محیط کشت ها چه هستند؟

محیط کشت ها چه هستند؟ \ فروشگاه اینترنتی مستر آزما

محیط رشد یا محیط کشت ها به صورت جامد، مایع یا نیمه جامد است. که برای حمایت از رشد جمعیت  میکروارگانیسم‌ ها یا سلول‌ها از طریق فرآیند تکثیر سلولی یا گیاهان کوچکی مانند خزه Physcomitrella patens طراحی شده است. انواع مختلف محیط کشت ها برای رشد انواع مختلف سلول ها استفاده می شود. محیط کشت ها برای کشت سلولی و میکروبیولوژیک استفاده میشوند. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. کربوکسیلیک اسید چیست؟. معرف یا شناساگر phمحلول استاندارد چیست؟ . فرآیند بچر Becher در شیمی . واکنش کربوترمیک چیست؟ . فرآیند کلرید چیست؟ . پلی فنول ها چه هستند؟ . اسید آمینه ال فنیل آلانین چیست؟ . حلال های آلی و غیرآلی . تترا متیل آمونیوم هیدروکسید چیست؟ . رنگ آمیزی گیمسا و کاربردهای آن . کاتالیزور ها و واکنش های شیمیایی . چربی اشباع شده و غیر اشباع و …

محیط کشت سلولی و میکروبیولوژیکی

دو نوع اصلی محیط‌های رشد، آنهایی هستند که برای کشت سلولی استفاده می‌شوند. که از انواع سلول‌های خاص مشتق شده از گیاهان یا حیوانات استفاده می‌شوند. و آنهایی که برای کشت میکروبیولوژیکی استفاده می‌شوند. که برای رشد میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها یا قارچ‌ها استفاده می‌شوند. 

رایج ترین محیط رشد برای میکروارگانیسم ها آبگوشت های مغذی و صفحات آگار هستند. گاهی اوقات محیط های تخصصی برای رشد میکروارگانیسم ها و کشت سلولی مورد نیاز است.  برخی از موجودات، که ارگانیسم‌های سخت‌گیر نامیده می‌شوند. به دلیل نیازهای غذایی پیچیده، به محیط‌های تخصصی نیاز دارند. به عنوان مثال، ویروس ها انگل های داخل سلولی اجباری هستند و به محیط رشد حاوی سلول های زنده نیاز دارند.

تفاوت محیط‌ها برای کشت سلولی و میکروبیولوژیکی

تفاوت بین محیط‌های رشدی که برای کشت سلولی استفاده می‌شود و محیط‌ هایی که برای کشت میکروبیولوژیکی استفاده می‌شوند. این است که سلول‌های مشتق شده از ارگانیسم‌های کامل و رشد یافته در کشت اغلب نمی‌توانند بدون افزودن هورمون‌ها یا فاکتورهای رشدی که معمولاً در داخل بدن اتفاق می‌افتند، رشد کنند. در مورد سلول های حیوانی، این مشکل اغلب با افزودن سرم خون یا جایگزینی سرم مصنوعی به محیط برطرف می شود. در مورد میکروارگانیسم ها، چنین محدودیتی وجود ندارد، زیرا آنها اغلب موجودات تک سلولی هستند. یک تفاوت عمده دیگر این است که سلول های حیوانی در کشت اغلب روی سطح صافی که به آن متصل می شوند رشد می کنند و محیط به شکل مایع ارائه می شود که سلول ها را می پوشاند. در مقابل، باکتری هایی مانند اشریشیا کلی ممکن است در محیط جامد یا مایع رشد کنند.

یک تمایز مهم بین انواع رسانه های رشد، رسانه های تعریف شده در مقابل تعریف نشده است. یک محیط تعریف شده دارای مقادیر مشخصی از همه مواد است. برای میکروارگانیسم ها، آنها شامل تامین عناصر کمیاب و ویتامین های مورد نیاز میکروب و به ویژه منابع مشخص کربن و نیتروژن هستند. گلوکز یا گلیسرول اغلب به عنوان منابع کربن و نمک های آمونیوم یا نیترات ها به عنوان منابع نیتروژن معدنی استفاده می شوند. یک محیط تعریف نشده دارای برخی مواد پیچیده مانند عصاره مخمر استیا کازئین هیدرولیز، که از مخلوطی از گونه های شیمیایی بسیاری در نسبت های نامعلوم تشکیل شده است. محیط‌های تعریف‌نشده گاهی بر اساس قیمت و گاهی بر اساس ضرورت انتخاب می‌شوند – برخی از میکروارگانیسم‌ها هرگز روی محیط‌های تعریف‌شده کشت نشده‌اند.

انواع محیط کشت ها

متداول ترین محیط رشد برای میکروارگانیسم ها، براث های مغذی (محیط غذایی مایع) یا محیط براث لیزوژنی هستند. محیط های مایع اغلب با آگار مخلوط می شوند. و از طریق یک پخش کننده رسانه استریل در ظروف پتری ریخته می شوند تا جامد شوند. این صفحات آگار محیط جامدی را فراهم می کنند که میکروب ها را می توان روی آن کشت داد. آنها جامد باقی می مانند، زیرا تعداد بسیار کمی از باکتری ها قادر به تجزیه آگار هستند. (به استثنای برخی از گونه های Cytophaga ، Flavobacterium ، Bacillus ، Pseudomonas و Alcaligenes ). باکتری های رشد یافته در کشت های مایع اغلب سوسپانسیون های کلوئیدی تشکیل می دهند . 

محیط کشت مغذی

به منظور رشد باکتری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای موادی چون آب، نمک‌ها، مواد کربنی چون گلوکز و آمینو اسیدها می‌باشد.

محیط کشت کمینه

تنها با هدف رشد جرگه میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای کمترین میزان مواد خوراکی و بیشترین میزان عناصر حیاتی می‌باشد و نیز دارای هیچگونه آمینو اسیدی نمی‌باشد.

محیط کشت اختصاصی

به منظور رشد اختصاصی یک نوع ویژه از میکروب مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این محیط کشت از رشد سایر جانداران جلوگیری می‌شود.

محیط کشت افتراقی

به منظور تمایز و تشخیص میکروب‌ها به هنگام رشد آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای شناساگرهایی همچون نوترال رد، ائوزین b، ائوزین y ، متیلن بلو و غیره می‌باشد.

محیط کشت ترابری

تنها با هدف نگهداری از جاندار نمونه و به منظور جابه‌جایی یا ذخیره آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن از هرگونه رشد جاندار نمونه و دیگر جانداران جلوگیری می‌شود.

محیط کشت غنی شده

به منظور رشد طیف گسترده‌ای از موجودات زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. آگار خون‌دار و آگار شکلات از رایج‌ترین نمونه‌های محیط کشت غنی‌شده می‌باشند. که به آن‌ها افزودنی‌هایی اضافه می‌کنند مثلاخون دفیبرینه در آگار خون‌دار استفاده می‌شود.

برخی از محیط کشت های موجود در فروشگاه مسترآزما عبارتند از:

بافر پپتون واتر ، پلیت کانت آگار ، تریپتیک سوی براث ، سولفیت آیرون آگار ، EC ای سی براث ، Myp آگار باسیلوس سرئوس ، تریپل شوگر آیرون آگار TSI ، مک کانکی آگار ، YGC وا جی سی آگار ، نوترینت آگار ، محیط کشت لوریل سولفات براث ، محیط کشت ستریماید آگار  ، ائوزین متیلن بلو آگار EMB ، مانیتول سالت فنول رد MSA آگار ، محیط کشت زایلوز لایزین XLD آگار

 

فروش مواد شیمیایی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck, سیگما Sigma Aldrich میباشد. برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید. در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا