6 نشانه کمبود آهن در بدن

۶ نشانه کمبود آهن در بدن چیست

کمبود آهن در بدن یک مشکل رایج است. و وقتی به اندازه کافی دریافت نمی کنید ممکن است اتفاقات عجیبی برای بدن شما بیفتد. در این مقاله به 6 نشانه های عجیب و رایج کمبود آهن در بدن میپردازیم. آهن یکی از مهم‌ترین مواد مغذی در رژیم غذایی شماست. زیرا به پروتئین‌های مختلف کمک می‌کند تا اکسیژن را به بدن شما برسانند. اما حقیقت این است که بسیاری از جهان به اندازه کافی از این ماده معدنی ضروری دریافت نمی‌کنند. میتوانید در بخش مقالات علمی فروشگاه مسترآزما سایر مقالات علمی مرتبط را مطالعه کنید. برای لاغر شدن در چه ساعت هایی باید غذا خورد؟ ، لاغری با رژیم کتوژنیک ، برای لاغر شدن در چه ساعت هایی باید غذا خورد؟ ، غذاهای سرشار از منیزیم ، کمبود منیزیم در بدن ، علائم پوکی استخوان ، میگرن و علائم و درمان آن و …

کمبود آهن شایع ترین کمبود ریز مغذی ها در سراسر جهان است. در واقع، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که تقریباً نیمی از 1.62 میلیارد مورد کم خونی در جهان وضعیتی که با کمبود گلبول های قرمز سالم مشخص می شود. به کمبود آهن باز می گردد.

به گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، اکثر آمریکایی ها نباید از طریق رژیم غذایی حاوی محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ، برای دریافت آهن کافی دچار مشکل شوند. با این حال، کمبود آهن یک نگرانی بزرگ است. و عمدتاً در زنان باردار، کودکان خردسال، زنان با پریود های سنگین، افرادی که اغلب خون اهدا می کنند، و گیاهخواران یا وگان ها رخ می دهد.

نشانه های کمبود آهن در بدن

کمبود آهن در بدن/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
کمبود آهن در بدن/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

کمبود آهن واقعی در سه مرحله رخ می دهد که شدیدترین آن کم خونی ناشی از فقر آهن است. وضعیتی که در آن آهن کافی در بدن برای ایجاد هموگلوبین، پروتئینی که مسئول رساندن اکسیژن به بافت های شماست، وجود ندارد. این باعث می شود تعداد گلبول های قرمز شما کاهش یابد و معمولاً منجر به خستگی، سرگیجه، رنگ پریدگی پوست یا تنگی نفس می شود.

بدن شما می تواند کارهای بسیار عجیب و غریبی انجام دهد. زمانی که آهن به شدت کم باشد. فراتر از علائم رایج، در اینجا شش نشانه غیرمعمول کمبود آهن وجود دارد که باید مراقب آن باشید. و اینکه دقیقاً مطمئن شوید که به اندازه کافی از آن دریافت می کنید.

1.هوس خوردن چیزهای عجیب که خوراکی نیستند

اگر در کودکی خاک می خوردید. ممکن است از نشانه های کمبود آهن در بدن باشد. به گفته مؤسسه ملی قلب، ریه و خون، در حالی که محققان هنوز در حال تلاش برای کشف علت هستند. افرادی که کمبود شدید آهن دارند اغلب هوس مواد غیر غذایی مانند خاک، خاک رس، نشاسته ذرت، تراشه های رنگ، مقوا و مواد تمیزکننده را دارند.

این عارضه پیکا نامیده می شود و تشخیص آن دشوار است. عمدتاً به این دلیل که مردم از اعتراف به این اعتیادهای عجیب خجالت می کشند. این معمولا در کودکان خردسال یا زنان باردار رخ می دهد. اما مطالعات موردی نشان می دهد که افراد مسن نیز می توانند پیکا را تجربه کنند. اگر از این هوس های غیر غذایی رنج می برید، در صورت وجود کمبود، افزایش مصرف آهن می تواند کمک کننده باشد.

2.ناخن های شکننده یا قاشقی

اگرچه ممکن است به نظر بی‌ربط به سایر قسمت‌های بدن شما بیایند. اما ناخن‌های شما در واقع می‌توانند چیزهای زیادی در مورد سلامتی شما بیان کنند. در کنار ناخن های ضعیف و شکننده، ناخن های قاشقی که کویلونیشیا نیز نامیده می شود. می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی آهن باشد.

از آنجایی که ناخن‌ های قاشقی می‌توانند در اثر ضربه (مانند گیرکردن انگشت)، قرار گرفتن در معرض حلال‌های نفتی و سایر مسائل نیز ایجاد شوند، آکادمی پزشکان خانواده آمریکا به پزشکان توصیه می‌کند در صورت عدم وجود سایر علل ناخن‌های قاشقی، آزمایش خون برای کم‌خونی فقر آهن انجام دهند.

3.لب های خشک و ترک خورده

به لطف زمستان‌های سخت، اتاق خشک یا عادت به لیسیدن لب‌هایتان، تقریباً همه درد ترک خوردن لب‌ها را می‌دانند . اما افراد مبتلا به کمبود آهن ممکن است از نوع خاصی از ترک خوردگی به نام کیلیت زاویه ای که گوشه های دهان شما را تحت تاثیر قرار می دهد، آگاه باشند.

این گوشه های ترک خورده می تواند خوردن، لبخند زدن یا حتی فریاد زدن را دشوار کند. در مطالعه‌ای که روی 82 نفر مبتلا به شیلیت زاویه‌ای انجام شد، محققان دریافتند که 35 درصد از آنها کمبود آهن داشتند. در این موارد، درمان کیلیت زاویه‌ای به خودی خود – مثلاً با کرم یا پماد – کمکی نخواهد کرد. برای جلوگیری از عود مجدد ترک خوردگی باید کمبود آهن زمینه ای را درمان کنید.

4.بی حسی پاها و کمبود آهن در بدن

بعضی اوقات هنگامی که روی صندلی نشسته اید. احساس می کنید که نیاز به حرکت دادن پاهای خود دارید. تصور میکنید که دچار سندرم پای بی قرار (RLS) شده اید. این احساس سوزش، کشیدن، گزگز یا احساس خزیدن حشرات در داخل پاهای شما ممکن است برای کمبود آهن باشد.

پزشکان هنوز کاملاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این وضعیت می شود. اما برخی تحقیقات نشان می دهد که سطح پایین آهن می تواند یک مشکل اساسی باشد. در واقع، یک مطالعه در سال 2013 روی 251 فرد مبتلا به کم خونی فقر آهن به این نتیجه رسید که شیوع RLS تقریباً 24 درصد (یا نه برابر) بیشتر از حد طبیعی است.

5.رابطه متورم شدن زبان و کمبود آهن در بدن

یکی دیگر از علائم نه چندان واضح کمبود آهن، گلوسیت آتروفیک است. که به عنوان زبان متورم و حساس نیز شناخته می شود. زبان به حدی منبسط می‌شود که برجستگی‌های معمول روی سطح ناپدید می‌شوند. و باعث می‌شوند که زبان صاف به نظر برسد. تورم می تواند باعث مشکلاتی در جویدن، بلعیدن یا صحبت کردن شود.

در یک مطالعه روی 75 فرد مبتلا به کم خونی فقر آهن، محققان دریافتند که نزدیک به 27 درصد از آنها گلوسیت آتروفیک، همراه با خشکی دهان، احساس سوزش و سایر مسائل مربوط بر سلامت دهان و دندان داشتند.

6.مدام هوس یخ می کنید

بر اساس مجموعه ای از گزارشات منتشر شده در نشریه Pediatric Hematology and Oncology ، هوس کردن یخ شکل خاصی از پیکا به نام پاگوفاژیا است و یکی از شایع ترین نشانه های کمبود شدید آهن در بدن است.

اگرچه دلایل این ولع نامشخص است، برخی از متخصصان این نظریه را مطرح می‌کنند که جویدن یخ هوشیاری را در افراد دارای فقر آهن (که معمولاً تنبل و خسته هستند) افزایش می‌دهد. یا زبان متورم آنها را تسکین می‌دهد.

چگونه آهن کافی دریافت کنیم

منابع غذایی برای تامین کمبود آهن در بدن/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما
منابع غذایی برای تامین کمبود آهن در بدن/مقالات علمی/فروشگاه مسترآزما

اگر چند مورد از علائم بالا را دارید شاید وقت آن رسیده باشد که به پزشک خود مراجعه کنید. فقط به خاطر داشته باشید که اینها فقط علائم عجیب و غریب مرتبط بانشانه های کمبود آهن در بدن هستند. اگر متوجه شده اید که بیش از حد معمول خسته هستید، هنگام بالا رفتن از پله ها یا ورزش برای نفس کشیدن تلاش می کنید. سرگیجه می گیرید یا اغلب احساس ضعف می کنید، سطح آهن شما ممکن است پایین باشد.

اگر در گروه پرخطر قرار می گیرید و مشکوک هستید که به اندازه کافی آهن مصرف نمی کنید. از پزشک خود بخواهید آزمایش خون انجام دهد. تا زمانی که کمبود این منبع را تأیید نکنید. در راهروی مکمل ها سرگردان نشوید. خوردن یک قرص با آهن زیاد می تواند خطرناک باشد. زیرا می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند درد معده، استفراغ، یبوست یا حتی مشکلات سلامتی جدی مانند آسیب کبدی ایجاد کند.

در این بین، مطمئن شوید که غذاهای غنی از آهن را مصرف می کنید. زنان 19 تا 50 ساله باید حداقل 18 میلی گرم در روز (اگر باردار هستید 27 میلی گرم) مصرف کنند، در حالی که مردان می توانند 8 میلی گرم مصرف کنند. شما به راحتی می توانید با خوردن محصولات حیوانی مانند صدف، گوشت گاو، ماهی و مرغ، میزان مصرف خود را افزایش دهید.

فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی و انواع محیط کشت ها

مواد شیمیایی مورد نیاز خود را میتوانید از سایت فروشگاه مسترآزما mrazma.com سفارش دهید. فروشگاه مسترآزما عرضه کننده محصولات کمپانی های معتبر مرک merck , سیگما Sigma-Aldrich میباشد.
برای اطلاعات بیشتر از محصول روی آن کلیک کنید.

انتقادات و پیشنهادات کاربران گرامی
برای مطالعه سایر مقالات علمی و پزشکی به بخش مقالات وبسایت مستر آزما مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به مطالعه مقاله ای خاص به کارشناسان ما اطلاع دهید تا مقاله را برای شما روی سایت قرار دهند.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: با عرض پوزش محتوا جهت جلوگیری از سواستفاده معنوی از سایت قفل شده است. خطا