دوپامین چیست؟

دوپامین چیست؟

دوپامین نوعی انتقال دهنده عصبی است. بدن شما آن را می سازد و سیستم عصبی شما از آن برای ارسال پیام بین سلول های عصبی استفاده می کند. به همین دلیل است که گاهی اوقات به آن پیام رسان شیمیایی می گویند. دوپامین در احساس لذت ما نقش دارد. این بخش بزرگی از توانایی منحصر به فرد انسان در تفکر و برنامه ریزی است. در این مقاله به راههای طبیعی افزایش سطح دوپامین در مغز می پردازیم. این به ما کمک می کند تلاش کنیم، تمرکز کنیم و چیزهای جالب پیدا کنیم. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. میگرن و علائم آن ، کبودی بدن ، سندرم PMS یا سندرم پیش از قاعدگی ، سیستم ایمنی (دفاعی) بدن چگونه کار میکند ، ۱۰ روش طبیعی بالابردن سطح دوپامین مغز ، چربی اشباع شده و غیر اشباع ، تاثیر استرس در مغز زنان و مردان ، نقش سروتونین هورمون شادی آور در بدن ، فواید بادکش درمانی و …

بدن شما آن را در چهار مسیر اصلی در مغز پخش می کند . مانند بسیاری از سیستم‌های دیگر بدن، تا زمانی که مشکلی پیش نیاید متوجه آن نمی‌شوید. مقدار زیاد یا کم آن می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود. برخی از آنها جدی هستند، مانند بیماری پارکینسون.

فرآیند تشکیل دوپامین در مغز

تشکیل دوپامین در مغز طی یک فرآیند دو مرحله ای انجام می شود. ابتدا اسید آمینه تیروزین را به ماده ای به نام دوپا و سپس به دوپامین تبدیل می کند. که بر بسیاری از بخش‌های رفتار و عملکردهای فیزیکی شما تأثیر می‌گذارد. مانند:

  • یادگیری
  • انگیزه
  • ضربان قلب
  • عملکرد عروق خونی
  • عملکرد کلیه
  • شیردهی
  • خواب
  • حالت
  • توجه
  • کنترل حالت تهوع و استفراغ
  • پردازش درد
  • جنبش

نقش دوپامین در سلامت روان

نقش دوپامین در سلامت روان/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
نقش دوپامین در سلامت روان/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

 

مشخص کردن یک علت واحد برای اکثر اختلالات و چالش های سلامت روان دشوار است. اما آنها اغلب با مقدار زیاد یا خیلی کم دوپامین در بخش‌های مختلف مغز مرتبط هستند.نقش دوپامین در بیماریهای از قبیل:

اسکیزوفرنی

سالها پیش محققان بر این باور بودند که اسکیزوفرنی علائم ناشی از یک سیستم دوپامین بیش فعال است. اکنون می دانیم که برخی از آنها به دلیل وجود بیش از حد این ماده شیمیایی در بخش های خاصی از مغز است.که شامل نشانه های توهم و هذیان است. فقدان آن در قسمت‌های دیگر می‌تواند نشانه‌های مختلفی مانند بی‌انگیزه‌گی و بی میلی را ایجاد کند.

ADHD اختلال کم توجهی – بیش فعالی

هیچ کس به طور قطع نمی داند که چه چیزی باعث اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به دلیل کمبود دوپامین باشد. این مشکل ممکن است به دلیل ژن های شما باشد. داروی ADHD متیل فنیدات (ریتالین) با افزایش دوپامین عمل می کند.

سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد 

داروهایی مانند کوکائین می توانند باعث افزایش سریع و زیاد دوپامین در مغز شما شوند. این سیستم پاداش طبیعی شما را تا حد زیادی ارضا می کند. اما مصرف مکرر مواد مخدر نیز آستانه این نوع لذت را بالا می برد. این بدان معناست که برای رسیدن به همان اوج باید بیشتر مصرف کنید. در همین حال، داروها باعث می شوند بدن شما کمتر قادر به تولید دوپامین به طور طبیعی باشد. وقتی هوشیار هستید، این منجر به افت عاطفی می شود.

دوپامین می تواند جان انسان ها را نجات دهد

این ماده شیمیایی معمولاً نقش ثانویه ای در بدن بازی می کند، اما در موقعیت های پزشکی خاص، به معنای واقعی کلمه نجات دهنده است. پزشکان از دوپامین نسخه ای (اینوتروپین) برای درمان موارد زیر استفاده می کنند:

  • فشار خون پایین
  • برون ده قلبی ضعیف (زمانی که قلب به اندازه کافی خون پمپاژ نمی کند)
  • جریان خون ضعیف به اندام های حیاتی
  • برخی از موارد شوک سپتیک

تاثیر دوپامین در بیماری پارکینسون

تاثیر دوپامین در بیماری پارکینسون/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
تاثیر دوپامین در بیماری پارکینسون/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

همچنین در بیماری هایی که به سلامت روان مرتبط نیستند، نقش دارد. یکی از این بیماری پارکینسون است. دیگری چاقی است که انجمن پزشکی آمریکا در سال 2013 آن را به عنوان یک بیماری طبقه بندی کرد.

بیماری پارکینسون

دوپامین نورون های مغز را قادر می سازد تا ارتباط برقرار کرده و حرکت را کنترل کنند. در پارکینسون، یک نوع نورون به طور پیوسته تحلیل می رود. دیگر سیگنالی برای ارسال ندارد، بنابراین بدن شما دوپامین کمتری تولید می کند. عدم تعادل شیمیایی باعث علائم فیزیکی می شود. اینها شامل لرزش، سفتی، کندی حرکت خود به خود، تعادل ضعیف و هماهنگی ضعیف است. پزشکان این علائم را با داروهایی درمان می کنند که سطح این ماده شیمیایی را افزایش می دهد.

اضافه وزن – چاقی

در بیشتر مواقع، اگر کالری بیشتری نسبت به کالری که می سوزانید دریافت کنید، وزن اضافه خواهید کرد. پس چرا افراد چاق نمی توانند کمتر غذا بخورند و لاغر شوند؟ پاسخ به این سادگی نیست. آنها ممکن است با موانعی روبرو شوند که دیگران با آن مواجه نیستند. آنها ممکن است با سیستم های پاداش طبیعی خود مشکل داشته باشند. این می تواند بر مقدار غذایی که آنها قبل از احساس سیری می خورند تأثیر بگذارد. مطالعات تصویربرداری نشان می دهد که در افراد مبتلا به این عارضه، بدن ممکن است دوپامین کافی و یک هورمون احساس خوب دیگر ، سروتونین، ترشح نکند.

 

کاربر گرامی در ادامه در بخش مقالات میتوانید 10 روش طبیعی افزایش سطح دوپامین را مطالعه بفرمایید.

فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا