سیستم ایمنی (دفاعی) بدن چگونه کار میکند

سیستم ایمنی (دفاعی) بدن چگونه کار میکند

سیستم دفاعی بدن یا ارتش سلول هایی که گروه حفاظت از سلامت بدن را تشکیل می دهند. سیستم ایمنی یا دفاعی بدن شما احتمالاً چیزی است که حداقل تا زمانی که بیمار شوید نادیده می گیرید. سپس متوجه می شوید که سیستم ایمنی چقدر مهم است. این همه اندام‌ها، سلول‌ها و پروتئین‌های مختلفی هستند که در سراسر بدن پخش می‌شوند و از ما در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر مهاجمان بالقوه مضر محافظت می‌کنند. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. میگرن و علائم آن ، کبودی بدن ، سندرم PMS یا سندرم پیش از قاعدگی ، دوپامین چیست؟ ، ۱۰ روش طبیعی بالابردن سطح دوپامین مغز ، تاثیر استرس در مغز زنان و مردان ، نقش سروتونین هورمون شادی آور در بدن ، چربی اشباع شده و غیر اشباع ، فواید بادکش درمانی و …

سلول های سیستم ایمنی در بدن را می توان به دو دسته تقسیم کرد

  • ذاتی
  • تطبیقی

نیروهای متعلق سیستم ذاتی در بدن گشت زنی می کنند تا متجاوزانی مانند باکتری ها و ویروس ها را شناسایی کنند. این نیروها به هیچ کس اعتماد ندارند، حتی به سلول های بدن خودشان. اما آنها مجبور نیستند به تنهایی از افراد بد جلوگیری کنند. هنگامی که با یک دشمن سرسخت روبرو می‌شوند، می‌توانند از نیروهای پشتیبان یعنی نیروهای تطبیقی ​ که حتی در نبردهای سنگین ماهر هستند، دعوت کنند.

ماموریت سیستم ایمنی ذاتی بدن، تمایز بین سلول های دوست (سلول های خود بدن) و متجاوزان (غیر خود) است. دوستان دارای ساختارهای خاصی مانند یک پرچم در سطح خود هستند که سربازان ذاتی آن را تشخیص می دهند. آنها می دانند که این سلول ها را نادیده بگیرند. مزاحمان فاقد آن «پرچم‌های» آشنای سطحی هستند که روی سلول‌های سالم بدن یافت می‌شوند.

هنگامی که نیروهای ذاتی ساختارهای غیر خود – مانند یک ویروس – را تشخیص می دهند، آلارم را به صدا در می آورند. اینها نیروهای دیگر را برای کمک به از بین بردن مزاحمان در سریع ترین زمان ممکن فرا می خوانند. 

در سیستم ایمنی (دفاعی) بدن سلول‌های دندریتیک (آبی) تکه‌هایی از میکروب‌های جویده شده را به سلول‌های B (صورتی) عرضه می‌کنند، تا آن سلول‌های B بتوانند مهاجمان را بشناسند و شاید آنتی‌ بادی‌ هایی برای شکار مهاجمان بیشتری تولید کنند.
اعضای سیستم ایمنی ذاتی و سازگار با هم متحد می شوند تا از بدن در برابر مهاجمان محافظت کنند. سلول‌های دندریتیک (آبی) تکه‌هایی از میکروب‌های جویده شده را به سلول‌های B (صورتی) عرضه می‌کنند، تا آن سلول‌های B بتوانند مهاجمان را بشناسند و شاید آنتی‌ بادی‌ هایی برای شکار مهاجمان بیشتری تولید کنند.

سه نوع مهم از نیروهای ذاتی در سیستم ایمنی (دفاعی) بدن عبارتند از :

  • سلول های ایمنی معروف به نوتروفیل ها (NEW-troh-fils)
  • ماکروفاژها (MAK-roh-faeges)
  • سلول های دندریتیک

سلول های نوتروفیل در سیستم ایمنی بدن

نوتروفیل ها با “چشیدن” میکروب ها محله خود را بررسی می کنند. این نیروها وقتی مهاجمی را پیدا می کنند، مولکول های سیگنالینگ کوچکی به نام سیتوکین ها (SY-toh-kynes) را آزاد می کنند. سیتوکین ها به سرعت به مبارزه در حال توسعه کمک می کنند. آنها به سایر سلول های ایمنی می گویند که به چه نوع کمکی نیاز دارند و به کجا ارسال کنند. گاهی اوقات نوتروفیل ها نیز تغییر شکل می دهند. آنها بازوهای بلندی را جوانه می زنند و شبکه ای شبیه به شبکه برای به دام انداختن مهاجمان تشکیل می دهند.

سلول های ماکروفاژ در سیستم ایمنی بدن

ماکروفاژها سلول های بزرگتر و مجعدی هستند که به هشدارهای نوتروفیل پاسخ می دهند. آنها بیشتر از نوتروفیل ها در بافت ها آویزان می شوند. در آنجا، آنها تا حد امکان مهاجمان را از طریق فرآیندی به نام فاگوسیتوز (Fag-oh-sy-TOH-sis) می بلعند. ماکروفاژها تا زمانی که چیزی باقی نماند از خوردن دست نمی کشند. 

سلول های دندریتیک در سیستم ایمنی بدن

سلول های دندریتیک تقریباً همزمان با ماکروفاژها می رسند. این سلول ها تکه های میکروب را هضم می کنند و سپس آنها را روی بازوهای دراز خود نشان می دهند. به این ترتیب آنها یک تیم پشتیبان را در نبرد استخدام می کنند: سیستم ایمنی تطبیقی.

نیروهای پشتیبان یا نیروهای تطبیقی در بدن

نیروهای سنگین سیستم ایمنی سازگار با هر مهاجم کوچکی درگیر نمی شوند. در بیشتر مواقع، سلول‌های ایمنی ذاتی می‌توانند به تنهایی در این نبرد پیروز شوند. ما حتی متوجه وقوع آن نمی شویم. با این حال، هنگامی که عوامل بیماری‌زای نگران‌کننده به بدن ما حمله می‌کنند، سلول‌های سیستم ایمنی تطبیقی ​​کنترل می‌شوند. آنها پاسخ خاص خود را به هر مهاجمی می دهند، اما برای پیشرفت بسیار به چند روز زمان نیاز دارند. 

گاهی اوقات افراد مزاحم به صورت مخفیانه وارد بدن می شوند و برخی از سلول های سالم را در اختیار می گیرند. اینجاست که ضرب خواهد شد (یا تکرار خواهد شد). اما به محض ورود، آن مهاجم نیز پنهان می شود. سلول های ذاتی دیگر نمی توانند آن را پیدا کنند.

سلول های B و آنتی بادی هایی که آزاد میکنند برای تخریب یک ویروس در سیستم ایمنی (دفاعی) بدن
این تصویر رایانه‌ای سلول‌های B (نارنجی) را نشان می‌دهد که آنتی‌ بادی‌ هایی را آزاد می‌کنند (اشکال Y سفید) که برای اتصال به یک ویروس هدف (آبی) طراحی شده‌اند. 
آن آنتی بادی ها هدف خود را برای تخریب توسط سایر سلول های ایمنی مشخص می کنند.

سلول‌های T کشنده

سلول های T کشنده نوع دیگری از لنفوسیت ها هستند. آنها می توانند هر چیزی را که مشکوک به نظر می رسد بکشند.

سلول‌های T کمکی نوعی از گلبول‌های سفید خون یا لنفوسیت‌ها اکنون وارد عمل می‌شوند. آنها اطلاعاتی را درباره دشمن جمع‌آوری می‌کنند. صرف نظر از اینکه آن مهاجمان داخل یا بیرون سلول هستند. سپس آنها این اطلاعات را به تیم دیگری، سلول‌های T کشنده، منتقل می‌کنند.

سلول های B 

سلول های B سلاح هایی به نام آنتی بادی آزاد می کنند که به دنبال دشمن هستند. آنتی بادی ها، که خانواده ای از پروتئین های Y شکل هستند، چسبنده هستند. آنها به هر چیزی که شبیه مزاحم است می تابند. در بسیاری از موارد این مهاجم واقعی خواهد بود. در مواقع دیگر ممکن است هنگام کشته شدن متجاوزان، قطعاتی باقی بمانند. آنها حتی ممکن است شبیه مهاجمان باشند. که توسط واکسن ها ایجاد شده اند. این شبیه‌ سازی‌ های مهاجم به سلول‌های B اجازه می‌دهند تا در صورت ظهور یک مهاجم میکروبی واقعی، سریع‌تر پاسخ دهند.

آنتی‌ بادی‌ ها سلول‌ های هدف خود را علامت‌گذاری می‌کنند. تا دیگر تیم‌ های سیستم ایمنی بعداً وارد آن شده و آنها را خارج کنند. آنتی بادی ها همچنین دشمنان فراری را در سراسر بدن دنبال می کنند. این آنتی بادی ها به دنبال الگوهای سطحی روی سلول ها یا بیت های سلولی هستند که متجاوزان خاص را شناسایی می کنند.

پس از پایان نبرد، سلول های B مخصوص مهاجم باقی می مانند. آنها مجموعه ای از جانبازان را تشکیل می دهند. آنها خاطره ای از تهاجم سابق را حفظ می کنند. بر اساس آن حافظه زنده، آنها قادر خواهند بود به بدن کمک کنند دفعه بعد که همان نوع مهاجم وارد شود سریعتر و بهتر واکنش نشان دهد. این فرآیند حافظه ایمونولوژیک نامیده می شود. و کلید نحوه عملکرد واکسن ها است.

سیستم ایمنی (دفاعی) در بدن به حفظ امنیت ما کمک می کند. ما همچنین می توانیم به لطف واکسن ها و داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی از آن در برابر بیماری های کشنده استفاده کنیم. سیستم ایمنی بدن خوب است، اما ما باید آن را سالم نگه داریم. چگونه؟ مراقب خودت باش. بدن سالم یعنی سیستم ایمنی سالم. 

فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا