ای باشد. تشکیل لخته های خون به تغذیه خوب، کبد سالم و مغز استخوان سالم بستگی دارد. اگر هر یک از این عوامل اندکی کاهش یابد، کبودی می تواند راحت تر رخ دهد.

برخی از شرایط پزشکی که می توانند باعث کبودی آسان شوند عبارتند از:

هموفیلی A

این بیماری که به عنوان هموفیلی کلاسیک یا فاکتور VIII نیز شناخته می شود، معمولاً ارثی است. علت آن یک پروتئین لخته کننده از دست رفته یا معیوب به نام فاکتور VIII است. با هموفیلی A ، خون شما مدت زیادی طول می کشد تا لخته ایجاد کند، که می تواند منجر به کبودی شود. این وضعیت نادر می تواند جدی باشد.اما قابل درمان است.

هموفیلی B

با هموفیلی B ، که به عنوان “بیماری کریسمس” نیز شناخته می شود، بدن شما فاکتور IX، نوع دیگری از پروتئین که به لخته شدن خون شما کمک می کند، کم یا اصلا تولید نمی کند. این می تواند منجر به خونریزی طولانی مدت یا خود به خودی شود و باعث می شود کبودی در زیر پوست شما ایجاد شود.

بیماری فون ویلبراند 

بیماری فون ویلبراند توسط یک جهش ژنتیکی ایجاد می شود که منجر به کمبود پروتئینی به نام فاکتور فون ویلبراند (VWF) می شود. این نوعی پروتئین است که به لخته شدن خون شما کمک می کند.

تعداد کم پلاکت 

پلاکت‌ها نوعی از سلول‌های خونی هستند که برای جلوگیری از خونریزی به یکدیگر لخته می‌شوند. وقتی پلاکت کافی در خون خود ندارید ، می تواند باعث خونریزی شدید شود. قرار گرفتن در معرض شیمی درمانی ، پرتودرمانی یا مواد شیمیایی سمی ممکن است بر تعداد پلاکت شما تأثیر بگذارد. بیماری خاصی ممکن است بر تعداد پلاکت شما نیز تأثیر بگذارد، مانند:

  • سرطان خون
  • سیروز کبدی
  • کم‌خونی آپلاستیک
  • میلودیسپلازی

کمبود ویتامین ها

علت کبودی بدن/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
علت کبودی بدن/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

کمبود ویتامین هایی که به لخته شدن خون شما کمک می کنند، مانند ویتامین K و ویتامین C نیز ممکن است به کبودی آسان کمک کند. سوء تغذیه می تواند احتمال کمبود ویتامین ها و مواد مغذی کلیدی را افزایش دهد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند آزمایش خون را برای بررسی کمبود ویتامین تجویز کند و بسته به نتایج ممکن است مکمل‌های ویتامین را توصیه کند.

سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ هم نوعی از بیماری های زمینه ای است. که همچنین به عنوان هیپرکورتیزولیسم شناخته می شود، وضعیتی است که در آن سطوح هورمون کورتیزول به طور غیر طبیعی در بدن شما بالا است. یکی از علائم احتمالی پوستی است که به راحتی کبود می شود.

سندرم اهلرز دانلوس (EDS)

این سندرم شامل گروهی از بیماری های ارثی است که بر بافت همبند، به ویژه پوست، دیواره رگ های خونی و مفاصل تأثیر می گذارد. از آنجایی که پوست، رگ های خونی و بافت همبند اطراف رگ های خونی بسیار شکننده هستند، کبودی می تواند به راحتی ایجاد شود.

کبودی بدن کودکان

کودکان اغلب بیشتر از بزرگسالان معمولی مستعد کبودی هستند. این معمولاً به دلیل فعال بودن، ورزش کردن یا حرکت سریع است. مانند بزرگسالان، اگر به نظر می‌رسد کودکی راحت‌تر از حد معمول کبود می‌شود، می‌تواند به دلیل برخی داروها یا بیماری زمینه‌ای و یا کمبود ویتامین K , C باشد.

اگر کودک شما کبودی‌های مکرر و غیرقابل توضیح همراه با موارد زیر را تجربه کرد، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • بثورات پوستی
  • یک شکم بزرگ شده
  • تب
  • درد استخوان
  • ناهنجاری های صورت

درمان کبودی بدن

در بیشتر موارد، کبودی ها خود به خود بدون مراقبت از بین می روند. پس از چند روز، بدن شما معمولاً خونی را که در ابتدا باعث تغییر رنگ شده بود، دوباره جذب می کند. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کمک به بهبودی کبودی انجام دهید.

  • کمپرس سرد  اگر تورم و درد همراه با کبودی وجود دارد، اولین خط درمان استفاده از کمپرس سرد است. به یاد داشته باشید که یک مانع (مانند یک پارچه یا حوله نازک) بین جسم سرد و پوست برهنه خود قرار دهید. کمپرس را هر بار تا 20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید.
  • ارتفاع  اگر دست یا پا درگیر است، اندام را بالا بیاورید و هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه یا تا زمانی که تورم کاهش یابد از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • برای درمان درد می توانید از استامینوفن استفاده کنید.

کبودی زمانی اتفاق می افتد که مویرگ ها زیر پوست شما باز می شوند و باعث خونریزی در بافت پوست می شوند. تغییر رنگ ناشی از خونریزی یک کبودی است. معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اما اگر متوجه شدید که راحت‌تر از حد معمول کبود می‌شوید، یا کبودی‌ها بزرگ‌تر هستند و با علائم دیگری همراه هستند، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

افزایش کبودی می تواند از عوارض جانبی برخی داروها، به ویژه رقیق کننده های خون، NSAIDs و استروئیدها، مکمل های دارویی باشد. همچنین ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای یا کمبود ویتامین K , C باشد.

اگر فکر می‌کنید کبودی‌های شدید شما نتیجه داروی شماست، مصرف دارو را قطع نکنید یا دوز مصرفی خود را تغییر ندهید. درعوض، نگرانی های خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا برنامه درمانی را که برای شما مناسب تر است بیابد.

فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا