نقش سروتونین هورمون شادی آور در بدن

نقش سروتونین هورمون شادی آور در بدن

ماده سروتونین یک انتقال دهنده عصبی قدرتمند است. این ماده گاهی سروتونین هورمون شادی آور نامیده میشود. که کاملا بر سیستم عصبی و خلق و خوی افراد تاثیر دارد. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. میگرن و علائم آن ، کبودی بدن ، سندرم PMS یا سندرم پیش از قاعدگی ، سیستم ایمنی (دفاعی) بدن چگونه کار میکند ، چربی اشباع شده و غیر اشباع ، دوپامین چیست؟ ، ۱۰ روش طبیعی بالابردن سطح دوپامین مغز ، تاثیر استرس در مغز زنان و مردان ، فواید بادکش درمانی و …

سروتونین چیست؟

یک انتقال دهنده عصبی یا پیام رسان شیمیایی است، که نقش مهمی در خلق و خو ایفا می کند. در واقع داروهایی که به عنوان مهارکننده های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRIs) شناخته می شوند. که اغلب برای درمان افسردگی تجویز می شوند. این کار را با افزایش سطح سروتونین انجام می دهند. با این حال، هنوز چیزهای زیادی در مورد این ماده شیمیایی و اثرات آن بر مغز و بدن وجود دارد.

فواید سروتونین هورمون شادی آور

سروتونین هورمون شادی آور/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
سروتونین هورمون شادی آور/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

سروتونین از یک اسید آمینه ضروری به نام تریپتوفان (ماده شیمیایی خواب آور در بوقلمون) ساخته شده است. که توسط مغز و دستگاه گوارش شما تولید می شود، پیام هایی را بین سلول های عصبی مغز و بقیه بدن شما حمل می کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. دانشمندان معتقدند سروتونین ممکن است بر لخته شدن خون و همچنین سلامت عصبی، قلبی عروقی و استخوان تاثیر بگذارد. به طور خاص، ممکن است به تنظیم مواردی مانند اشتها، خواب، عملکرد جنسی و حافظه کمک کند. با این حال، رابطه سروتونین با خلق و خوی افراد بسیار قوی است.

 اگرچه به نظر می رسد SSRI ها برای برخی از افراد مبتلا به افسردگی مفید هستند. اما تحقیقات نشان می دهد که آنها برای همه موثر نیستند. به نظر من، در حالی که به نظر می رسد برخی از موارد افسردگی ممکن است ناشی از کمبود یا بیش از حد انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین باشد، به همان اندازه منطقی است که نشان دهیم اختلالات خلقی می تواند باعث شود .اختلال در بیوشیمی مغز SSRI ها، و همچنین گاهی اوقات برای درمان میگرن، اختلالات خوردن و اضطراب با اثرات متفاوت استفاده میشوند.

سروتونین خود را به طور طبیعی افزایش دهید

اگر می خواهید سروتونین خود را افزایش دهید، ممکن است بتوانید بدون دارو این کار را انجام دهید. فقط مطمئن شوید که قبل از قطع هر دارویی، از جمله SSRI ها، با پزشک خود مشورت کنید. قطع ناگهانی این داروها می تواند باعث بروز عوارض ترک شود.

در فصل بهار که بیشتر دچار کسالت و خواب آلودگی میشویم ورزش باعث آزاد شدن تریپتوفان و مواد شیمیایی حس خوب به نام اندورفین در بدن می شود. یک مطالعه نشان داد که فقط 90 دقیقه ورزش در هفته ممکن است به اندازه یک داروی ضد افسردگی خلق و خو را بهبود بخشد.

اسید آمینه ال فنیل آلانین به طور طبیعی در شیر پستانداران یافت می شود. در ساخت محصولات غذایی و نوشیدنی استفاده می شود. و به عنوان مکمل غذایی به دلیل اثرات ضد درد و ضد افسردگی آن فروخته می شود. این یک پیش ساز مستقیم برای تعدیل کننده عصبی فن اتیلامین است که یک مکمل غذایی رایج است. این ماده به عنوان یک اسید آمینه ضروری، در انسان و سایر حیوانات که باید فنیل آلانین یا پروتئین های حاوی این اسید آمینه را مصرف کنند، به صورت جدید سنتز نمی شود .

به زندگی خود نور بیشتری اضافه کنید

قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید به تعادل سطح سروتونین کمک میکند. برای بهره مندی از این، ورزش روتین خود را بیرون زیر نور خورشید ببرید. یا روی یک جعبه نور سرمایه گذاری کنید ، دستگاهی که اشعه های خورشید را تقلید می کند و یک درمان موثر برای اختلال عاطفی فصلی (معروف به SAD یا “بلوز زمستانی”) است.

بیشتر مدیتیشن کنید

تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است، اما شواهدی وجود دارد که مدیتیشن ممکن است به تغییر مثبت ساختار مغز، احتمالاً با افزایش سروتونین، کمک کند.

تریپتوفان خود را تقویت کنید

مواد غذایی مناسب برای افزایش سطح سروتونین/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
مواد غذایی مناسب برای افزایش سطح سروتونین/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

اگرچه بوقلمون سرشار از تریپتوفان است، بدن شما آن را به طور موثری به سروتونین تبدیل نمی کند. به جای خوردن بیشتر گوشت، سعی کنید سطح تریپتوفان خود را با خوردن کربوهیدرات های پیچیده مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات و ویتامین های گروه B کامل افزایش دهید. که ممکن است به بدن شما کمک کند این اسید آمینه را بهتر پردازش کند.

فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا